پیام روشن چین درباره وضعیت دریای جنوب چین از طریق 3 نشست

ظرف سه روز از 11 تا 13 سپتامبر (21 تا 23 شهریور)، سه رویداد بزرگ بدتریج برگزار شد که نشست روسای هدایت مذاکرات چین و فیلیپین در مسئله دریای جنوب چین، یازدهمین مجمع «شیان شن» پکن و بیست و دومین نشست عالی رتبه عملی شدن « بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوب چین» توسط چین و کشورهای آسه آن نام داشتند.

این نشست‌های مرتبط با مسئله دریای جنوب چین، یک پیام مشابه به جهانیان ارسال کرد مبنی بر آنکه رسیدگی به مناقشات طریق گفتگو و حفاظت از صلح و ثبات وضعیت دریای جنوب چین، انتظارات مشترک کشورهای منطقه‌ و بیشتر از همه به نفع منطقه کل است.

با تجربه موفق 22 ساله، بیانیه طرف‌های دریای جنوب چین به بخش مهمی از نظم قانونی دریای جنوب چین که مورد شناخت مشترک طرف‌ها قرار گرفته، تبدیل شده است. در ماده پنجم این بیانیه آمده است، هر طرف باید از اقدامات منجر به پیچیده شدن و گسترش شدن مناقشات و تاثیر گذاری در صلح و ثبات پرهیز کند. در بیست و دومین نشست عالی رتبه عملی شدن «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوب چین» توسط چین و کشورهای آسه آن که جمعه این هفته برگزار شد، طرف‌ها مشترکا تاکید کردند که حفاظت از صلح و ثبات دریای جنوب چین از اهمیت فراوانی برخوردار است و همه خواستار تقویت گفتگو، حفظ خویشتن داری، کنترل اختلافات و افزایش اعتماد متقابل و حفاظت از صلح و ثبات دریایی شدند.

جمله «هماهنگی با ارزش‌ترین چیز است» که جزو حکمت‌های باستانی چین به حساب می‌آید طی مجمع امسال شیان شن به صورت آثار خوشنویسی به عنوان هدیه به نمایندگان آمریکایی اعطا شد، اقدامی که ارسال پیام صلح محسوب می‌شود.

در عین حال، چین باردیگر تاکید کرد، پافشاری بر حل مناقشات از طریق گفتگو به هیچ وجوه به این معنا نیست که چین در حق حاکمیت دریای جنوب سازش خواهد کرد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 9 =