تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت لوازم خانگی

اساسا در دنیای واقعیت، مزایا و معایب هوش مصنوعی در کنار یکدیگر منجر به ایجاد تغییر و تحول در صنایع مختلف و عملکرد کسب‌وکارها می‌شوند. صنعت لوازم خانگی نیز به عنوان یکی از صنایع پیشگام در استفاده از هوش مصنوعی(AI) به خصوص در سال‌های اخیر، در این حوزه تمرکزی جدی داشته ‌است، بنابراین در ادامه مهم‌ترین مزایا و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی ‌در این صنعت بررسی خواهد شد.
افزایش راحتی: لوازم خانگی مجهز به هوش مصنوعی از طریق خودکار کردن کارهای معمولی، انجام کارها را تسهیل کرده‌اند و می‌توانند به بهبود آشپزی شما کمک کنند. به عنوان مثال، اجاق‌گازهای سری 8 بوش از سیستم هوش مصنوعی داخلی خود برای پیش‌بینی زمان دقیق پخت غذا استفاده می‌کند. این قابلیت نیاز کاربران را برای باز کردن مداوم اجاق‌ به منظور بررسی پخت شیرینی‌ها و انواع غذاها برطرف می‌کند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت  ،صرفه‌جویی در زمان: اکثر گجت‌های هوشمند دارای گزینه صرفه‌جویی در زمان هستند. افراد می‌توانند از وسایل هوشمند خود برای خودکارسازی کارهایی مانند دم کردن قهوه در یک زمان خاص و فعال یا غیرفعال کردن سیستم امنیتی با دستورات صوتی استفاده کنند. نمونه دیگر جاروبرقی‌های رباتیک هستند که می‌توانند با نقشه‌برداری محیط و ویژگی‌های بالا رفتن از موانع، کف خانه را به طور خودکار تمیز کنند. با قابلیت تشخیص اشیا، ربات می‌تواند از اشیایی مانند کفش‌ها و اسباب‌بازی‌ها یا کابل‌های برق و… دوری کند. این ربات‌ها از شبکه‌ عصبی عمیق مانند شبکه‌های عصبی پیچشی استفاده می‌کنند.
بهره‌وری انرژی: براساس مطالعه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2040، منجر به صرفه‌جویی 15‌درصدی در مصرف انرژی در سراسر جهان شود. این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از ترموستات‌های هوشمند و روشنایی هوشمند، می‌تواند تا 10‌درصد در مصرف انرژی بین سال‌های 2040- 2017 کمک کند. تولیدکنندگان لوازم خانگی مانند سامسونگ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی را از طریق ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به سطح بالاتری می‌برند. یخچال‌های هوشمند این برند با ویژگی حالت انرژی هوش مصنوعی می‌توانند مصرف برق را تا 30‌درصد کاهش دهند. ترموستات‌ها و وسایل روشنایی هوشمند نیز می‌توانند با تجزیه و تحلیل الگوهای استفاده و تنظیم مناسب، بسته به دما و زمان، اتلاف انرژی را کاهش دهند.
صرفه‌جویی در هزینه: تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، کاهش انرژی و مصرف مناسب آب، راه‌هایی هستند که خانوارها می‌توانند با استفاده از وسایل هوشمند در قبوض خود صرفه‌جویی کنند. علاوه بر این، استفاده از دستگاه‌هایی مانند جاروبرقی‌های رباتیک مجهز به هوش مصنوعی و دوربین‌های امنیتی هوشمند، نیاز به کار دستی را کاهش می‌دهند و منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند.حالت انرژی هوش مصنوعی در ماشین‌های لباسشویی سامسونگ، مصرف انرژی را تا ۷۰‌درصد کاهش می‌دهد، همچنین انجام شست‌وشو با استفاده از آب و مواد شوینده کمتر برای استفاده‌کنندگان کاهش هزینه‌های انرژی را به دنبال خواهد داشت.
شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی تجربه کاربری: دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی، مانند دستیارهای صوتی، یخچال‌ها و ترموستات‌ها، می‌توانند با یادگیری عادات کاربر و تدوین توصیه‌ها، عملکردهای فردی ارائه دهند. درجه بالایی از شخصی‌سازی با سیستم‌های امنیتی خانه هوش مصنوعی وجود دارد. امکان تعیین کاربران مجاز، دریافت اعلان‌های سفارشی و تجزیه و تحلیل رفتار نیز وجود دارد.

چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

با وجود عرضه سریع محصول و نوآوری در بازارهای لوازم خانگی، برخی چالش‌ها همچنان مانع از دستیابی مشتریان به لوازم خانگی با قابلیت هوش مصنوعی می‌شوند. در اینجا به برخی از این چالش‌ها و راهکارهای غلبه بر آنها اشاره خواهد شد:
هزینه: توسعه لوازم خانگی با قابلیت‌های هوش مصنوعی معمولا گران است. این امر به ویژه برای سیستم‌های هوش مصنوعی مانند جاروبرقی‌ها، سیستم‌های امنیتی و یخچال‌هایی که نیاز به قابلیت‌های دقیق و عملکرد روزانه مطلوب دارند، صادق است. برخی هزینه‌هایی که در توسعه دستگاه‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی پیش می‌آید عبارتند از:
– هزینه تحقیق و توسعه به دلیل استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، آزمایش و ساخت نمونه‌های اولیه بالا.
– هزینه جمع‌آوری داده‌ها، تفسیر و تحلیل آنها و نیز آموزش‌های مورد نیاز گران و وقت‌گیر.
– استخدام پرهزینه‌تر نیروهای تخصصی آموزش‌دیده در زمینه هوش مصنوعی و آشنا به اتوماسیون خانگی.
– حصول اطمینان از وجود ایمنی کافی دستگاه‌ها به دلیل مسائل امنیتی سایبری.
– لزوم انجام آزمایش‌های دقیق و مستمر دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی بر خلاف دستگاه‌های سنتی.
– لزوم توجه تولیدکنندگان به مقررات و گواهینامه‌ها براساس بازارهای مختلف.
حریم خصوصی داده‌ها: تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در محیط خانه‌های هوشمند در حال افزایش بوده و امنیت در این محیط‌ها یک مساله حیاتی است چراکه خطر بالقوه حمله‌های هکری به دلیل وجود اطلاعات محرمانه و شخصی افراد وجود دارد. اکثر دستگاه‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند بیشتر روی اتصال متمرکز هستند و امنیت بالایی ندارند و به راحتی می‌توانند مورد حمله قرار ‌گیرند. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی داده‌های شخصی مانند صدا، اثر انگشت، داده‌های مکان، اسکن‌های صورت و ترجیحات کاربر را جمع‌آوری می‌کنند، به علاوه شرکت‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای ردیابی مکان‌ها و عادات کاربران به منظور بازاریابی و تبلیغات هدفمند استفاده کنند.
یکی دیگر از مسائل، مربوط به اشتراک‌گذاری داده‌ها برای شخص ثالث است. شرکت‌ها می‌توانند داده‌های کاربران را برای اهداف بهبود الگوریتم و نیز تبلیغات به اشتراک بگذارند. آگاهی کاربر و رعایت دقیق‌تر قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها می‌تواند تا حد زیادی نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها را کاهش دهد. کاربران می‌توانند از جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی برای جلوگیری از مشکلات حریم خصوصی خودداری کنند. علاوه بر این، ارائه‌دهندگان لوازم خانگی باید نحوه برنامه‌ریزی استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده را توضیح داده و راه‌هایی را برای خروج کاربران از طرح‌های جمع‌آوری داده ارائه دهند.
امنیت سایبری: لوازم خانگی هوشمند با افزودن یک لایه هوش مصنوعی با حوزه‌ای از تهدیدات رو به گسترش روبه‌رو هستند. افراد مهاجم اکنون می‌توانند مستقیما الگوریتم‌های هوش مصنوعی را هدف قرار دهند و آنها را برای رسیدن به یک هدف مخرب دستکاری کنند. مهاجمان می‌توانند یک «حمله ورودی» یا «مسمومیت مدل هوش مصنوعی» را با هدف دستکاری الگوریتم با الگوی تغییرات وارد شده به مجموعه داده‌های آموزشی انجام دهند. این امر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه یا اختلال در ارائه خدمات به دلیل به خطر افتادن مجموعه داده‌ها شود. از آنجا که دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی داده‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کنند، وجود نقص در سیستم می‌تواند امکان دسترسی به این داده‌ها را فراهم کند که می‌تواند منجر به سرقت هویت و سایر فعالیت‌های مخرب شود. از این رو ایجاد اعتماد برای تضمین استفاده از لوازم هوشمند مجهز به هوش مصنوعی بسیار مهم است. اقدامات مخرب می‌تواند به اعتبار برند تولیدکنندگان آسیب برساند. علاوه بر این، حملاتی مانند «دیداس (انکار سرویس توزیع‌شده)» می‌تواند باعث آسیب در مناطق بزرگ شود، مشابه بد‌افزار «میرای آی‌او‌تی» که در سال 2016 به دستگاه‌های هوشمند در ایالات متحده حمله کرد. از این رو سازندگان لوازم هوشمند باید از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته استفاده کنند، ممیزی‌های منظم را در سراسر سیستم‌های خود انجام دهند، امنیت را براساس اصول طراحی پیاده‌سازی کرده و از «رابط برنامه‌نویسی» امن برای تقویت امنیت استفاده کنند. افراد باید امنیت سایبری خانه خود را با استفاده از استراتژی‌های ساده مانند رمزهای عبور امن و «شبکه‌های خصوصی مجازی» بهبود بخشند.
فقدان استانداردسازی: محیط خانه‌های هوشمند با کمک اینترنت اشیا شامل ذی‌نفعان مختلفی مانند دستگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ابری مختلف است. بنابراین فقدان استانداردهای جهانی هنوز یک چالش برای ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن محیط خانه‌های هوشمند و سازگار کردن آن در میان ذی‌نفعان است. فقدان استانداردها در راه‌حل‌های خانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به دلیل ناهمگونی دستگاه‌های متصل و راه‌حل‌های ناقص، یک چالش بزرگ باقی مانده است. اکثر شرکت‌ها از پروتکل‌ها و فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند زیرا در حال حاضر هیچ استانداردی در تولید لوازم خانگی هوشمند وجود ندارد. به علاوه به دلیل این مشکلات، نه‌تنها مصرف‌کنندگان باید به دنبال دستگاه‌های سازگارتر باشند، بلکه اکوسیستم توسعه پراکنده منجر به سردرگمی کاربران و هزینه‌های توسعه بالاتر برای تولیدکنندگان می‌شود. این امر حتی می‌تواند منجر به تاخیر در خرید این وسایل شود زیرا مشتریان منتظر هماهنگی هستند تا از مشکلات مربوط به طول عمر و سازگاری این وسایل جلوگیری کنند.
نگرانی‌های اخلاقی و قانونی: چندین نگرانی اخلاقی و قانونی وجود دارد که پذیرش وسایل هوشمند را به چالش می‌کشد. این موارد شامل تعصب الگوریتمی، حریم خصوصی داده‌ها و تصمیم‌گیری اخلاقی است. سازندگان باید اطمینان حاصل کنند که تولیدات آنها محرمانه، منصفانه، قابل اعتماد و پاسخگو است، به ویژه در مورد داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دستگاه‌ها. سایر مسائل اخلاقی شامل حریم خصوصی داده‌ها، تعهدات در صورت بروز مشکل، قابلیت اطمینان و ایمنی است. اکنون دولت‌ها در حال تدوین قوانین و دستورالعمل‌هایی برای مدیریت و هدایت استفاده از هوش مصنوعی هستند. برای کمک به تصویب سریع قوانین، باید مقررات در سراسر کشورها استاندارد شود. علاوه بر این، تولیدکنندگان باید استراتژی‌های قانونی مناسبی را اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه‌هایشان از تجاوز به حقوق کاربران جلوگیری می‌کنند. بسیاری از این مسائل با پیشرفت فناوری و تدوین قوانین پیش‌نیاز توسط دولت‌ها حل خواهد شد.
قابلیت همکاری و تعامل: تعامل‌پذیری نوعی توانایی است که در آن دو یا چند سیستم می‌توانند اطلاعات را بدون هیچ مشکلی مبادله کنند. مسائل مربوط به قابلیت همکاری در راه‌حل‌های خانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به وجود می‌آید که هر یک از آنها زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها، استانداردهای داده و پروتکل‌های خود را ارائه می‌دهند. قابلیت همکاری در خانه‌های هوشمند یک چالش مهم از نظر ارتباط، اتصال و پروتکل‌های یکپارچه‌سازی است. فقدان استانداردهای جهانی و پروتکل‌های ارتباطی اختصاصی برای دستگاه‌ها منجر به عدم قابلیت همکاری در سیستم اتوماسیون خانگی می‌شود. علاوه بر این، مسائل قابلیت همکاری مشکلات قابل ‌توجهی مانند توسعه معماری مبتنی بر اینترنت اشیا بین پلتفرمی و ناسازگاری دستگاه‌ها با دستگاه‌های دیگر را ایجاد کرده و در نهایت ادغام مقیاس بزرگ راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را متوقف می‌کند.

جمع‌بندی

با به‌کارگیری هوش مصنوعی در دستگاه‌ها و لوازم خانگی سنتی، اثربخشی بیشتری در عملکرد لوازم خانگی حاصل می‌شود، به طور مثال یخچال‌ها می‌توانند برای کاربران برنامه‌ریزی کنند، دستور‌العمل‌هایی را براساس در دسترس بودن اقلام، اولویت‌ها و اهداف رژیم غذایی پیشنهاد کنند یا با استفاده از قابلیت همکاری هوش مصنوعی، یک فر برقی هوشمند می‌تواند براساس وعده غذایی انتخابی مورد نظر، در ساعت مشخصی غذا را گرم کند.
نکته مهم این است که دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی،‌ تنها ارائه‌دهنده یک عملکرد فانتزی نیستند، بلکه صرفه‌های بسیاری به لحاظ اقتصادی ایجاد می‌کنند.
تا جایی که طبق گزارش سامسونگ، یخچال و ماشین لباسشویی مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند در حالت انرژی هوش مصنوعی، مصرف انرژی را تا 70‌درصد کاهش دهد. به علاوه دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی با بررسی و ذخیره‌سازی الگوهای مصرفی، ترجیحات و عادات کاربران، می‌توانند قابلیت‌های راحتی و شخصی‌سازی مداوم را نیز فراهم کنند. با این حال، هنوز برخی چالش‌های موجود در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی مانع از تولید و پذیرش اینگونه وسایل می‌شود. مهم‌ترین نگرانی در این خصوص هزینه توسعه و تملک و تهدیدات امنیتی است که مصرف‌کنندگان هنوز در مورد تهدیدات سایبری و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها نگرانی‌هایی دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =