آیا سناتور خودخوانده به مسؤلیت حوزوی اش وفادار است؟

یادداشت مخاطبان سایت خبری اقتصاد دان
وماکان المومنین کافه فلولا نفر من کل فرقه منهم کافه فی الدین…”
انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی و همراهی روحانیت اصیل و متعهد به آرمان های مراد قلعهٔ زهد و سیاست و تدبیر به پیروزی رسید

نقش روحانیت در مراحل آغازین انقلاب، تداوم جایگاه برجسته و متعالی روحانیت بیدار و مردم باور را می رساند. امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب و مصلح جهان اسلام در پیام ویژه یا منشور روحانیت میان روحانیت همراه با آرمانهای انقلاب و گروهی دگرباور نسبت به انقلاب که بعضاً موصوف به مارهای خوش خط و خال هستند، تفاوت مفهومی و قابل تأملی قائل هستند. بعد از پیروزی انقلاب بی نظیر مردم ستم ستیز ایران، بعضی از چهره های حوزوی که از مراتب بالای دانش فقهی برخوردار بودند، اما شرایط و صلاحیت همراهی با مردم و انقلاب را از دست دادند.
در شرایط فعلی نمایندهٔ همیشه حاضر در عرصه انتخابات کهگیلویه بزرگ که در چند دوره انتخابات، تصویر شهرت سناتور را بر ردای خویش مغرورانه دوخته است و با القاب زی طلبگی و حوزوی فاصله گرفته است، ممکن است در آینده شعار سناتور انتصابی را یکی از شعارهای انتخاباتی خود برگزیند. سئوال اساسی اینجاست که جناب سناتور در چه سطحی به مسئولیت های حوزوی وفادار است؟ و برای روحانیت و مراکز حوزوی در چه سطحی آسیب و فاصله ایجاد کرده است؟
البته به خوبی می دانیم که:
۱) امام خمینی بزرگترین اصلاح گر اندیشه سیاسی و احیاء کننده اندیشه دینی مسلمین و تمام مذاهب و فرق اسلامی است. هشدارها و تذاکرات عالمانه ی امام به روحانیت نباید در هیچ شرایط سیاسی و فرهنگی مورد فراموشی یا عدول از صحیفه سترگ انقلاب قرار گیرد.
جناب سید محمد موحد از سال ۱۳۶۲ که در اولین رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد، براساس یک تحلیل میدانی و تاریخی با آداب و مسئولیتِ طلبگی خود فاصله گرفته است و چندان مایل نیست که با فرهنگ حوزوی، اندیشه محور و دین مدار، اهل تعامل چند جانبه باشد.

۲) در دوران معاصر و دهه پنجم عصر انقلاب هجوم شبیخون شبهات به نسل جوان را به وضوح می بینیم به گونه ای که تهاجم فرهنگی جای تبادل فرهنگی را گرفته است. جناب موحد با دلخوشی به واژه سناتور فاصله بین لباس روحانیت و مسولیت های ناشی از آن ایجاد کرده است. منبر و کرسی خطابه و میدانِ مواعظ اندیشی را در رفاقت با منفعت طلبانِ معلوم الحال، معامله پایا پای کرده است.
۳) قاطبهٔ مردم، لباس روحانیت را همان لباس صالحان و مراجع همه اعصار تاریخ مکتب امامیه می دانند. اهل علم و آشنای به طبقات، زعمای امامیه نگاه دقیق تری به آسیب آفرینی جناب موحد به شئونات روحانیت دارند. آثار آسیب آفرینی جناب موحد به صنف روحانیت. امروز یکی از مباحث بسیار بحث برانگیز روحانیون دلسوز است که نگرانی فراونی ایجاد کرده است.

۴) جناب موحد در همان سطحی که فاقد کارنامه مثبت پارلمانی است با منحنی بالاتری فاقد کارنامه فرهنگی طلبگی و مسئولیت های ناشی از آن است. اگر یک صفحه نقد بررسی از سناتور در طرح و لوایح دولت و مجلس پیدا نمی کنید، بدانید که هیچ کارنامه فرهنگی با مسئولیت ادعای عالم حوزوی بودن پیدا نخواهید کرد.

اصولاً هر چه جناب سناتور در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت می کند به اندازه همان زمان ۳۶ ساله با اندیشه تبیین فرهنگ و اندیشه باوری بر اساس نقش حوزوی فاصله دارد.

۵) امروز کاملاً عیان و آشکار است که بعضی از رجال فرهنگ و سیاست که از حوزه علمیه به شرایط خاص علمی و تبلیغی رسیده اند و عامل به فرهنگ اهل بیت هستند با جناب سناتور فاصله گرفته اند. گویا به اینجا رسیده اند که جناب سناتور در این سال ها نمی خواهد لذت کرسی مجلس را از ذائقه سیری ناپذیر خود بزداید. بعضی گفته اند چرا جناب سناتور در مجلس خبرگان ثبت نام نمی کند، اما بهتر است بدانند که ایشان صلاحیت علمی و اجتهاد متجزی را ندارد و بعضی گفته اند مدارک ایشان در حد و معادل لیسانس هم نیست “والله اعلم”

۵) مجلس شورای اسلامی حتماً به حضور روحانیون آگاه و عالم نیاز اساسی دارد. چهره هایی که از جهت دانش، نیازهای جامعهٔ اهل تخصص بوده و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. ترکیب مجلس، چند کمسیون خاص که نیاز به تخصص خاصی ندارند نیست، بلکه مجلسی مورد رضایت مردم قرار می گیرد که از صلاحیت ترکیب همه ی علوم جامع و فرهنگ و سیاست برخوردار باشد، اما تاکنون ترقی پله خاصی در ترکیب مجلس از جناب سناتور دیده و مشاهده نشده است.

۶) حضرت آیت الله ملک حسینی نمایندهٔ استان در مجلس خبرگان رهبری که در ترکیب ۸۰ فقیه اهل نظر خبرگان قراردارد، لحظه ای با رسالت و مسئولیت حوزوی فاصله نگرفته است. در کنار مسئولیت های فراوان کلاس تفسیر قرآن و نهج البلاغه ایشان مورد اقبال افکار عمومی و اهل خرد و اندیشه قرار گرفته است. نمی دانیم شاید جناب سناتور کلاس خاصی در حسینه همیشه تعطیل برای گروهای خاصی برگزار کند و شاید همراهان ثابت خارج استان مثل طبقه پیمانکاران متعلمان ثابت جناب سناتور باشند.

۷) نسل جوان و اهل علم در نظام جمهوری اسلامی متون پیشرفت را در صحیفه انقلاب حضرت امام و آثار رهبر انقلاب فرا گرفته اند و آثار رهبران انقلاب محتوای پیشرفت و توسعه آینده قرار دارد. حتماً فراگیری ابعاد و اندیشه جامع صحفیهٔ انقلاب سیاست نامه و دانشنامه جامع سیاست اندیشی شهروندان قرار دارد. باید اذعان کنیم عملکرد و حضور ۴۰ سالهٔ جناب سناتور با ابعاد مصاحف پیشرفت تدوین شده فاصله دارد.

۸) امام در منشور روحانیت و پیام اعلام برائت شئونات خاصی برای روحانیت قائل است.(سیاست با صراحت و صداقت را با همجع رعاعی) را تکفیک کرده است. بدون شک سودجویان سیاسی و اقتصادی در منشور امام جایگاه خاصی ندارند، اما شوربختانه سودجویان سیاسی و اقتصادی خارج حوزه انتخابیه یاران اهل انس جناب سناتور هستند که خیلی از هواداران صادق ایشان از این شیوه سیاسی اطلاع دقیقی ندارند

۹)مرحوم آیت الله میراحمد تقوی “رضوان الله شخصیت معنوی و فقاهتی استان و شهرستان کهگیلویه بزرگ بودند جایگاه بر جسته علمی و معنوی آن استوانه حکمت و عرفان هیچگاه در تاریخ این استان فراموش نمی شود. در این اواخر عمر سیاست و دیانت خویش حجت را بر همه تمام کردند و دیگر همراهی با جناب سناتور را لازم نداستند، یعنی جناب موحد دیگر شایستگی متوالی برای نمایندگی را ندارد.
۱۰)جناب سناتور با وعدهای دست نیافتنی و طرح چند مدائن سیاسی به آبروی روحانیت آسیب فراوان وارد نمود. با شیوه و طریق سیاست ورزی جناب موحد باید به طرح دیدگاه حاج آقای ولایتی اکتفا کنیم که با صراحت لهجه و اندیشه و آینده نگری بخشی از آسیب رسانی نماینده فعلی را در اختیار افکار عمومی قرار دادند. در رقابت فعلی دیگر سخنی از سطح توانمندی موحد وجود ندارد، بلکه وظیفه اهل اندیشه طرح آسیب شناسی حضور متوالی جناب سناتور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =