وقتی سناتور ضدِچین در رویارویی با خونسردی مدیر «اینتل» شکست می‌خورد

در جلسه استماع ایالات متحده که چندی پیش برگزار شد، رویارویی «جف ریتنر»، مدیر ارشد تجاری شرکت «اینتل» و «جاش هاولی»، سناتور جمهوریخواه ایالت میسوری، توجه عمومی را به خود جلب کرد. پاسخ ریتنر در مواجهه با درهم تنیدگی و حملات مداوم هاولی، منطقی و خونسرد به نظر می‌رسید، اما خود هاولی در این رویارویی موفق نشد و کنترل احساسات را از دست داد!

جاش هاولی یکی از سناتورهای ضد چینی مطرح در ایالات متحده است. در جریان ناآرامی‌های هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۹، این فرد بارها به حمایت از اغتشاشگران هنگ‌کنگ پرداخت و به همین دلیل در فهرست تحریم‌های چین قرار گرفته است.

ریتنر در مواجهه با اتهامات غیرمنطقی هاولی در خصوص سرمایه گذاری اینتل در چین گفت که دلیل انتخاب اینتل برای افزایش سرمایه گذاری خود در چین این است که چین دارای فناوری منحصر به فرد و پتانسیل عظیم بازار است؛ عواملی که برای اینتل در تولید بیشتر محصولات مرغوب در آمریکا بسیار مهم است. هاولی بارها تلاش کرد تا به ریتنر از طریق به اصطلاح «کار اجباری» در چین انتقاد وارد کند، اما ریتنر قاطعانه اظهار داشت که این حوزه تخصص او نیست و نمی‌تواند درباره آن نظر دهد.

منطقی بودن و خونسردی ریتنر باعث شد هاولی کنترل احساسات خود را از دست بدهد و بگوید: باورم نمی‌شود که شما چنین بگویید!… چرا شما نمی‌توانید «کار اجباری» در چین را محکوم کنید؟

بسیاری از رسانه‌ها محتوای این جلسه را گزارش کردند و بحث‌هایی داغ در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. شمار زیادی از کاربران معتقدند که سوالات هاولی بیش از حد افراطی بوده و فاقد عینیت و انصاف است. یکی از پیام‌ها لایک‌های زیادی دریافت کرد: «تو نمی‌خواهی چیزی را بگو، تمایل و جرات گفتن آن را نداری، اما من مصرا از تو می‌خواهم آن را بگویی، این “کار اجباری” نیست؟»

اگرچه هاولی و دیگر سیاستمداران آمریکایی از ابزارهای مختلفی برای سیاه‌نمایی چین و سرکوب همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا استفاده کرده‌اند، اما از اینکه شرکت‌های آمریکایی خودشان صاحب‌نظر هستند و اشتیاق آنها برای رفتن به چین همچنان بالاست، ناامید و سرخورده شده‌اند.

گزارش نظرسنجی منتشر شده توسط «اتاق بازرگانی آمریکا در چین» در سال جاری نشان داد که 50 درصد از شرکت‌های آمریکایی مورد نظرسنجی، چین را به عنوان اولین یا سه مقصد برتر سرمایه‌گذاری خود در جهان رتبه‌بندی کرده‌اند. گزارش اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین نشان می‌دهد که از نظر بازده سرمایه گذاری، 88 درصد از شرکت‌های مورد نظرسنجی گفته‌اند که در چین به سودآوری دست یافته اند و بیش از 50 درصد شرکت‌ها معتقدند که بازده کلی سرمایه گذاری آنها در چین بالاتر از بازده کلی جهانی سرمایه گذاری است.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =

پربازدیدترین ها