در حالی که سایه تحریمها بر سر صنعت هوایی کشور سنگینی میکند، دیروز وزیر راه و شهرسازی از ورود ۱۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور خبر داد. پیش از این نیز، مسوولان دولتی اعلام کرده بودند که در دوران فعالیت دولت سیزدهم ۵۵ فروند هواپیما خریداری و به ناوگان هوایی کشور اضافه شدهاند. این اعلامها اما هیچگاه با ذکر جزییات همراه نبود و مسوولان دولتی نسبت به درخواست رسانهها مبنی بر ارایه جزییات بیشتر از قبیل تایپ هواپیما، سن هواپیما، معرفی ایرلاینی که هواپیما را خریداری کرده است و …واکنشی نشان ندادند و از همین رو، رسانهها نیز به چنین اظهاراتی با دیده تردید نگریستهاند. چه آنکه طی سالهای اخیر، علی رغم این خریدها، تعداد هواپیماهای فعال ناوگان هوایی به تدریج کمتر و کمتر شده و به حدود ۱۰۰ فروند رسیده است. انتظار این است که دولت چهاردهم در این زمینه روشنگری کرده و اطلاعات دقیقی را در اختیار خبرنگاران و مردم قرار دهد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اما دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه باز شدن راههای خرید هواپیما به چه معنا بوده آیا فشار تحریمها کمتر شده، اظهار کرد: از ابتدا جهتگیری ما در وزارتخانه فعالسازی شرکتهای هواپیمایی در بحث وارد کردن و خرید هواپیما بوده و به جای اینکه دولت وارد خرید هواپیما شود، ایرلاینها را فعال کردیم.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، وی ادامه داد: صنعت هوانوردی درگیر تحریمهای ناجوانمردانه است و شرکتهای هواپیمایی درجه آزادی بالاتری دارند و به لحاظ منابع امتیازات بهتری دارند و میتوانند تحریمها را مدیریت کنند و ما هم به عنوان دولت پشتیبانی میکنیم. وزیر راه و شهرسازی از ورود ١٠ فرود هواپیما در یک تا دو ماه گذشته خبر داد و گفت: مسیر ورود هواپیما به کشور کاملا باز شده و شرکتها یاد گرفتند چگونه در این شرایط هواپیما وارد کشور کنند و به خوبی تجهیز منابع شدند و منابع ارزی را با نرخ ارز مبادلهای در اختیار ایرلاینها قرار دادیم.
بذرپاش افزود: تسهیلاتی هم برای ترخیص قطعات هواپیما به ایرلاینها ارایه شد و چرخه ورود هواپیما به حرکت درآمده و سرعت آن بیشتر هم میشود .
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به هوایی اظهار کرد: قرار بر این بود که ٢ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کند که تا یک ماه آینده سهم بخش هوایی تخصیص داده میشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین آمادگی این را داریم که فرودگاههای بزرگ را به ایرلاینها واگذار کنیم و سرمایهگذاری در این بخش برای ایرلاینها جذاب است و سبد سرمایهگذاری ایرلاینها را جذابتر و متنوعتر خواهد کرد .
توصیه«بذرپاش» به «فرزانه صادق»
وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: توصیه من این است که اگر خانم صادق وزیر شد، موضوع سرمایهگذاری در فرودگاهها را پیگیری کند. برای بخش سرمایهگذاری در بخش فرودگاهی میتوان صندوق پروژه ایجاد و از طریق منابع مردمی برای صنعت فرودگاهی سرمایهگذاری کنیم.
بذرپاش در مراسم امضای تفاهمنامه بین شرکت فرودگاهها و سرمایهگذاران در صنعت فرودگاهی و رونمایی از اطلس سرمایهگذاری فرودگاهها و سند جامع هوشمندسازی فرودگاهها اظهار کرد: پس از شروع کارم در وزارت راه و شهرسازی شهید رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی درگذشت و دولت سیزدهم هم با شهادت رییسجمهور به پایان رسید و تقریبا حدود یک سال در این وزارتخانه حضور داشتم و در این مدت با واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی تاکید داشتم. وی ادامه داد: به چند دلیل باید واگذاری انجام شود و دولت متصدی باشد اول اینکه هزینه و کیفیت کار با حضور بخش خصوصی متفاوتتر از دولت است و بخش خصوصی میتواند خدمات را باکیفیت بالاتری ارایه دهد، از سوی دیگر دولت هم میتواند به سمت توسعهای حرکت و بر پروژههای توسعه تمرکز کند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سند جامع هوشمندسازی فرودگاهها اتفاق خوبی است که فرودگاههای کشور را به نسل بالاتر سوق دهد، گفت:
در اواخر ١۴٠١ به ایرلاینها پیشنهاد دادم که در بخش فرودگاهی سرمایهگذاری کنند و این زنجیره را تکمیل کنند و پرتفوی مناسبی با مارجین خوبی را رقم بزنند و امروز که اطلس سرمایهگذاری که فرصتها معرفی میشود این امکان فراهم است و این اطلس پویایی دارد بهطوریکه امکان حذف و اضافه پروژهها و فرصتها وجود دارد و این اطلس میتواند تکلیف بخش خصوصی را روشن کند. بذرپاش تاکید کرد: مردم توقع افزایش خدمات در بخش فرودگاهی را دارند و فرصت ما در دولت سیزدهم کم بود اما سال آینده سال خوبی برای نوسازی ناوگان خواهد بود و برای ایرلاینها مسیر متفاوتی در جهت نوسازی ناوگان و خرید هواپیما باز کردیم و بهجای اینکه دولت یک هواپیما بیاورد بخش خصوصی که روش بهتری را برای ورود هواپیما دارد میتواند هواپیماهای بیشتری را وارد کند و واردات هواپیما بهکشور با شتاب بیشتری ادامه پیدا میکند.
هیچ ایرلاینی زیان ده نیست
وی گفت: امروز هیچ ایرلاینی زیان ده نیست و سطح سوددهی ایرلاینها متفاوت است و همچنان ناترازی بین عرضه و تقاضای بلیت بسیار بالا است و جا دارد که ناوگان به چند برابر افزایش پیدا کند. اما باید متناسب با این افزایش ناوگان خدمات فرودگاهی افزایش پیدا کند و مردم وقتی خدمات فرودگاهی دنیا را میبینید از ما توقع بیشتری دارند. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توصیه من این است که اگر خانم صادق وزیر شد، موضوع سرمایهگذاری در فرودگاهها را پیگیری کند. برای بخش سرمایهگذاری در بخش فرودگاهی میتوان صندوق پروژه ایجاد کنیم و از طریق منابع مردمی برای صنعت فرودگاهی سرمایهگذاری کنیم.
وی ادامه داد: با همکاری نیروهای مسلح نقاط ممنوع پروازهای عبوری کاهش پیدا کرد و آسمان ایران باید جذابتر باشد و از این طریق میتوان درآمد خوبی را برای دولت رقم زند.
روایتی از خرید هواپیما در دوران تحریم
در دهم تیرماه سال جاری، اظهارات ضد و نقیضی از سوی دو نفر از مدیران دولتی صنعت هوایی درباره خرید هواپیما منتشر شد. یکی از این مدیران دولتی با بیان اینکه طی سالهای اخیر، «پول [خرید] هواپیما [ی کارکرده] پرداخت شد اما هواپیمایی نیامد» اثر تحریمها روی صنعت هوایی را تایید کرد، اما یک مدیر دولتی دیگر، اظهار کرد: «صنعت هوانوردی ایران از شرایط تحریم عبور کرد.»
پیش از آن نیز علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو با رد امکان خرید هواپیمای نو در دوران تحریم، اظهار کرده بود: «خرید یک فروند هواپیمای کارکرده با بیش از ۵ واسطه و ۴۰ درصد گرانتر انجام میشود» و«باید یک مشت کاسب تحریم را پولدار کنیم تا یک هواپیمای کار کرده بخریم!»
پول دادیم اما هواپیما نیامد!
این اظهارات اما از سوی شمسالدین فرزادیپور، مدیرعامل ایرانایر (هما) در تاریخ ۱۰ تیر ماه سال جاری تایید شد. او اظهار کرد: در همین مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخی از ایرلاینها هواپیما خریدند و پول آن را پرداخت کردند اما هواپیمایی وارد کشور نشد و امروز خرید هواپیما ریسک بسیار زیادی دارد.
فرزادی پور که در یک نشست خبری سخن میگفت، درباره نوسازی ناوگان و اینکه آیا برای ایرلاینها خرید هواپیمای نو میصرفد ادامه داد: شاید ایرلاینها نسبت به خرید هواپیمای نو اقدام میکردند ورشکسته میشدند چراکه هزینههای آن بسیار سنگین است، خرید هواپیمای نو بهطور متوسط ۵٠ میلیون دلار است یک ایرلاین باید چقدر بلیت بفروشد که این سرمایه بازگشت داشته باشد؟! وی درباره اینکه آیا ایرلاینها از شرایط تحریمی و عدم خرید هواپیمای نو سود میبرند، اظهار کرد: در واقع ایرلاینها از اجبار سود میبرند در همین مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخی از ایرلاینها هواپیما خریدند و پول آن را پرداخت کردند اما هواپیمایی وارد کشور نشد و امروز خرید هواپیما ریسک بسیار زیادی دارد.
صنعت هوانوردی از شرایط تحریم عبور کرد
با این حال، در همان روز، محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه صنعت هوانوردی از شرایطتحریم ها عبور کرد، گفت: نوع برنامهریزی عربستان ما را در شرایط بسیار سختی در پروازهای حج قرار داد. به گفته مسوولان دولت سیزدهم، در دوران فعالیت این دولت، ۵۵ فروند هواپیما خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور شده است.
وی با بیان اینکه نوع برنامهریزی عربستان ما را در شرایط بسیار سختی قرار داد، افزود: با صنعتی مواجه هستیم که امروز خبرهای خوبی از آن منتشر میشود. صنعت هوانوردی شرایط سخت تحریم و کرونا را سپری کرده است. این صنعت با وجود تحریمها امروز رو به رشد حرکت میکند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته شاهد الحاق ناوگانهای هلیکوپتری و هواپیما به یک شرکت بودیم و امروز مرکز کنترل و هماهنگی عملیات ایرانایر بعد از دو سال به بهرهبرداری رسید. وی از بازیافت هواپیماها و از بازگشت قطعات به چرخه مصرف خبر داد و گفت: برای این کار شهر همدان به عنوان پایلوت انتخاب شده و شرکتهای دانش بنیان میتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع