آدرس غلط وزیر ارتباطات

فیلترینگ در کشور باعث شده ۴۱ مورد از ۵۰ اپلیکیشن برتر رایگان میان کاربران ایرانی فیلترشکن‌ها باشند. بسیاری از کاربران ایرانی سال‌هاست که به استفاده از فیلترشکن خو گرفته‌اند اما وقتی هفت ماه پیش محدودیت‌های اینترنت در کشور شدت گرفت و دامنه آن به فیلتر شدن دو پلتفرم پرکاربرد رسید، دیگر تقریبا همه کاربران به دردسر یافتن فیلترشکن افتادند. فیلترینگ، به گونه‌ای بر اینترنت سایه انداخته که اگر بخواهید فیلمی آموزشی در «یوتیوب» ببینید باید فیلترشکن خود را روشن کنید. وزیر ارتباطات با اعلام این‌که خیلی از سرویس‌های اینترنتی در کشور باز هستند گفت که فقط دو سرویس اینترنتی در کشور فیلتر شده اند. نیازی به توضیح نیست که دو پیام‌رسان فیلتر شده مدنظر زارع‌پور، پرکاربردترین پیام‌رسان‌ها در ایران و حتی در جهان به شمار می‌روند.
به گفته استادان دانشگاه و کارشناسان این حوزه، اینترنت آزاد یکی از نیازهای ضروری هر انسانی است که در این دهه زندگی می‌کند؛ اینترنتی که می‌تواند همانند یک دانشگاه در کنار یک کاربر باشد و پاسخ سوالات کاربران را با یک جست‌وجوی ساده فراهم کند. اما تازه‌‌ترین صحبت‌های عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت این‌گونه مطرح شده که گویی تنها دو پیام‌رسان اینترنتی در کشور فیلتر هستند.
وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: ده‌ها پلتفرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage،FaceTime ،Imo ،Discord و اسکایپ و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارد. حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است و ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است و پلتفرم‌های داخلی نیز اکنون توانایی میزبانی از مردم را در پلتفرم‌های تعیین شده دارند. وزیر ارتباطات همچنین درباره توسعه پلتفرم‌های پیام‌رسان داخلی تصریح کرد:‌ وزارت ارتباطات موظف به فراهم کردن ابزارهای لازم برای تسهیل ارتباطات مردم است و زمانی که یک پیام‌رسان خارجی با محدودیت مواجه می‌شود، باید زمینه جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنیم. اکنون پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل قبولی برخوردار هستند و نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز کیفیت آنها بیشتر می‌شود. به رغم صحبت‌های وزیر ارتباطات، بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران ایرانی نه‌تنها از این دو پیام‌رسان استفاده می‌کنند بلکه ده‌ها شبکه دیگر که از نیاز‌های اساسی یک کاربر اینترنتی به شمار می‌رود، فیلتر است.

در کلام می‌توان هر صحبتی را بیان کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در همین خصوص  گفت: در کلام می‌توان هر صحبتی را بیان و مغالطه کرد. سخن آقای وزیر درست است. دو پیام‌رسان اینترنتی «واتساپ» و «تلگرام» فیلتر شده‌اند. ولی آیا فقط دو پیام‌رسان فیلتر شده است؟ آیا دیگر هیچ فیلترینگی نسبت به شبکه‌های خارجی نداریم؟ آیا صرفا مشکل ما این دو پیام‌رسان بوده یا عدم رقابت‌پذیری و کیفیت لازم پیام‌رسان ‌بومی و داخلی است؟ همچنین ده‌ها پیام‌رسان دیگر وجود دارند که استفاده از آنها غیرقابل اجرا است و در کنار‌ آنها بسیاری از نرم‌افزارهای دیگری وجود دارند که فیلتر هستند. به نظر من باید به سرویس و خدمتی که از طرف آن پیام‌رسان ارائه می‌شود، دقت کنیم نه صرفا اسم آن.

مسوولان با یک جامعه آگاه طرف هستند

نقره‌کار در ادامه بیان کرد: یک شبکه اجتماعی مانند «فیس‌بوک» یک فرصت بی‌نظیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به وجود می‌آورد، اما به این دلیل که بلد نیستیم از آن استفاده کنیم،‌ آن را همانند «اینستاگرام» فیلتر می‌کنیم. این نکته‌ای است که باید آقای وزیر به آن توجه داشته باشند که با یک جامعه آگاه طرف هستند. صرفا کلماتی از این دست ‌کمکی نمی‌کنند، چه‌بسا نه‌تنها در مجامع تخصصی بلکه در مجامع عمومی هم این نوع صحبت‌ها جای نقد دارد.

بازار انحصاری کمکی به توسعه نمی‌کند

نقره‌کار در ادامه بیان کرد: از طرفی نکته‌ای که همواره در کنار بستن یا فیلترینگ پیام‌رسان‌ها یا سرویس‌دهنده‌های خارجی قرار دارد، بحث سرویس‌دهنده‌های بومی یا داخلی است. سال‌ها این تجربه‌ها را شاهد بودیم که از جست‌وجو‌گر بومی، ایمیل ملی، سیستم‌عامل ایرانی و تمام مدل‌هایی که بارها هزینه‌های گزافی را به همراه داشته است، استفاده کردیم. از آن مهم‌تر اعتبار و اعتماد را در میان مردمی که شاید بتوانیم یک نمونه داخلی داشته باشیم، از بین برده‌ایم. او ادامه داد: کشورهای پیشرو و متوسط در سطح دنیا از مراودات، نرم‌افزارها و سرویس‌دهنده‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و در تلاشند تا از آنها بهره بگیرند. زمانی که فضای یک سرویس‌دهنده به سمت خصولتی حرکت می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌آید نوآوری، تغییر و تحول و بسیاری از مواردی که مورد نیاز مصرف‌کننده است را در اختیار آن قرار دهد. چون می‌داند که یکه‌‌تاز است و بازار انحصاری دارد. این کارشناس در پایان گفت: اگر قرار است پیام‌رسان‌های داخلی ما رشد کنند، هم باید فرصت‌ برای نمونه‌های بین‌المللی ایجاد شود و هم به عنوان رقیب و شریک پیوند‌هایی را بین دو صنعت یا سرویس‌دهنده ارائه کرد، در غیر‌ این صورت بازار انحصاری هیچ‌وقت نمی‌تواند کمکی به توسعه کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − یک =

پربازدیدترین ها