رانندگان تاکسی چین بدون تلفن همراه هوشمند نمی‌توانند زندگی کنند

روزنامه ژاپنی «Nikkei Asian Reviw» یکشنبه ۲۴ آگوست (۳ شهریور) نوشت در چین رانندگان تاکسی (اعم از عادی و اینترنتی) در حال رقابت با اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی، تاکسی‌های بدون راننده و حتی «ماشین‌های پرنده» هستند، امری که باعث شده برخی از رانندگان برای جلب مسافران از چندین گوشی هوشمند به طور همزمان استفاده کنند.

فناوری اپلیکیشن تاکسی اینترنتی از ابتدای معرفی آن در چین محبوب شده است. طبق آمار تا دسامبر سال گذشته، بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر تاکسی‌های اینترنتی در چین وجود داشته است. در تاریخ ۳۰ ژوئن امسال جمعا ۷ میلیون ۱۲۶ هزار گواهینامه رانندگی تاکسی اینترنتی در سراسر چین صادر شد که بیش از دو برابر تعداد سه سال گذشته است.

گوشی‌های هوشمند برای رانندگان تاکسی عادی و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اجتناب ناپذیر شده است.

یک راننده تاکسی در شانگهای در حالی که به یکی از اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی نگاه می‌اندازد، می‌گوید: اخیرا مسافرانم از طریق پلتفرم «دی‌دی» سوار تاکسی من شده‌اند.

یک راننده دیگر چهار دستگاه گوشی هوشمند را روی داشبورد تاکسی خود قرار داده است. یک گوشی برای وی‌چت به منظور تسهیل تماس و ارتباط با دیگر رانندگان و سه گوشی دیگر برای استفاده از اپلیکیشن‌های متنوع تاکسی اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که اپلیکیشن‌های تاکسی برای یافتن مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد بنا بر این من از چند گوشی هوشمند برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنم.

در دوره‌ای که شهرهای بزرگ چین مانند پکن و شانگهای فاقد شبکه متروی توسعه یافته امروزی بودند، گرفتن تاکسی در ساعات شلوغ برای بسیاری از مسافران یک کابوس بود.

محبوبیت خدمات تاکسی اینترنتی انعطاف پذیری شغل رانندگان را افزایش داده است.
«جانگ» که ۱۴ سال است در شانگهای راننده تاکسی است و هشت سال است از اپلیکیشن دی‌دی استفاده می‌کند، گفت: وقتی برای یک شرکت تاکسیرانی کار می‌کردم یک روز کار می‌کردم و یک روز بعد استراحت می‌کردم. اما پس از همکاری با پلتفرم دی‌دی، می‌توانم هر روز کار کنم.

اما رقابت در حال شدیدتر شدن است. جانگ گفت: کرایه تاکسی در شانگهای نسبتا بالاتر است. بنا بر این رانندگان از دیگر شهرها به شانگهای هجوم آورده‌اند.

حالا، او مجبور است ساعت‌های بیشتری نسبت به زمانی که برای اولین بار به عنوان راننده دی‌دی شروع به کار کرد تا درآمد مورد نیاز خود را به دست آورد، یعنی معمولاً از ساعت ۶ صبح تا ۵ عصر رانندگی کند.

رقابت شدید تنها چالشی نیست که این رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شرکت‌های چینی علاوه بر تاکسی‌های خودران در حال پیشرفت در حوزه «تاکسی‌های پرنده» نیز هستند.

یک استارتاپ چینی «تاکسی هوایی» در ماه فوریه امسال پروازی نمایشی بین «شن‌جن» و «جوهای» با مسافت خط مستقیم حدود ۵۰ کیلومتر انجام داد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هفت =