جزیره هرمز و مشکلی بنام‌حمل و نقل عمومی

اقتصاددان :   جزیره هرمز دارای حدود هفت هزار نفر سکنه دائمی بوده که در فصل گردشگری گاها تا حدود روزانه ده هزار نفر گردشگر وارد این جزیره زیبا می شوند. برای خدمات رسانی به گردشگران وسائط نقلیه موتوری شامل حدود ۹۰۰ دستگاه موتور سه چرخ، بالغ بر ۵۰۰ دستگاه ماشین سواری و دوکابین و هایس و چندین دستگاه مینی بوس و بیش از هزار دستگاه موتورسیکلت دوچرخ توسط اهالی جزیره خریداری و با نرخ مصوب شورای شهر( که البته در فصل اوج گردشگری عملا رعایت نمی شود ) کار جابجایی گردشگران را انجام می دهند. در این میان آنچه مغفول مانده است نبود سیستم حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مینی بوس خط واحد ،، تاکسیرانی و مانند آن است که در محل ورودی بندر مسافری هرمز و در سطح شهر خود اهالی را جابجا کنند. به نحوی که همواره اهالی از نبود سیستم حمل و نقل عمومی و گرفتار شدن در زمان ورود به شهر هرمز (بخصوص برای کسانی که خود وسیله ندارند) گله مند هستند. با توجه به اینکه اغلب قریب به اتفاق رانندگان وسائط نقلیه موتوری فعال در حوزه گردشگری به لحاظ درآمد بیشتر طبیعتا ترجیح می دهند بجای اهالی ، گردشگران را جابجا کنند و بسیار مشاهده می شود که افراد مسن و بیمار با کلی وسایل مجبورند مسیر اسکله هرمز تا منزل را پیاده و با گرفتاری طی کنند ،، در این راستا انتظار عمومی از شورای اسلامی شهر و شهرداری هرمز راه اندازی و ساماندهی حمل و نقل شهری است که به روش‌های مختلف و الگوگیری از شهرها و جزایر قابل اجراست. خرید حداقل یک اتوبوس و یا چند دستگاه مینی بوس و راه اندازی در قالب خط واحد، جذب سهمیه تاکسی شهری و راه اندازی سیستم تاکسیرانی و تاکسی تلفنی و الزام فعالان عرصه گردشگری بخصوص دارندگان مینی بوس و هایس ها برای جابجایی اهالی شهر با نوبت و کرایه مشخص از جمله مواردی است که انتظار می رود شورای اسلامی شهر و شهرداری به این موضوع مهم به زودی ورود کرده و مردم جزیره در بدو خروج از اسکله و ورود به شهر بدانند برای کرایه گرفتن وسیله و جابجا شدن در سطح شهر به چه قسمتی مراجعه و چه نرخی را پرداخت کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =