صعود خودروسازان چینی به جمع 10 برند برتر جهانی نشانه چیست؟

کارشناسان می‌گویند همزمان با ارتقای خودروسازان چینی در رتبه‌بندی فروش جهانی، مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی به گزینه‌های حمل‌ و نقل سبز، پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه دسترسی پیدا می‌کنند.

طبق داده‌های رسانه تجاری Yicai مستقر در شانگهای، در نیمه اول 2025، برندهای چینیBYD و Geely در رتبه‌بندی فروش جهانی صعود کرده و جایگاه‌های 7 و 8 را در میان 10 خودروساز برتر جهان به دست آوردند و برای نخستین بار از غول‌های خارجی باسابقه مانند هوندا و نیسان پیشی گرفتند. سال گذشته، این دو برند به ترتیب رتبه‌های 8 و 10 را کسب کرده بودند.

شتاب رشد نیز قابل توجه بود. در دوره ژانویه تا ژوئن، فروش BYD و Geely به ترتیب 33 درصد و 29 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که سریع‌ترین رشد در میان 10 خودروساز برتر جهانی بود. بر اساس اعلام Yicai، این دو برند تنها خودروسازانی در این گروه بودند که رشد دو رقمی ثبت کردند.

توی دونگ‌شو، دبیرکل انجمن خودروهای سواری چین در مصاحبه با روزنامه چاینا دیلی گفت: این نشان‌دهنده جایگاه جهانی رو به رشد خودروسازان چینی است که ناشی از تقاضای قوی در داخل و عملکرد موفق در بازارهای صادراتی است.

وی افزود: به ویژه امسال، در شرایط عدم قطعیت جهانی، صادرات خودروهای چین شتاب خوبی داشته و به رشد با کیفیت دست یافته است.

چین طی نیمه اول سال جاری میلادی 3.48 میلیون دستگاه خودرو صادر کرده که 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و صادرات خودروهای برقی به 1.42 میلیون دستگاه رسیده است که نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش دارد و 41 درصد کل صادرات را تشکیل می‌دهد یعنی 7 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2024.

تسوی بیان کرد: صادرات خودروهای برقی چین فراتر از انتظار بوده و خودروهای هیبریدی پلاگین و مدل‌های هیبریدی، جایگزین خودروهای تمام برقی به عنوان محرک اصلی رشد صادرات شده‌اند.

خودروهای هیبریدی پلاگین چین، که توسط زنجیره تأمین کامل و هزینه‌های پایین پشتیبانی می‌شوند، از مزیت هزینه‌ای برجسته‌ای برخوردارند و مورد توجه مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی مانند اروپا قرار دارند. داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو چین نشان داد که صادرات مدل‌های هیبریدی پلاگین در 6 ماه اول به 390 هزار دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 2024 رشدی 210 درصدی داشته و بسیار بالاتر از رشد 40.2 درصدی خودروهای تمام برقی است.

جانگ هونگ، کارشناس ارشد صنعت خودروهای برقی جدید در انجمن فروشندگان خودرو چین، گفت: این موفقیت‌ها نتیجه تلاش‌های خودروسازان چینی در ادغام عمودی از باتری داخلی تا نیمه‌رساناها و تحقیق و توسعه فناوری‌های پلاگین و افزایش برد است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها امکان کنترل هزینه و ارتقای عملکرد را فراهم کرده و گزینه‌های حمل‌ونقل سبز با کیفیت بالاتری را در اختیار مصرف‌کنندگان جهانی قرار داده است.

جانگ خاطرنشان کرد که خودروسازان چینی همچنان از طریق فناوری‌های کاهش هزینه و صرفه‌جویی مقیاس، مزیت رقابتی خود را تقویت می‌کنند و چرخه مفید صنعت را ایجاد می‌نمایند که به نفع کاربران نهایی است. او گفت: با پیشرفت ویژگی‌های هوشمند و پذیرش گسترده‌تر رانندگی هوشمند، فناوری ناوبری خودکار به زودی می‌تواند در مدل‌هایی با قیمت حدود 150 هزار یوان (21 هزار دلار) به استاندارد تبدیل شود، در حالی که هزینه‌های لیدار ممکن است به حدود 1200 یوان کاهش یابد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دوازده =

پربازدیدترین ها