تغییرات اساسی در آب و هوای جهان در آینده

    اقتصاددان : دانشمندان پیش بینی می‌کنند تغییراتی اساسی در شرایط آب و هوایی جهان رخ خواهد داد. به نظر می‌رسد که مناطقی مانند دریای مدیترانه، شمال غرب و جنوب آمریکا و شرق آسیا ممکن است میزان تغییرات آب وهوایی پایدار و بی سابقه‌ای را برای دو دهه یا بیشتر تجربه کنند.

تیمی از دانشمندان در نروژ معتقدند که حدود سه چهارم جمعیت جهان (حدود ۵.۶ میلیارد نفر) شاهد تغییرات اساسی در شرایط آب و هوایی خواهند بود مگر اینکه انتشار کربن کاهش یابد.

در چارچوب مطالعه‌ای که در روزنامه دیلی میل منتشر شد، آنها دریافتند که منطقه بزرگی از جمله اسپانیا، ایتالیا، مراکش، پرو، هند، پاکستان و عربستان سعودی ممکن است شاهد افزایش روشن و سریع دما و بارش باشند. بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان ممکن است تحت تأثیر دمای شدید، سیل ناگهانی و … قرار بگیرند.

تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات بین‌المللی آب و هوای سیسیرو در اسلو، چهار مدل شبیه‌سازی آب و هوای بزرگ را ترکیب کردند تا ببینند اوج بارندگی و دما در دو دهه آینده چقدر تغییر خواهد کرد.

تحت سناریوی بالا، که در آن تلاش کمی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انجام می‌شود، این مطالعه نشان می‌دهد که منطقه بزرگی از جهان دستخوش تغییرات شدید خواهد شد.

به موازات آن، نشان داده شده است که مناطقی مانند دریای مدیترانه، شمال غرب و جنوب آمریکا و آسیای شرقی ممکن است شاهد نرخ‌های تغییر پایدار و بی‌سابقه برای دو دهه یا بیشتر باشند. مناطقی که ممکن است شاهد تغییرات سریع در رویداد‌های شدید آب و هوایی باشند، ۷۰ درصد از جمعیت جهان را پوشش خواهند داد، مگر اینکه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

انتظارات

انتظار نمی‌رود اروپای شمالی تغییرات سریع دما را تجربه کند، اما ممکن است شاهد افزایش قابل توجهی در اوج بارش باشد.

Peon Samsit یکی از نویسندگان این مطالعه به MailOnline گفت: یافته کلیدی این است که واقعاً به چه سرعتی شرایط آب و هوایی، بدون توجه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ای، در سراسر جهان طی دو دهه آینده تغییر خواهد کرد.

در یک سناریوی که انتشار کم گاز‌های گلخانه‌ای را در نظر گرفته تا الزامات توافقنامه آب و هوای پاریس برآورده شود، ۲۰ درصد از جمعیت جهان (۱.۶ میلیارد) همچنان تحت تأثیر تغییرات پیش بینی شده قرار خواهند گرفت.

اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کاهش یابد، چشمگیرترین تغییرات به شبه جزیره عربستان و جنوب آسیا محدود خواهد شد.

دانشمندان توضیح دادند که به دلیل نوسانات دوره‌ای در اقلیم و الگو‌های فصلی مانند پدیده ال نینو، حداکثر دما و بارش در طول زمان تغییر می‌کند. با این حال، هنگامی که نرخ تغییر از یک سطح معین فراتر رود، این اتفاق می‌تواند از آنچه جهان طبیعی و جامعه انسانی می‌توانند با آن سازگار شوند، فراتر رود.

امواج گرما به افزایش فشار موج گرما کمک می‌کند

این تیم تحقیقاتی می‌گوید: موج گرما ممکن است باعث فشار گرمایی، افزایش مرگ و میر در میان مردم و دام ها، استرس بر اکوسیستم ها، کاهش بازده کشاورزی، مشکلات در خنک سازی نیروگاه‌ها و اختلال در حمل و نقل شود.

دکتر لورا ویلکوکس، یکی از نویسندگان این مطالعه و هواشناس از دانشگاه ریدینگ، می‌گوید: پاکسازی سریع آلودگی هوا، به‌ویژه در آسیا، منجر به افزایش شتابان رویداد‌های آب و هوای شدید و تأثیرگذاری بر وزش باد‌های موسمی در آسیا می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =

پربازدیدترین ها