اجلاس مجمع تجاری شانگهای در پایتخت قرقیزستان افتتاح شد و قدیر قیافه، نایبرییس اتاق ایران بهنمایندگی از بخشخصوصی کشور در این اجلاس حاضر شد. سیدحامد عسگری، معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قیافه را در این سفر همراهی کرد. نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان با تاکید بر ضرورت تقویت همکاریهای اقتصادی میان کشورهای عضو اعلام کرد که باوجود تجاوز اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران مقاومت و پایداری ملت ایران عزم کشور برای توسعه همکاریهای منطقهای و همگرایی اقتصادی را بیش از گذشته تقویت کرده است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ، قیافه حضور در این نشست را فرصتی برای گفتوگوی مستقیم میان بخشهای خصوصی کشورهای عضو دانست و اظهار کرد: هیات ایرانی بهیاد ۱۶۸دانشآموزی که در نخستینروز حملات اخیر در شهر میناب جان خود را از دست دادند نام «میناب۱۶۸» را برای هیات خود برگزیده تا یاد این کودکان برای همیشه در حافظه جمعی ملت ایران زنده بماند.
تبدیل بهیکیاز باثباتترین قطبهای اقتصادی جهان
نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره بهجایگاه رو بهرشد سازمان همکاری شانگهای در نظم اقتصادی جهانی افزود: این سازمان در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد و مجموعه کشورهای عضو آن ظرفیت آن را دارند که از چارچوب همکاریهای صرفا منطقهای فراتر رفته و بهیکی از تاثیرگذارترین و باثباتترین قطبهای اقتصادی جهان تبدیل شوند.
قیافه با اشاره بهتحولات ژئوپلیتیک اخیر گفت: باوجود فشارها و جنگ تجاوزکارانه اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران مقاومت مثالزدنی مردم ایران نهتنها اراده ملی را تضعیف نکرد بلکه آن را مستحکمتر کرده است.
این شرایط سبب شده ایران با انگیزهای مضاعف بهدنبال تعمیق همکاریهای اقتصادی و تقویت پیوندهای منطقهای باشد.
ضرورت تحول در الگوهای همکاری اقتصادی
نایبرییس اتاق ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت تحول در الگوهای همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو شانگهای تصریح کرد: آینده همکاریهای اقتصادی در منطقه باید از چارچوب تجارت سنتی فراتر رفته و بهسمت مدلهای پیشرفتهتری همچون سرمایهگذاریهای مشترک، انتقال فناوری و شکلگیری زنجیرههای ارزش یکپارچه منطقهای حرکت کند. به گفته وی ایران بهعنوان چهارراه حیاتی اتصال شرق و غرب از موقعیتی ممتاز برای تسهیل این ارتباطات برخوردار است و این ظرفیت میتواند در خدمت توسعه همکاریهای اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد.
قیافه اعلام کرد: اتاق بازرگانی ایران بهعنوان نماینده بخشخصوصی کشور کاملا بهاین چشمانداز متعهد است و آمادگی دارد در تعامل نزدیک با اتاقهای بازرگانی، نهادهای توسعهای، آژانسهای سرمایهگذاری و فعالان اقتصادی کشورهای عضو پروژههای مشترک تعریف کرده و با کاهش ریسکهای عملیاتی و رفع موانع تجاری زمینههای تازهای برای همکاریهای اقتصادی در منطقه ایجاد کند.
منافع مشترک بلندمدت و شراکتهای پایدار
قیافه در پایان تاکید کرد: آینده سازمان همکاری شانگهای نه بر رقابتهای کوتاهمدت بلکه بر پایه منافع مشترک بلندمدت و شراکتهای پایدار شکل خواهد گرفت و ایران آماده است بهعنوان شریکی قابل اعتماد و متعهد در این مسیر نقشآفرینی کند و درکنار سایر اعضا برای ساخت آیندهای شکوفا برای منطقه گام بردارد.
همزمان با برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای بیشکک، پایتخت قرقیزستان میزبان سلسلهنشستهای تخصصی اقتصادی باهدف تقویت همکاریهای تجاری میان کشورهای عضو است.
نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باحضور در این نشست نفطه نظرات بخشخصوصی ایران در زمینه توسعه همکاریهای منطقه ای و بین المللی را مطرح کرد.
افتتاح مرکز خدمات سرمایهگذاری
در جریان این رویدادها «مرکز خدمات فعالیتهای سرمایهگذاری» در چارچوب سازمان همکاری شانگهای افتتاح شد. مقامات حاضر در این نشست ضمن استقبال از این ابتکار آن را نشانهای از پویایی اتاق بازرگانی قرقیزستان در دوره ریاست این کشور بر سازمان دانستند.
این مرکز با هدف تسهیل ارتباط میان فعالان اقتصادی و ایجاد بسترهای امن برای سرمایهگذاریهای مشترک میان کشورهای عضو فعالیت خود را آغاز کرده است.
بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته مجمع تجاری سازمان همکاری شانگهای با حضور نزدیک به۶۰۰شرکتکننده شامل ۲۵۰میهمان خارجی و ۳۰۰تن از فعالان اقتصادی قرقیزستان برگزار خواهد شد.
این مجمع میزبان چهارنشست تخصصی خواهد بود و با حضور رییس کابینه وزرای قرقیزستان همراه خواهد بود تا مسیرهای راهبردی برای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی ترسیم شود.
مقامات برگزارکننده بر این نکته تاکید کردند که این مجمع فراتر از یک نشست تجاری معمول محلی برای تبادل نظر در سطح «شورای تجاری» است و تمامی خروجیها و پیشنهادات آن بر اساس اولویتها و نظرات طرف میزبان(قرقیزستان) جهتدهی خواهد شد تا بالاترین سطح از کارآمدی حاصل شود.
برنامههای جانبی؛ از نمایشگاه تا معرفی ظرفیتهای گردشگری
درکنار جلسات رسمی برنامههای متنوعی برای هیاتهای شرکتکننده در نظر گرفته شده است:
نمایشگاه تخصصی: افتتاحیه نمایشگاهی باحضور شرکای تجاری از کشورهای مختلف ازجمله چین و ازبکستان. معرفی دستاوردهای ملی: برگزاری برنامههای فرهنگی، کنسرت و بازدیدهای میدانی از مناطق کوهستانی و طبیعت قرقیزستان باهدف معرفی ظرفیتهای گردشگری و دستاوردهای ملی این کشور.
رویدادهای بینالمللی: طبق اعلام رسمی در ادامه برنامههای دیپلماتیک بیشکک نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۳۱آگوست و یکسپتامبر برگزار خواهد شد و در ادامه بازیهای جهانی عشایر از ۲سپتامبر آغاز میشود که از هیاتهای تجاری برای حضور در این رویداد نیز دعوت بهعمل آمده است. برگزارکنندگان این نشست ابراز امیدواری کردند که باتوجه بهسطح بالای مشارکت و توجه ویژه روسایجمهور کشورهای عضو این دور از گفتوگوها بتواند بهایجاد فضا و مسیرهای جدید برای تعاملات پایدار اقتصادی و تجاری منجر شود و سهم موثری در شکوفایی دورههای تجاری میان کشورهای عضو ایفا کند.
پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و قرقیزستان
قدیر قیافه با اشاره بهپیوندهای تاریخی و فرهنگی دو کشور در امتداد جاده ابریشم بر اهمیت نقشآفرینی بخشخصوصی در تقویت همکاریهای این بلوک اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: باتوجه بهزیرساختهای قوی و ظرفیتهای موجود در چارچوب پیمانهای شانگهای، اوراسیا و اکو میتوانیم پروژههای اقتصادی مشترکی را بهاجرا بگذاریم.
اینپتانسیل وجود دارد که حجم مبادلات تجاری دوکشور را از رقم فعلی(حدود ۱۰۰میلیوندلار) در آینده به۲تا۵/۲میلیارددلار ارتقا دهیم. طرفین در این دیدار بر توسعه مناسبات اقتصادی، استفاده از ظرفیتهای پیمان شانگهای و ایجاد صندوق سرمایهگذاری مشترک تاکید کردند. تمیر ساریف، رییس اتاق بازرگانی قرقیزستان و نخستوزیر پیشین این کشور ضمن تسلیت و ابراز همدردی بخاطر شهادت جمعی از شخصیتها و مردم ایران در جنگ تحمیلی اخیر از مقاومت بینظیر مردم ایران دربرابر فشارهای اخیر و تحریمهای طولانیمدت تجلیل کرد.
وی موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه را بسیار قدرتمند و قابلتمجید خواند و گفت: بازسازی و احیای روابط اقتصادی قطعا بهسرعت در ایران آغاز خواهد شد.
آمادگی بازرگانان قرقیزستان برای مشارکت در بازار ایران
ساریف از آمادگی بازرگانان قرقیزستان برای مشارکت فعال در بازار ایران خبر داد و افزود: اتصال خطوط ریلی چین بهشمال شرقی ایران مسیرهای ترانزیتی را بسیار کوتاهتر و هموارتر خواهد کرد.
در بخش پایانی این نشست تمرکز مذاکرات بر راهکارهای عملیاتی و اجرایی قرار گرفت. هیات ایرانی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد بازارمحور پیشنهاد شکلگیری همکاریهای جدیتر در زمینه پروژههای فنی و مهندسی را مطرح کرد.
در این راستا مقرر شد شرکتهای توانمند و دارای دانش روز در پروژههای مشترک حضور یابند تا منافع متقابل برای هر دوکشور تامین شود.
پیشنهادات مطرحشده جهت تسریع در روند توسعه تجارت بهمنظور تسریع در روند توسعه تجارت پیشنهادهای مشخص زیر نیز مطرح شد.
تعیین سبد کالایی: شناسایی و معرفی سبدی از کالاها که دوکشور در آنها دارای مزیت نسبی صادراتی و وارداتی هستند.
تشکیل کارگروه مشترک: ایجاد یک کارگروه تخصصی میان اتاقهای بازرگانی ایران و قرقیزستان برای تبادل مستمر و دقیق اطلاعات بازار.
آموزش و معرفی بازار: برگزاری دورههای آنلاین مشترک جهت معرفی ظرفیتها و نیازهای بازار دوکشور بهتجار و فعالان اقتصادی.
ایجاد شورای تجاری: تاسیس شورای تجاری مشترک و برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تجاری رودررو (B2B) میان فعالان اقتصادی دوکشور.
درنهایت یکی از مهمترین محورهای مطرح شده در این مذاکرات پیشنهاد تاسیس و فعالسازی صندوق سرمایهگذاری و همکاری مشترک میان ۱۰کشور عضو سازمان همکاری شانگهای بود؛ ابتکاری که میتواند بهعنوان پشتوانه مالی قدرتمندی برای اجرای پروژههای زیرساختی و توسعه همکاریهای چندجانبه در این بلوک اقتصادی عمل کند.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع