با وجود تلاش های دولت آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری چین از جمله اعمال تعرفه های تجاری، شرکت های آمریکایی اما همچنان نسبت به بازار چین و پتانسیل های فراوان آن خوش بین هستند و تمایل زیادی به حفظ و گسترش همکاری های خود با چین و فعالیت در این کشور با هدف سود بردن از بازار آن دارند.
اخیرا “راجش سوبرامانیام” رئیس هیات مدیره شورای تجاری چین و آمریکا (USCBC)در راس یک هیات تجاری سفری به چین داشت و پیام اصلی این سفر، حمایت جامعه تجاری آمریکا از گفتوگوهای اقتصادی و تجاری دو کشور و فراهم شدن زمینه مناسب برای ادامه همکاری های شرکت های آمریکایی با چین است.
اما دلیل تمایل و علاقمندی شرکت های آمریکایی برای فعالیت در بازار چین چیست؟ ریشه این موضوع را باید در توسعه پایدار چین دانست. رشد اقتصادی چین در نیمه اول2025 به 5.3 درصد رسید. تولید ناخالص داخلی (GDP) چین نیز در سال جاری به حدود 140 تریلیون یوان (19.49 تریلیون دلار) خواهد رسید. سهم چین از رشد اقتصاد جهانی در سالهای اخیر حدود 30 درصد باقی مانده و به موتور محرک کلیدی اقتصاد جهان تبدیل شده است.
سیاستهای باثبات، برنامهریزی های پنجساله و اجرای پایدار آن، همراه با سیاستهای اقتصادی کلان و هدفمند توسط چین و اجرای سیاست درهای باز، اطمینان، ثبات و انعطاف پذیری لازم را به شرکتها برای عبور از چالشها میدهد.
علاوه بر این، چین با جمعیت 1.4 میلیارد نفری، یک بازار مصرف بسیار بزرگ با پتانسیل های عظیم محسوب می شود . نوآوری ها و فناوری های جدید نیز باعث جذابیت این کشور برای شرکت های خارجی شده است.
گزارش اخیر هیات مدیره شورای تجاری چین و آمریکا نشان میدهد 82 درصد شرکتهای آمریکایی در چین ، سودهای قابل توجهی بدست می آورند؛ واقعیتی که ادعای «باخت» آمریکا در همکاری تجاری و اقتصادی با چین را کاملا رد می کند .
مازاد تجارت خدمات آمریکا با چین از 2001 تا 2023 حدود 11.5 برابر افزایش یافته و به 26.57 میلیارد دلار در سال رسیده است.
درآمد فروش شرکتهای آمریکایی در چین در سال 2022 به 490.52 میلیارد دلار رسید که این رقم شش برابر درآمد شرکتهای چینی در آمریکا است.
این واقعیت ها و آمار و ارقام نشان می دهد که شرکت های و بخش های خصوصی آمریکا، نگاهی کاملا متفاوت از رویکرد دولت این کشور به بازار چین دارند زیرا بازار چین، بازاری بسیار سودآور برای آنهاست.
چین به عنوان سرزمین ثبات و فرصت ها، همچنان به روی همه شرکتهای خارجی که به دنبال همکاری های «برد-برد» هستند، گشوده است.
ز