رئیس جمهور کنگو برازاویل: من شاهد پیشرفت اجتماعی چشمگیر چین بوده‌ام

کنگو برازاویل در «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» که اوایل ماه جاری میلادی در پکن برگزار شد ریاست مشترک مجمع همکاری چین-آفریقا را بر عهده داشت. «دنیس ساسو نگوسو» رئیس جمهور کنگو برازویل در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» تاکید کرد که سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا پیامی روشن به کشورهای جنوب جهانی فرستاد مبنی بر اینکه آفریقا و چین برای شروع یک سفر جدید دست در دست هم داده‌اند.

آقای دنیس ساسو نگوسو با چشمان خود شاهد بوده که تحت رهبری حزب کمونیست چین، مردم چین با پشتکار و طرز فکر مبتنی بر همکاری خود در قبال جهان، به پیشرفت اجتماعی و جهش مدرنیزاسیون دست یافته‌اند.

بخشی از مصاحبه اختصاصی رادیو و تلویزیون مرکزی چین با رئیس جمهور کنگو برازاویل را می‌خوانید:

خبرنگار: رئیس جمهور شی جین پینگ در سخنرانی خود در آیین گشایش نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا که اخیرا برگزار شد، خاطر نشان کرد که هیچ کس را نمی‌توان در مسیر مدرنیزاسیون رها کرد و هیچ کشوری را نمی‌توان از قلم انداخت. انتظارات شما از چشم انداز آفریقایی مدرنیزاسیون و توسعه آینده چیست؟

ساسو: اول، رئیس جمهور شی در سخنرانی کلیدی خود قاطعانه اعلام کرد که تمام کشورهای آفریقایی، اعم از بزرگ یا کوچک، که روابط دیپلماتیک عادی با چین دارند، مناسباتشان با چین را به سطح روابط راهبردی ارتقاء خواهند داد. این اقدام نشان دهنده توجه عمیق و حمایت قاطع چین برای کشورهای آفریقایی به ویژه آنهایی که نسبتا ضعیف‌تر هستند. بی تردید دست یاری دراز کردن و همکاری با یکدیگر برای اطمینان از اینکه هیچ کشوری در مسیر توسعه مشترک عقب نمی‌ماند، اقدامی فراگیر است. این اقدام همچنین پیامی روشن به کشورهای جنوب جهانی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه قاره آفریقا و چین دست در دست هم سفری جدید را آغاز کرده‌اند.

خبرنگار: در خصوص مدرنیزاسیون، به نظر شما تفاوت اساسی میان روند مدرنیزاسیون در غرب و روند مدرنیزاسیون در کشورهای در حال توسعه که چین و آفریقا نماینده آنها هستند، چیست؟

ساسو: قصد ندارم روند مدرنیزاسیون در چارچوب مدل غربی را واکاوی کنم زیرا از یک پیشینه تاریخی پیچیده نشأت می‌گیرد و آن نوع مدرنیزاسیون اغلب از طریق تسلط بر دیگر کشورها و استثمار آنها حاصل می‌شود. از زمانی که در سال 1964 برای نخستین بار قدم در این سرزمین گذاشتم تا حالا که سال 2024 است، با چشمان خودم شاهد بوده‌ام که تحت رهبری حزب کمونیست چین، مردم چین با پشتکار و طرز فکر مبتنی بر همکاری خود در قبال جهان، به پیشرفت اجتماعی و جهش مدرنیزاسیون دست یافته‌اند. به نظرم این یک مدل مدرنیزاسیون بی سابقه با هدف توسعه مشترک است.

خبرنگار: در مصاحبه قبلی که با شما داشتیم، درباره نخستین سفرتان به چین در سال 1964 صحبت کردید. آن تجربه بسیار آشفته بوده اما حالا خیلی بهتر است. مشتاقم بدانم چرا در سفر امسال با وجود برنامه کاری متراکم، بازدید از «دیوار بزرگ چین» و «شهر ممنوعه» را انتخاب کردید.

ساسو: برای من مثل بازگشت به «سرزمین مقدس» است. این دو جاذبه گردشگری در چین هستند که در سال 1964 فقط توانستم از آنها بازدید کنم. طی 60 سال گذشته من تبادلات مکرری با چین داشته‌ام و جمعا 16 بار به این کشور سفر کرده‌ام. امسال، در هفدهمین سفرم، عمدا از برخی مکان‌ها که در سال 1694 من را تحت تاثیر قرار داده بود، دوباره بازدید کردم و متوجه شدم به طور کامل بازسازی شده‌اند. روزی که به دیوار بزرگ چین رفتم، احساسی ناآشنا با مسیرها و محیط پیرامون آن داشتم. یکی پس از دیگری شاهد بزرگراه‌ها بودم، چیزی که از آنچه در سال 1964 دیدم بسیار متفاوت بود. در آن روزگار فقط یک جاده منتهی به دیوار بزرگ چین وجود داشت اما حالا یک بزرگراه است.

رئیس جمهور ساسو طی 60 سال 17 بار به چین سفر کرده و تاکید کرد که او شاهد توسعه سریع چین بوده است.

به گفته وی موقعیت کلی روابط چین-آفریقا به عصری جدید از جامعه فراگیر چین-آفریقا با سرنوشتی مشترک ارتقا یافته، امری که باعث می‌شود کشورهای آفریقایی با هم به سوی جلو حرکت کنند.

دنیس ساسو نگوسو با نگاهی به آینده، معتقد است که 10 اقدام عمده مشارکتی که چین برای ترویج مشترک مدرنیزاسیون پیشنهاد کرده، حتما تحقق خواهد یافت.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

پربازدیدترین ها