کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در شقوق مختلف در آستانه برگزاری سفرهای اربعین زنگهای هشدار را برای مسوولان به صدا در آورده است، به گونهای که در سال جاری، مسوولان دولتی بار دیگر سخن از حضور و مشارکت تاکسیهای درون شهری اینترنتی برای جابهجاییهای مسافران شهرهای مختلف به مقصد مرزهای غربی کشور به میان آوردهاند.
ناوگان کشور روز به روز تحلیل میرود
سید کمال هادیانفر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناترازی ناوگان نسبت به تقاضا بیان کرد: روز به روز ناوگان ما تحلیل میرود و مشکلات تحریمها هم مزید بر علت است. برای توسعه ناوگان یا باید از بودجه دولتی استفاده شود یا از ظرفیت بخش خصوصی، برای منابع دولتی نیازمند اعتبارات خاص هستیم و برای استفاده از توان بخش خصوصی نیز نیازمند تجدیدنظر در هزینه-درآمدها یعنی قیمت بلیت هستیم. هادیانفر درباره وضعیت ناوگان اتوبوسی بین شهری بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تنها شش دستگاه اتوبوس بینجادهای پلاک شد. مشکل ما اکنون تامین منابع است. برای این کار ۱۵۰ میلیون یورو درخواست داریم که فعلا از وزارت صمت و بانک مرکزی نتیجه نگرفتیم اما در صورت تامین منابع هدفگذاری کردیم که ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زیر پنج سال که ایمنی کافی دارند وارد ناوگان کنیم و در اربعین هم از آنها بهره ببریم.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، در چنین شرایطی بود که برای نوروز ١۴٠٣ حدود ٧ هزار و ۵٠٠ دستگاه اتوبوس به منظور جابهجایی مسافران فراهم آمد و این درحالی بود که در سه سال گذشته این عدد بیش از ١۴ هزار دستگاه اتوبوس بود. با وجود این، در نوروز سال جاری که سفرهای جادهای با ناوگان عمومی به اوج خود میرسد، بیش از ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ناوگان عمومی استفاده کردند که تقریبا یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشت. از این تعداد، بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار نفر از ناوگان جادهای استفاده کردند. به گزارش «تعادل» از ابتدای دهه ۱۳۹۰ وضعیت سرمایهگذاری تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران با شیب منفی قابل توجهی، منفی شده است. این وضعیت تحت تاثیر جهشهای تورمی و تشدید تحریمهای یکجانبه امریکا علیه کشورمان فزونی گرفت. در این میان، زیرساختها بهطور نامحسوسی رو به زوال گذاشتند. یکی از زیرساختهای مهم و اثرگذار کشور، انواع ناوگانهای باری و مسافری است. طبیعی است که در کشورهای پیشرفته جابهجایی بار و مسافر با سهولت و سرعت زیادی انجام میشود و به عبارت دیگر، به میزانی که حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتی و اینترنتی) یک جامعه پیشرفتهتر و توسعه یافتهتر باشد، به همان میزان، آن کشور توسعه یافتهتر خواهد بود. این در حالی است که در دوره یاد شده، همانطور که اشاره شد، نبض «تحرک» بار و مسافر کند و سخت شد و زمینه رکود- ابرتورمی در اقتصاد ایران را فراهم آورد. چرا که اختلال در حمل و نقل و ارتباطات (مخابراتی و اینترنتی) منجر به اختلال در روند توسعه و رشد اقتصاد میشود. در نتیجه درآمد لازم برای سرمایهگذاری در زیرساختها از فعالیتهای اقتصادی حاصل نمیشود و صرفا امور روزانه انجام خواهند شد. در این حال، در نیمه اردیبهشت سال جاری، دولت ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از ۵ سال را ابلاغ کرد. این در حالی است که همه شقوق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اعم از هوایی، مسافری جادهای، باری جادهای، اتوبوس شهری، تاکسی و ون شهری و حتی ناوگان ریلی دچار فرسودگی شدید و نیازمند اقدامات فوری هستند. در این میان، از آنجا که بیش از ۹۰درصد از سفرهای بینشهری با استفاده از ناوگان مسافری جادهای انجام میشود، نوسازی یا به عبارت دقیقتر، بازسازی و ترمیم کمبودهای آن از اهمیت خاصی برخوردارند.
فروش بلیت، ۲۰ روز قبل از اربعین
دیروز اما رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور آخرین خبرها درباره جابهجایی زائران اربعین را اعلام کرد و گفت: ۲۰ روز قبل از اربعین پیش فروش بلیت اربعین آغاز میشود اما مرز مهران پیش فروش نخواهند داشت. همچنین امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابهجایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت. داریوش امانی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در نشست خبری که امروز در وزارت راه و شهرسازی به به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم برگزار شد با بیان اینکه یکی از ماموریتهای اصلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راههای اصلی شریانی و روستایی است، اظهار کرد: براساس برآورد کارشناسی ارزش راههای کشور حدود ۷۰۰۰ همت است که اگر هزینه نگهداری راههای کشور را سه درصد ارزش در نظر بگیریم ۲۰۰ همت برای نگهداری راهها نیاز است. به گزارش ایسنا، وی افزود: در سه سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده، درآمد سازمان راهداری رشدی ۱۲۰ درصدی داشت و بسیاری از دستاوردهای کنونی به این درآمدها باز میگردد. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: در حوزه راه روستایی در دولت سیزدهم ۷۴۳۵ کیلومتر ساخته شده است که ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است. وی افزود: یکی از مهمترین شاخصهها در خصوص نگهداری راهها، روکش راههای اصلی و شریانی بود که سرجمع در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۲۴ هزار کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است که رشد قابل توجهی را نسبت به دولت گذشته نشان میدهد. امانی ادامه داد: موضوع ترانزیت یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که در سال گذشته میزان ترانزیت جادهای به ۱۴.۷ میلیون تن رسید.همچنین سه ماهه سال ۱۴۰۳ نیز میزان ترانزیت جادهای نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. به گفته وی، سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابهجایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در بخش دیگری از صحبتهایش به کمبود انوبوس در کشور پس از کرونا اشاره کرد و گفت: با وجود این مشکلات سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابهجایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت. وی همچنین افزود: ۸۷۸ نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم که مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم. معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه به برگزاری مراسم اربعین نیز اشاره کرد و گفت: کمبود ۶ هزار اتوبوس برای اربعین داریم ولی امسال قرار است از سایر ظرفیتهای موجود در کشور در ایام اربعین استفاده شود. وی با بیان اینکه در بودجههای سنواتی دو سال گذشته واردات اتوبوسهای با کارکرد کمتر از پنج سال اجازه داده شد که با تلاشهای انجام شده گرههای کار باز شد، عنوان کرد: ثبت سفارش این اتوبوسها آغاز شده است و امیدواریم که برای اربعین سال بعد این اتوبوسها به ناوگان افزوده شود. امانی همچنین به استفاده ناوگان طرف عراقی در ایام اربعین نیز اشاره کرد. او همچنین با اشاره به برنامهریزی انجام شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخل باشد. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد. امانی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به اینکه آیا قیمت بلیت اتوبوس اربعین مشخص شده است یا خیر، گفت: قیمت بلیت در ستاد اربعین مشخص میشود. همچنین ۲۰ روز قبل از اربعین پیش فروش بلیت اربعین آغاز میشود اما مرز مهران پیش فروش نخواهند داشت. وی عنوان کرد: امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابهجایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت. معاون وزیر راه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سفر کاروانی در ایام اربعین انجام خواهد شد یا خیر، افزود: ستاد اربعین تا کنون امکان انجام سفرهای کاروانی را نپذیرفته است.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع