لزوم بازنگری و تحول در آموزش وپرورش

صفی اله ملکی دکتری جامعه‌شناسی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  آموزش وپرورش زیر ساخت توسعه پایدار اقتصادی از طریق آموزش مهارت‌های فنی حرفه ای به دانش آموزان است.
آموزش وپرورش یک نهاد سرمایه گذاری برای رشد و بالندگی آتی کشور می باشد و دارای رویکردهای آموزشی، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی بوده البته نياز به همکاری و مشارکت سایر نهادهای جامعه دارد بازنگری ساختار موجود آموزش وپرورش یک اقدام ضروری برای تحول در سیستم نظام تعلیم و تربیت می باشد.
آموزش وپرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بخصوص تعارض فرهنگی در قشر نوجوانان و جوانان باید سه مولفه زیر را در سرلوحه کار خود جهت تحول گرایی قرار دهد.
۱.آموزش قوانین و مقررات شهروندی برای فرهنگ سازی و جلوگیری از ناهنجاری‌های موجود در بین نوجوانان و جوانان
۲.توجه به جهانی شدن نظام تعلیم و تربیت با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی
۳.ترویج تفکر انتقادی در بین دانش آموزان که بتوانند آزادنه و با شجاعت خواسته های خود را بیان کنند.
امروز آموزش وپرورش انسجام درونی و انطباق بیرونی خود را از دست داده است توهم دانایی و نبود خودآگاهی لازم در تجزیه و تحلیل داده ها و مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و… بخاطر پرورش روحیه تقلید گرایی در دانش آموزان یک معضل سیستم آموزشی شده است که درمان و اصلاح آن در دست مسولان رده بالای مدیریتی و متولیان تعلیم و تربیت می باشد که امیدواریم با تدبیر و ارائه راهکارهای کاربردی محقق شود.
صفی اله ملکی دکتری جامعه شناسی بازنشسته حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 10 =

پربازدیدترین ها