چرا قیمت اینترنت پیش از بهبود کیفیت افزایش یافت؟

هفته دوم دی‌ماه با شوک افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت آغاز شد. بهانه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برای افزایش قیمت اینترنت، افزایش هزینه به دلیل تورم و رشد قیمت دلار اعلام شد. اما این دو عامل تا چه میزان بر روند سودسازی این شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی موثر بوده است؟

طی روزهای اخیر تعرفه اینترنت در ایران به یکباره رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. این خبر کاربران اینترنت را غافگیر کرد؛ اغلب منتقدان، افزایش قیمت اینترنتی که دچار فیلترینگ گسترده است و با سرعت بسیار اندک عرضه می‌شود را ناعادلانه و غیرمنطقی توصیف می‌کنند.

در این میان اما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به درخواست شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برای افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ها، اظهار کرده است که شرایط تورمی چند سال اخیر، باعث شده که بحث افزایش قیمت در تمام حوزه‌ها مطرح باشد و این مساله‌ای نیست که مختص شرکت‌های اینترنتی باشد.

منتقدان چه می‌گویند؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز  ،   منتقدان عنوان می‌کنند زمانی شرایط تورمی و نوسانات دلار را می‌توان بهانه‌ای برای افزایش تعرفه اینترنت دانست که شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی یا درجا بزنند یا با زیان مواجه باشند. ضمن آنکه کیفیت اینترنتی که در ایران عرضه می‌شود بسیار پایین و از لحاظ سرعت در جایگاه ۷۴ام در میان ۱۴۴ کشور جهان است!

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی البته متعهد شده‌اند که در مقابل مجوز افزایش قیمت، ظرف ۶ ماه آینده سرعت اینترنت را بهبود ببخشند. اما از آنجاکه منتقدان، این بده و بستان میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و دولت را یک معامله کاملا دولتی می‌دانند، به ایفای این تعهد یا نظارت بر حسن اجرای آن چندان خوش‌بین نیستند.

بر همین اساس این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا بهتر نبود ابتدا به وضعیت فعلی اینترنت سروسامانی داده می‌شد و بعد از تایید آن توسط نهادهای ناظر، مجوز افزایش قیمت به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی اعطا می‌شد؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

پربازدیدترین ها