جمعه سیاه، نقشه‌ای برای فریب مصرف‌کننده در اقتصاد سیاه

دکتر مهدیه ضیائیان عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : بلک فرایدی یا جمعه سیاه، این پدیدهٔ وارداتی که این روزها با هیاهوی بسیار در مراکز خرید و فضای مجازی خودنمایی می‌کند، در نگاه اول فرصتی طلایی برای خرید ارزان‌تر به نظر می‌رسد. اما در پشت این پردهٔ رنگین و پرزرق و برق، حقیقتی نهفته که کمتر به آن پرداخته می‌شود. ذات این رویداد بر پایهٔ ایجاد حس نیاز کاذب و تحریک احساسات آنی مصرف‌کننده استوار است. بازاریابان با بمباران تبلیغاتی و شعارهای فریبنده دربارهٔ تخفیف‌های استثنایی، این باور را در ذهن مردم ایجاد می‌کنند که اگر امروز نخرند فردا فرصت را از دست داده‌اند. این همان گول زدن سیستماتیک مردم است. در بسیاری از موارد، قیمت‌های اولیه‌ای که به عنوان مبنا برای محاسبه تخفیف اعلام می‌شوند، واقعی نیستند و کالاها روزها یا هفته‌ها قبل با قیمت‌های کمتری به فروش می‌رسیده‌اند. این بازی با اعداد و ارقام چیزی جز فریب محاسباتی نیست. فشار روانی ناشی از زمان محدود تخفیف‌ها، قضاوت منطقی را از مصرف‌کننده سلب کرده و او را به سِیری تهی از خرد سوق می‌دهد. نتیجه چیزی نیست جز انبوهی از خریدهای غیرضروری که شاید هرگز استفاده نشوند، در حالی که پول مردم از جیبشان خارج شده است. این فرهنگ، مصرف‌گرایی افراطی را ترویج می‌دهد و ارزش واقعی پول و زحمتِ به دست آوردن آن را زیر سؤال می‌برد. جامعه‌ای که اسیر چنین چرخه‌ای شود، به جای تمرکز بر تولید و پس‌انداز، در دام مصرف بی‌رویه می‌افتد که در بلندمدت به اقتصاد خانوار و حتی اقتصاد کلان کشور لطمه می‌زند. بنابراین بلک فرایدی را نباید یک فرصت اقتصادی دید، بلکه باید آن را نمایشی هوشمندانه برای جابجایی ثروت از جیب مردم به سمت بنگاه‌های بزرگ تجاری دانست که بر پایه فریب و ایجاد نیازهای غیرواقعی بنا شده است. هوشمندی مصرف‌کننده در این است که در این گرداب هیجانی، آرامش و تعقل خود را حفظ کند و بداند که واقعی‌ترین تخفیف، خودداری از خرید چیزی است که به آن نیازی ندارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 4 =

پربازدیدترین ها