واپایش مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه

 

مهرداد حاجی زاده فلاح، مشاور ارشد مبارزه با پولشویی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : بازارهای سرمایه در سطح بین‌المللی به هم متصل هستند و عمدتا نقدشونده هستند، و باعث می‌شود حجم زیادی از سرمایه بین حوزه‌های قضایی در کسری از ثانیه به هدفی جذاب برای پول‌شویان تبدیل شود. اگرچه موسسات مالی در سال‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته‌اند تا حمایت‌های جامع‌تر ضد پولشویی (AML) را توسعه دهند ، فعالان بازار عمده‌فروشی تحت فشار مشابهی قرار نگرفته‌اند. در عوض، تغییرات قابل توجه سیاست در این زمینه بر کاهش خطرات دستکاری بازار و معاملات داخلی متمرکز شده است.
هدف اصلی دستکاری بازار و معاملات داخلی، ایجاد سود از معاملاتی است که از مزایای ناعادلانه سایر فعالان بازار استفاده می کند. در بیشتر مواقع، این تأثیر منفی و جهانی بر شفافیت و عملکرد مصرف کننده دارد.
پولشویی مبتنی بر بازار شبیه به پولشویی سنتی است و مستلزم سوء استفاده از بازارها برای منافع مالی است، و معاملات درگیر ممکن است بر شفافیت و عملکرد بازار تأثیر بگذارد، بنابراین با مفهوم گسترده “استثمار بازار” مطابقت دارد. برخلاف بهره‌برداری مالی و تجارت داخلی، هدف از پولشویی مبتنی بر بازار پنهان کردن حرکت وجوه به جای کسب سود است.
این مشکل هم برای رگولاتورها و هم برای مشاغل است. سیستم‌ها و ابزارهای نظارتی شرکت‌ها معمولاً برای تشخیص نوع‌شناسی مورد استفاده برای این نوع سوءاستفاده از بازار، ساختاری ندارند، مگر اینکه منشأ وجوه در سراسر بازارها شسته شود. برای مثال، روش‌هایی مانند شناسایی سودهای معاملاتی بیش از حد بالا در جایی که هدف تولید سود نیست، عمل نمی‌کند.

استفاده از تجربه اوراق بهادار برای نظارت بر مبارزه با پولشویی نیز در حال توسعه است. در نتیجه، تعداد کمی از گزینه های فروشنده شناخته شده و آزمایش شده برای کسب و کارها وجود دارد. در زیر ایده هایی در مورد اینکه چگونه یک شرکت می تواند تحقیق در مورد این مشکل را آغاز کند، آورده شده است.
۱) بررسی ورق آبی:
بررسی برگه آبی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای شرکت ها برای پیگیری انواع اوراق بهادار است. پمپاژ نمونه کارها، تراکنش های متقابل، معاملات از پیش تعیین شده، و دیگر انواع اوراق بهادار، همگی از بررسی های صفحه آبی حاصل می شوند. Blue Sheets اطلاعات معاملاتی را از تنظیم‌کننده‌هایی مانند سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)و کمیسیون بورس و اوراق بهادار(SEC) درخواست می‌کند ، مخصوصاً برای اوراق بهاداری که اخیراً با افزایش نوسان مواجه شده‌اند. تنظیم‌کننده‌ها از راه‌حل‌های ردیابی پیشرفته مانند سیستم تحلیل و تنظیم اخبار مشاهده اوراق بهادار (SONAR) برای تولید برنامه‌های صفحه آبی استفاده می‌کنند. SONAR توسط دفتر تشخیص تقلب و اطلاعات بازار FINRA برای ردیابی نوسانات نامنظم قیمت یا ارزش سهام در بازارهای ایالات متحده و ترکیب داده ها با گزارش های خبری که SONAR به طور منظم جمع آوری می کند استفاده می شود.
سیستم FINRA همچنین هشدارهایی ایجاد می کند که مواردی را که می تواند نشان دهنده تجارت داخلی باشد را شناسایی می کند. سازمان‌ها می‌توانند رویه‌های تحقیق و دانش موضوعی را با استفاده از برگه‌های آبی تولید کنند، به‌ویژه اگر پولی برای کاربردهای فناوری گران قیمت ندارند.

۲) نظارت در خانه:
انتخاب دیگر شرکت ها توسعه نظارت داخلی پیشرفته برای مقابله با مشکل پولشویی در بازار سرمایه است. سوابق بازار و داده‌های راهنمای اوراق بهادار برای بهینه‌سازی مدل به دلیل پیچیدگی شرایط معاملات و حجم‌های معمولاً بالا مورد نیاز است. برای مثال، رفتار مسلط بر بازار، بدون توانایی معادل سازی حجم معاملات با ارزش بازار عادی، غیرممکن است.
بسته به نوع دارایی، دارایی های مختلف باید بر اساس آن رسیدگی شود و برخی نیز ممکن است خارج از محدوده باشند. به دلیل تفاوت های ظریف و پویایی ذاتی، متخصصان صنعت مالی باید برنامه را هدایت کنند.
۳) انتخاب فروشنده:
پولشویی زمینه ای غنی از فرصت ها است زیرا هیچ رویکردی برای نظارت بر فروشنده اوراق بهادار AML وجود ندارد. فروشندگانی که می توانند آمار تقاضای مورد نیاز را ارائه دهند، رویدادهای اخبار بازار را به طور موثر دسته بندی کنند و تجربه موضوعی در رسیدگی به اشکال مختلف داده های تجاری و گروه های دارایی برای اهداف ردیابی AML داشته باشند، پتانسیل زیادی دارند. سازمان‌هایی که در نظر دارند با یک فروشنده کار کنند، باید بررسی کنند که آیا رویکرد پیشنهادی دارای ویژگی‌ها و منابع خاصی است یا خیر.

اهمیت کشف مجرم بالقوه:

اهمیت کشف مجرمان بالقوه در بازار سرمایه قابل اغراق نیست. بدون نظارت مؤثر بر بازار، شرکت‌های مالی اغلب برای کنترل ریسک پول‌شویی مبتنی بر بازار به شناسایی دقیق مصرف کننده (CDD) و ترتیبات  ارزیابی ریسک متکی هستند. با این حال، این رویکرد بی‌خطر نیست، زیرا مجرمان دائماً به دنبال راه‌های جدید و مبتکرانه برای پولشویی هستند.
بنابراین، شرکت‌های مالی باید خطرات ناشی از اقلام مختلف، مصرف‌کنندگان، مناطق جغرافیایی و شبکه‌های بازاریابی را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند تا به طور موثر فعالیت‌های مجرمانه بالقوه را شناسایی کنند. این امر مستلزم آن است که شرکت ها منابع بیشتری را برای کاهش خطرات در مناطقی که قرار گرفتن در معرض آنها را پس از ارزیابی مواجهه خود ارزیابی کرده اند، اختصاص دهند.
برای انجام موثر این کار، شرکت ها ابتدا باید انواع مختلف فعالیت های مجرمانه ای را که می تواند در بازار رخ دهد و روش های مورد استفاده مجرمان برای پولشویی را درک کنند. آنها همچنین باید با آخرین روندها و فناوری های مورد استفاده توسط مجرمان به روز بمانند. با انجام این کار، شرکت ها می توانند استراتژی های مدیریت ریسک بهتری را توسعه دهند که متناسب با نیازها و قرار گرفتن در معرض آنها باشد.
علاوه بر این، شرکت‌های مالی باید روی جدیدترین فناوری‌ها و ابزارهای نظارتی برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک در زمان واقعی سرمایه‌گذاری کنند. این فناوری‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تا تجزیه و تحلیل پیشرفته و ابزارهای تجسم داده‌ها را شامل شود. با استفاده از این فناوری‌ها، شرکت‌ها می‌توانند به سرعت فعالیت‌های مجرمانه بالقوه را شناسایی کرده، آن‌ها را به طور کامل بررسی کنند و به مقامات مربوطه گزارش دهند.

بررسی مرجع رفتار مالی 

بازارهای عمده فروشی (بازارهای سرمایه) تمرکز اصلی FCA  در برنامه تجاری آن است که در آن کار “میان بخش” فعالیت مجرمانه را پوشش می دهد. این گزارش در مورد خطرات پولشویی منحصر به فرد برای تجارت ابزار مالی و نمونه هایی از فعالیت های نظارتی مثبت و ناکافی بحث می کند. FCA به نتیجه نهایی زیر رسید:
شرکت ها عمدتاً در مراحل اولیه نگرانی در مورد مسائل پولشویی هستند و همچنان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیده شدن آنها ادامه می دهند.
ارزیابی دقیق ریسک AML مصرف کننده و شناسایی دقیق مشتری مشتری  به دلیل پیچیدگی معاملات بازار سرمایه برای مقررات AML بسیار مهم است. از آنجایی که تراکنش ها اغلب به چندین شرکت در یک زنجیره تراکنش نیاز دارند، هر حلقه در زنجیره باید تعهدات CDD خود را انجام دهد.
مدیریت تراکنش موثر در حوزه بازاریابی سرمایه پیچیده است، اما لازم است تا کسب و کارها برای نشان دادن فعالیت های عجیب به دیگران متکی نباشند.
به جای اینکه اجرا به عنوان یک تعهد پشتیبان تلقی شود، مسئولیت بیشتری در خط اول دفاع مورد نیاز است.

شرکت‌ها باید در مورد انواع پولشویی مبتنی بر بازار تحقیق کنند و موارد اخیر را برای رسیدگی به این ریسک‌ها بررسی کنند و سپس ابزارهای مدیریت بازار خود را برای در نظر گرفتن این موارد بازبینی کنند. آنها باید روندهای نظارتی را زیر نظر داشته باشند و برای ارزیابی موضوعی و مشاوره در حوزه قضایی خود آماده باشند. شرکت‌هایی که در اجرای کنترل‌های فعلی ضد بازار مشکل دارند، به‌ویژه آنهایی که با پیچیدگی‌های فنی اعمال نظارت موفقیت‌آمیز تجاری مواجه هستند، باید پیش از اجرای «موج دوم» بالقوه مقررات و قوانین، به این مسائل رسیدگی کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 8 =

پربازدیدترین ها