به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، روز سه‌شنبه مصوبه دولت در مورد نرخ جدید بنزین منتشر شد. در این مصوبه که تاریخ ۲آذر۱۴۰۴ را بر خود دارد، علاوه بر حفظ قیمت‌های ۱۵۰۰ و ۳هزار تومانی و سهمیه‌های قبلی، نرخ ۵هزار تومان برای مازاد مصرف بر سهمیه‌ها تعیین شده است. همچنین سهمیه خودروهای خارجی، دارای پلاک دولتی و مناطق آزاد حذف و براساس نرخ ۵هزار تومانی محاسبه می‌شود که قابلیت تغییر نیز دارد. از سوی دیگر به خودروهای نوشماره نیز سهمیه‌ای تعلق نمی‌گیرد و مالکان این خودروها نیز تمام بنزین خود را باید با نرخ ۵هزار تومانی تهیه کنند. صاحبان بیش از یک خودروی شخصی نیز تنها برای یکی از خودروهای خود می‌توانند سهمیه دریافت کنند. انتشار این مصوبه واکنش‌های مختلفی را در میان مردم و صاحب‌نظران برانگیخت. «دنیای‌اقتصاد» به سراغ اقتصاددانان و کارشناسان حوزه انرژی رفته است و در رابطه با ارزیابی آنها از طرح جدید بنزین پرسیده است. عده‌ای معتقدند بعد از آخرین تغییر قیمت بنزین در سال۱۳۹۸، افزایش ۲هزار تومانی برای مصرف مازاد بر سهمیه، اثری بر کاهش تقاضا و کنترل ناترازی بنزین نخواهد داشت و این اقدام گام اثرگذاری بر در راستای اصلاحات انرژی محسوب نمی‌شود؛ زیرا این مصوبه دولت بسیار محافظه‌کارانه است. برخی صاحب‌نظران معتقدند که این طرح اگرچه قادر به اصلاح وضعیت ناترازی انرژی نخواهد بود اما از بی‌عملی پیشین بهتر است. برخی دیگر از اقتصاددانان نیز اشاره کردند که در صورتی که این طرح به صورت شفاف و دقیق عملیاتی شود می‌تواند اثر مثبتی بر وضعیت مصرف انرژی کشور داشته باشد.

هزینه زیاد، منافع کم