بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حملونقلی در کشور داریم که حدود ۲۲ میلیون دستگاه از این خودروها فرسوده هستند که بیش از ۲ برابر استانداردهای تعریف شده سوخت مصرف می کنند.
بیش از ۵۳ درصد از خودروهای کشور فرسوده است. آنگونه که فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت اعلام کرده ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حملونقلی در کشور داریم که حدود ۲۲ میلیون دستگاه از این خودروها در شرایط فرسودگی هستند. در موتور سیکلت ها هم شرایط خیلی خوب نیست؛ طوری که گفته می شود تنها در تهران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، طبق گفته های علیرضا احمدیفینی، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور (در مرداد ماه ۱۴۰۳) از ۱۵ هزار و ۸۲ اتوبوسی که در سطح شهر تردد میکردند۷ هزار و ۴۹۷، یعنی ۵۰ درصد آن، فرسوده است
این خودروها و موتور سیکلت ها نه تنها نهتنها هزینه اقتصادی بالایی داشته و آثار زیست محیطی سنگینی را هم به کشور تحمیل می کند، به بلایی برای صنعت سوخت کشور تبدیل شده اند.
بر اساس برآوردها وسایل نقلیه فرسوده روزانه حدود ۶۳ میلیون لیتر سوخت(بنزین و گازوییل) مصرف میکنند و در این بین خودروهای بنزینیِ فرسوده روزانه ۴۶ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند که در صورت جایگزینی این وسایل نقلیه با وسایل نقلیه استاندارد روزانه ۲۷ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشود
مصرف ۶۳ میلیون لیتری سوخت در خودروهای فرسوده
بر اساس برآوردها وسایل نقلیه فرسوده روزانه حدود ۶۳ میلیون لیتر سوخت(بنزین و گازوییل) مصرف میکنند و در این بین خودروهای بنزینیِ فرسوده روزانه ۴۶ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند که در صورت جایگزینی این وسایل نقلیه با وسایل نقلیه استاندارد روزانه ۲۷ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشود.
لازم به ذکر است که میانگین مصرف بنزین کشور طبق گفته های محمدعلی دادور، معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در شهریورماه به ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسیده است این میزان مصرف تقریبا ۲.۵ برابر متوسط جهانی است که یکی از دلایل اصلی آن به مصرف بالای وسایل نقلیه فرسوده بازمیگردد.
دولت تمام بودجه مصوب برای واردات بنزین را مصرف کرد
اما در حالی وضعیت مصرف بنزین در کشور به شدت نگران کننده شده و طبق گفته های منابع خبری دولت تمام بودجه در نظر گرفته شده برای واردات بنزین را در همان نیمه اول سال مصرف کرده که روند اسقاط خودرو در کشور به شدت کند است. جالب است که بدانید در مجموع از سال ۱۳۸۶ تا پایان ۱۴۰۳، بیش از ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شدهاند که بیشترین تعداد اسقاط مربوط به سال ۱۴۰۳ با بیش از ۳۴۹ هزار دستگاه بوده است. این میزان اسقاط در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۷۷ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ رشد چشمگیری داشته است.
به گفته معاون وزیر صنعت، بالغ بر ۹۰ درصد از خودروهای اسقاط شده در طرحهای فروش نقدی خودرو و حدود ۱۰ درصد در طرحهای جایگزینی و تاکسی اسقاط شدهاند.
احتمال افزایش مصرف بنزین به ۱۷۰ میلیون لیتر
طبق گفته های ناصر عاشوری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایشگاهی، در پالایشگاههای کشور روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید میشود؛ معادل ۴ درصد از کل تولید جهانی، درحالی که جمعیت ایران تنها ۱.۱ درصد جمعیت جهان را تشکیل میدهد. بالابودن سرانه مصرف بنزین در قیاس با متوسط جهانی به دلیل وجود خودروهای پرمصرف، ضعف حملونقل عمومی و نبود سیاستهای پایدار سوختی است.
پیشبینیها نشان میدهد که در صورت ادامه روند فعلی، مصرف بنزین ایران تا سال ۱۴۰۷ به حدود ۱۷۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید؛ افزایشی که میتواند به کسری بودجه و تشدید ناترازی انرژی منجر شود.
با اسقاط تعداد خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۳/۲ میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت بنزین و گازوئیل صورت گرفته و ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفهجویی بالغ بر ۳/۱ میلیارد دلار است
آمارهای موجود حاکی از این است که اسقاط خودروهای فرسوده کمک ویژه ای می تواند به حل مساله ناترازی سوخت در کشور کند. بر اساس برآوردهای وزارت صنعت، با اسقاط خودروها از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۳/۲ میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت بنزین و گازوئیل صورت گرفته و ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفهجویی بالغ بر ۳/۱ میلیارد دلار است. گفتنی است که از منظر اقتصادی و محیطزیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفهجویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بهطوری که مجموع صرفهجویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود یک و سه دهم میلیارد دلار برآورد میشود.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع