صدور کارت سوخت همانند گذشته ادامه دارد
روز گذشته محسن پاکنژاد، وزیر نفت در اینخصوص اعلام کرد: هیچ نگرانی برای هموطنان عزیز در زمینه صدور کارت سوخت وجود ندارد و این فرآیند کمافیالسابق ادامه خواهد یافت. به گزارش «شانا» وی تاکید کرد: حتی صدور کارت سوخت المثنی نیز با همان رویههای سابق انجام میشود و هیچ دغدغه یا مضیقهای برای مردم عزیزمان در این حوزهها ایجاد نمیشود.
آمادگی برای شنبه
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره تکالیف محولشده به این شرکت برای اجرای طرح جدید بنزین گفت: بر اساس این مصوبه، چند وظیفه مشخص بر عهده شرکت گذاشته شد که یکی از مهمترین آنها ایجاد سامانهای برای شناسایی خودروهای مشمول دریافت سهمیه است. این سامانه طراحی و آمادهشده و متقاضیان میتوانند با مراجعه به سایت(FCS.NIOPDC.IR) خودروی خود را انتخاب کنند. این سامانه از ساعت ۹ صبح سهشنبه، ۱۸ آذر ماه بهمنظور ثبتنام مالکان چندخودرو در دسترس عموم قرارگرفت. متقاضیان با ورود به سامانه ابتدا با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند(دولت من) وارد سامانه شده و سپس با واردکردن سریال برگ سبز خودرو (سند مالکیت) و پلاک خودرو، نسبت به تعریف خودروهای خود اقدام کنند.
لازم بهذکر است طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، تعریف چندخودرویی صرفا شامل خودروهای سواری شخصی شده و سایر وسایل نقلیه موتوری یک شخص اعم از موتورسیکلت یا خودروهای عمومی متعلق به اشخاص حقیقی مشمول تعریف گروه چندخودرویی قرار نمیگیرد. در صورتیکه مالک چند خودرو، در موعد یکماهه نسبت به انتخاب خودروی خود برای دریافت سهمیه در سامانه معرفی شده توسط شرکت ملی پخش اقدام نکند، کارت سوختی که دارای بیشترین تراکنش در بازه سهماهه گذشته باشد، بهعنوان کارت سوخت دارای سهمیه نرخ اول و دوم تلقیشده و باقی کارتهای سوخت مشمول تعریف چندخودرویی ابطال خواهدشد.
روشنشدن تکلیف مسافربران اینترنتی
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اعطای سهمیه اعتباری به سکوهای اینترنتی حملونقل مسافر، اظهار کرد: در این حوزه نیز سامانه و شیوهنامهای با همکاری وزارت کشور، سازمان برنامهوبودجه و خود پلتفرمها از جمله اسنپ و تپسی تدوین و نهایی شدهاست. بر اساس این سازوکار، سهمیه اعتباریریالی به خودروهای فعال این پلتفرمها بر مبنای پیمایش ماهانه تخصیص مییابد تا از افزایش نرخ کرایهها در اثر اعمال نرخ سوم سوخت یا افزایش قیمت کارت اضطراری جایگاهها جلوگیری شود.
تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به سیانجی
یکی از موضوعات مهم اصلاح سیاست یارانهای خصوصا در حوزه سوخت، ایجاد زیرساختهای لازم برای مدیریت مصرف است؛ اموری که عموما بهعنوان راهکارهای غیرقیمتی از آنها نام برده میشود و در چارچوب آن تلاش میشود بخشی از هزینههایی که در اختیار اشخاص قرار ندارد و بیشتر از سمت ساختارهای معیوب موجب تحمیل هزینه میشوند را کاهش دهد. یکی از مصادیق اصلی این ساختارها خودروهای پرمصرف است که از سوی خودروساز تحمیل میشود، از همینرو همواره یکی از راهبردهای کاهش مصرف بنزین دوگانه سوزکردن خودروها بودهاست.
محمدصادق عظیمیفر نیز یکی از تکالیف شرکت متبوع خود را دوگانهسوزکردن ناوگان حملونقل دانست و گفت: توسعه ناوگان دوگانهسوز، بهویژه در بخش حملونقل عمومی و ناوگانهایی که مصرف سوخت بالاتری دارند، از جمله ماموریتهای اصلی شرکت است. در همین زمینه، زیرساخت تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به سیانجی فعال شده و مالکان میتوانند از طریق سامانه مربوطه، خودروهای خود را بهصورت رایگان دوگانهسوز کنند.
با این اقدام، امکان استفاده از سوخت ارزانتر و پاکتر سیانجی فراهم میشود و این خودروها در عمل تحتتاثیر افزایش قیمت بنزین قرار نمیگیرند. عظیمیفر با تاکید بر اینکه در حوزه متنوعسازی سبد سوخت، افزون بر سیانجی، بر اساس تکلیف مندرج در قانون بودجه، موضوع افزودن الپیجی به سبد سوخت نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس، متقاضیان میتوانند در شعاع ۱۰۰کیلومتری پالایشگاههای موجود، نسبت به احداث جایگاههای الپیجی اقدام کنند تا خودروهایی که تمایل به استفاده از این سوخت دارند، در بخش حملونقل به آن دسترسی یابند.
وی درباره اقدامهای انجامشده در حوزه افزایش تولید و مدیریت مصرف گفت: در بخش تولید، از طریق بهینهسازی پالایشگاهها توانستهایم تولید بنزین را افزایش دهیم، همچنین دو پالایشگاه جدید در بازه حدود ۹ ماه آینده به مدار تولید اضافه و این اقدامها بهصورت موازی دنبال میشود تا هم تولید افزایش و هم نیاز کشور به واردات بنزین کاهش یابد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به عوامل موثر بر مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین تابع عوامل متعددی از جمله کیفیت خودروها، مقدار استفاده از حملونقل عمومی و استفاده از سوختهای جایگزین مانند سیانجی است و تمامی این مولفهها بر مقدار مصرف اثرگذارند.
عظیمیفر با بیان اینکه اگرچه طرح جدید بنزین بهخودیخود گامی کوچک در مسیر مدیریت مصرف بهشمار میرود، اما برآورد ما این است که در صورت اجرای صحیح مدیریت مصرف، بخشی از مصارف بنزین به بخش سیانجی منتقل میشود، گفت: پیشبینیها نشان میدهد روزانه بین یک تا ۲میلیون لیتر از مصرف بنزین به سمت مصرف سیانجی منتقل شود که این موضوع میتواند بخشی از فشار موجود بر تامین بنزین کشور را کاهش دهد.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع