هوش مصنوعی در سالهای اخیر توانایی خود را برای حل مسائل پیچیده در برخی از سناریوهای واقعی نشان داده است. نقش این فناوری در کاهش هزینهها، ارتقای کارایی و افزایش بهرهوری کل عوامل روز به روز آشکارتر میشود.
در همین راستا، چین روز سه شنبه 26 آگوست (4 شهریور) دستورالعملی را برای اجرای طرح «AI Plus» منتشر کرد که هدف آن ترویج ادغام گسترده و عمیق هوش مصنوعی در بخشهای مختلف است تا روند پرورش نیروهای مولد جدید باکیفیت سرعت گیرد.
بر اساس این دستورالعمل که از سوی شورای دولتی (کابینه چین) صادر شد، این کشور استفاده از هوش مصنوعی را در حوزههای علم و فناوری، توسعه صنعتی، ارتقای مصرف، رفاه عمومی، حکمرانی و همکاری بینالمللی تقویت خواهد کرد.
چین برنامهریزی کرده است که تا سال 2027 پیشرفت چشمگیری در ادغام عمیق هوش مصنوعی در این شش حوزه کلیدی حاصل شود. انتظار میرود در این مقطع، نرخ نفوذ ترمینالهای هوشمند نسل جدید و عوامل هوش مصنوعی از 70 درصد فراتر رود. همچنین پیشبینی میشود تا سال 2030، هوش مصنوعی در تمام عرصهها محرک توسعه باکیفیت چین باشد و نرخ نفوذ این فناوری در ترمینالهای هوشمند و عوامل هوش مصنوعی به بیش از 90 درصد برسد.
چین قصد دارد تا سال 2035 به طور جامع وارد مرحلهای تازه از اقتصاد هوشمند و جامعه هوشمند شود و بدین ترتیب پشتیبانی قدرتمندی برای تحقق نوسازی سوسیالیستی فراهم آورد.
از زمانی که هوش مصنوعی پتانسیل خود را در تقویت توسعه اقتصادی و اجتماعی اثبات کرده است ــ به ویژه پس از ظهور دیپسیک در اوایل امسال ــ دولت چین فعالانه در پی گسترش کاربردهای این فناوری در صنایع، خدمات عمومی و عرصه حکمرانی بوده است. انتشار دستورالعمل روز سه شنبه را میتوان گامی مهم برای تبدیل دیدگاههای مربوط به هوش مصنوعی به عمل دانست.
رشد سریع فناوریهای هوش مصنوعی و افزایش چشمگیر کاربردهای تجاری آن در مقیاس گسترده، میتواند به چین امکان دهد تا از مزایای ویژه خود ــ شامل یک سیستم صنعتی جامع، بازاری بزرگ و تنوع گستردهای از سناریوهای کاربردی ــ بهرهبرداری کند و بدین شکل، به گسترش سریع و ادغام عمیق هوش مصنوعی در تمامی عرصههای توسعه اقتصادی و اجتماعی شتاب بخشد. این روند چرخهای مثبت ایجاد میکند که در آن، نوآوری کاربردها را هدایت میکند و کاربردها نیز نوآوری را پرورش میدهند.
تقویت ادغام عمیق و گسترده هوش مصنوعی در بخشهای مختلف، هم به تحول و ارتقای صنایع سنتی کمک میکند و هم مسیرهای تازهای برای توسعه صنایع راهبردی نوظهور و آیندهمحور میگشاید. این روند توسعه باکیفیت را تقویت کرده و تضمین میکند که مزایای ناشی از هوش مصنوعی در سطح کل جامعه به اشتراک گذاشته شود.
برای نمونه، در حوزه پزشکی، ظرفیت هوش مصنوعی تنها در کمک به پزشکان برای تشخیص سریع نیست، بلکه توانایی آن در تکثیر در مقیاس بزرگ نیز اهمیت دارد. استفاده از هوش مصنوعی میتواند به کلینیکهای مردمی کمک کند تا دسترسی به خدمات درمانی را گسترش دهند و شکافهای موجود در زمینه کمبود متخصصان، به ویژه در مناطق محروم، را پر کنند.
اجرای این دستورالعمل نیازمند تلاش بیشتر برای ارتقای توانمندیهای پایهای مدلهای هوش مصنوعی، تقویت نوآوری در عرضه دادهها، افزایش قدرت محاسبات هوشمند، توسعه اکوسیستمهای متنباز و تقویت ساخت تیمهای تخصصی است.
به طور مشخص، دستگاههای دولتی و شرکتهای دولتی باید پشتیبانی خود را از اجرای فناوریها از طریق سناریوهای باز و ابزارهای مشابه افزایش دهند. همچنین لازم است بر بهینهسازی اکوسیستم نوآوری هوش مصنوعی، تقویت زیرساختهای محاسباتی، الگوریتمها و دادهها، افزایش حمایتهای سیاستی، توسعه استعدادها و ایجاد یک اکوسیستم باز تمرکز کنند تا از رشد و گسترش صنایع «AI Plus» حمایتی قویتر صورت گیرد.
با این حال باید توجه داشت که با گسترش کاربرد فناوریهایی همچون مدلهای بزرگ هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد در بخشهای مختلف، مخاطراتی همچون نقض دادهها و نقض حریم خصوصی نیز افزایش مییابد.
از این رو، نهادهای نظارتی باید توانمندیهای خود را برای تضمین امنیت مرتبط با هوش مصنوعی تقویت کنند و تشکیل یک ساختار حکمرانی مشارکتی پویا، انعطافپذیر و متنوع را که به نفع بشریت عمل کند، سرعت بخشند. همچنین باید یک اکوسیستم باز برای ظرفیتسازی هوش مصنوعی بر پایه برابری، اعتماد متقابل، تنوع و نتایج برد-برد پرورش داده شود.
همین امر توضیح میدهد که چرا این دستورالعمل بر ترویج هوش مصنوعی بهعنوان یک کالای عمومی بینالمللی تأکید میکند و لزوم همکاری کشورها برای ایجاد یک نظام حکمرانی جهانی کارآمد در زمینه هوش مصنوعی را مورد توجه قرار میدهد.
ز