فرشچیان نماد پیوند میان سنت و‌ مدرنیته بود

 اقتصاددان :مصاحبه ویژه دکتر محمد رضا قربانی‌ پارام به مناسبت اختتاميه اولین دوره مسابقات كشورى هنر و معمارى استاد محمود فرشچیان در دل روز دانشجو

مجری:
سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر محمد رضا قربانی‌ پارام، مدیر محترم گروه معماری واحد فرشچیان و متولی اصلی برگزاری مسابقات هنر و معماری بزرگداشت استاد محمود فرشچیان. خیلی خوشحالیم که در روز دانشجو و در اختتامیه این رویداد ارزشمند فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی حرفه‌ای و کاربردی با شما داشته باشیم.
دکتر قربانی‌ پارام:
سلام و درود بر شما و همه مخاطبان گرامی. بسیار خرسندم که در خدمتتان هستم.

مجری:
دکتر عزیز، ابتدا اجازه بدهید از شما و تمام همکاران ارزشمندتان که این رویداد بزرگ را به ثمر رساندند تشکر کنیم: جناب دکتر محمدیارزاده ریاست دانشگاه استاد فرشچیان، جناب دکتر باغجری، سرکار خانم دکتر دبیری، جناب دکتر خانکه، جناب دکتر صمدیان، سرکار خانم دکتر سالخورده، سرکار خانم دکتر فیضی، سرکار خانم دکتر آزاد فلاح، سرکار خانم دکتر گرجی، سرکار خانم دکتر فرتاش، سرکار خانم دکتر عطاپور و سرکار خانم دکتر بیطرف.
و اعضا انجمن دانشجوی واحد فرشچیان بویژه مهندس علی جندالهی

واقعاً برگزاری چنین مسابقه‌ای در سطح بالا با این حجم از آثار و شرکت‌کنندگان کار بسیار دشواری بود. به عنوان متولی اصلی، چه چیزی شما را بر آن داشت تا این رویداد را دقیقاً به نام استاد محمود فرشچیان برگزار کنید؟
دکتر قربانی‌ پارام:
استاد فرشچیان برای ما نه فقط یک نگارگر بی‌نظیر، بلکه نماد پیوند عمیق هنر سنتی ایرانی با تفکر مدرن و خلاقیت بی‌پایان هستند. ما در واحد فرشچیان همیشه اعتقاد داریم که معماری و معماری داخلی ایران زمانی می‌تواند دوباره در جهان بدرخشد که ریشه در فرهنگ و هنر اصیل خود داشته باشد. انتخاب نام استاد فرشچیان برای این مسابقات، در واقع اعلام یک مانیفست بود: «ما می‌خواهیم نسلی از معماران و طراحان داخلی تربیت کنیم که هم به تاریخ و فرهنگ خود مسلط باشند و هم بتوانند با زبان امروز جهان سخن بگویند.» – البته فراموش نکنیم که ریاست دانشگاه استاد فرشچیان جناب دکتر محمدیارزاده گرانقدر همواره بر اخلاق و مکتب استاد فرشچیان تاکید دارند، و خود و همکاران دیگر دانشگاه را خدمتگزاران حوزه هنر و فرهنگ می نامند و با چنین دیدگاهی در برگزاری اولین دوره مسابقات هنر و معماری استاد فرشچیان فقید نقش اصلی و کلیدی را داشتند.

مجری:
سوال بسیار مهمی که این روزها ذهن همه اساتید و دانشجویان معماری را مشغول کرده این است که چگونه می‌توانیم آموزش معماری و معماری داخلی را از حالت صرفاً «تکنیکی و نرم‌افزاری» خارج کنیم و به سمت «تفکر خلاق مبتنی بر هویت» ببریم؟ شما به عنوان مدیر گروه چه راهبردهایی را در این سال‌ها دنبال کرده‌اید؟
دکتر قربانی‌ پارام:
ما سه محور اصلی را دنبال می‌کنیم:
۱. بازگشت به منابع اصیل ایرانی-اسلامی نه به عنوان نوستالژی، بلکه به عنوان منبع بی‌پایان ایده‌های فرم‌ساز و مفهوم‌ساز.
۲. تقویت مهارت «تحلیل الگوهای سنتی با ابزارهای مدرن»؛ مثلاً دانشجو باید بتواند یک گره ایرانی را با پارامتریک مدل کند و بعد آن را در مقیاس معماری به کار ببرد.
۳. ایجاد پروژه‌های واقعی و بین‌رشته‌ای. امسال در همین مسابقات، بیش از ۶۰ درصد آثار برگزیده توسط تیم‌های مشترک معماری، معماری داخلی، گرافیک و حتی طراحی لباس خلق شده بودند. این دقیقاً همان چیزی است که بازار کار امروز از ما می‌خواهد.
مجری:
در بخش معماری داخلی، یکی از انتقادهای رایج این است که طراحان جوان ما هنوز به «فضا به مثابه تجربه حسی و فرهنگی» کمتر توجه می‌کنند و بیشتر به دنبال «ترندهای اینستاگرامی» هستند. نظر شما چیست؟
دکتر قربانی‌ پارام:
کاملاً درست می‌فرمایید. ما در واحد فرشچیان هر ترم چند بازدید اجباری ویژه برای فضاهای تجربه‌ محور ایرانی داریم که در آن دانشجو موظف است یک فضای عمومی را با تکیه بر پنج حس (بینایی، بویایی، لامسه، شنوایی و حتی چشایی در فضاهای پذیرایی) ببیند و برداشت کند. امسال موضوعات معماری داخلی مربوط به فضاهایی بود که مربوط به ساختمان های واحد فرشچیان بود، صدای آب در حیاط مرکزی و نورپردازی بر اساس نقوش معماری ایرانی، فضایی خلق کرده بود که سالمندان احساس می‌کردند در خانه پدری خودشان هستند. این یعنی معماری داخلی وقتی به فرهنگ گره بخورد، می‌تواند درمانگر هم باشد.

مجری:
یک سوال چالشی: آیا فکر نمی‌کنید تأکید بیش از حد بر هویت ایرانی باعث انزوای ما از جریان جهانی معماری می‌شود؟

دکتر قربانی‌ پارام: برعکس. بهترین نمونه زاها حدید است؛ او با اینکه معماری کاملاً مدرن کار می‌کرد، هیچ‌گاه ریشه‌های عراقی-عربی خود را فراموش نکرد و فرم‌هایش پر از ارجاع به خط عربی و خطوط منحنی و کرو بود. هویتی که عمیق و پویا باشد، نه موزه‌ای و ایستا باشد، بزرگ‌ترین مزیت رقابتی یک معمار در بازار جهانی است.

مجری: و حرف آخرتان با دانشجویان معماری و معماری داخلی در روز دانشجو چیست؟
دکتر قربانی‌ پارام: به دانشجویان عزیزم می‌گویم: معماری شغل نیست، رسالت است. هر خطی که می‌کشید، بخشی از هویت بصری یک ملت را شکل می‌دهد. هرگز از یادگیری نرم‌افزار جدید نترسید، اما هرگز هم فکر نکنید که نرم‌افزار جای تفکر شما را می‌گیرد. و در نهایت، یادتان باشد که بزرگ‌ترین استادان تاریخ معماری ایران، از شیخ بهایی تا هوشنگ سیحون، همیشه یک ویژگی مشترک داشتند: «عشق به مردم و فرهنگ این سرزمین». اگر این عشق را داشته باشید، هیچ مرزی نمی‌تواند جلوی درخشش شما را بگیرد.
مجری: سپاس بی‌کران از شما دکتر محمد رضا قربانی‌ پارام و تمام همکاران ارجمندتان. امیدواریم این مسابقات، آغاز یک جریان بزرگ در معماری معاصر ایران باشد. روز دانشجو مبارک!

دکتر محمد رضا قربانی‌ پارام
(مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان، متولی اصلی برگزاری مسابقات هنر و معماری بزرگداشت استاد فرشچیان)

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

پربازدیدترین ها