جلسه ی بررسی وضعیت مسکن

پروفسور بهنام ملکی (اقتصاددان):
برای حل معضل مسکن، پایتخت اقتصادی و قضایی از تهران جدا شود.
اولین کارگروه مسکن اقتصاددان با حضور نخبگان و اساتید این حوزه
برگزار شد.
در این هم اندیشی آقایان دکتر محمدرسولی، دکتر هوشنگ طالع، دکتر بهنام ملکی، مهندس سعید باقری، مهندس تورج نجاری، جناب عادل بابایی، جناب مجید گودرزی و سرکار خانم سولماز ایمانی شرکت داشتند.
این نشست که با حضور خبرنگاران و برخی اصحاب رسانه برگزار شد به نقد و بررسی مباحث مختلف حوزه مسکن از جمله بی توجهی به عدالت سرزمینی، مسائل مالی، دانش بنیان، مردمی سازی، نهضت ملی مسکن، مسکن مهر، چالش ها و راهکارها پرداخته شد.

یکی از سخنرانان، دکتر بهنام ملکی، اقتصاددان صاحب نظر و مولف کتاب اقتصاد سیاسی بودند. وی
ضمن خیرمقدم به حضار و تقدیر و تشکر از دکتر محمد رسولی، دبیر همایش و رییس دبیرخانه اقتصاددان، با ذکر خیر از خوبی ها و شخصیت زنده یاد دکتر
سعید نیکویی عضو ارشد شورای سیاستگذاری اقتصاددان به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به تخریب حدود ۷۰ هزار آبادی چالش اصلی مسکن کلانشهرهایی نظیر تهران را بی توجهی به عدالت یا آمایش سرزمینی و سیل مهاجرت به تهران و کلانشهر نشینی دانستند و فراموشی یا بی توجهی در اجرای طرح های آمایش سرزمینی را مسبب بحران بی مسکنی در کلان شهرها دانستند. او معتقد است ما بخشی از منابع بانکی موجودی صندوق ذخیره ارزی را با طرح های غلط و غیر کارشناسی پودر کرده ایم.

دکتر ملکی همچنین بر بکار گیری تصمیمات علمی در حل پروژه های ملی اصرار داشتند و عنوان داشتند اگر طرح های ملی مسکن یا مسکن مهر و… مطابق آمایش سرزمینی باشد حکم دارو و طرح های طلایی را دارد. اگر مغایر با عدالت سرزمین باشد آن را کاملا مردود می داند. او با اشاره به تخلیه روستا و آبادی ها تمرکز ناموزون جمعیت در پهنه سرزمین بار دیگر انتقال پایتخت اقتصادی و قضایی را به دو شهر مستعد الزامی دانست و اقتباس از مهندسی معکوس طرح های موفق جهانی نظیر الگوی آفریقای جنوبی و… را خواستار شد و تاکید کرد توجه واقعی به تمرکز زدایی از بافت ناموزون تهران و کلان شهرها الزامی است.
“اقتصاد دریا محور”
ملکی حذف رانت در واگذاری و ساخت و ساز، اجرای عدالت سرزمینی حل مشکلات تولید و ساخت و ساز در حاشیه خلیج فارس و‌دریای مکران را پیش نیاز اصلاحات در حوزه اشتغال و مسکن عنوان کرد.
دکتر ملکی تایم شرینگ (time sharing) یا فروش مالکیت زمانی واحدهای بلند مرتبه در نقاط توریستی و پر جاذبه را راهکار مناسب جلوگیری از تخریب اراضی مستعد کشاورزی و عامل ارتقای بهره وری مسکن دانستند و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را قانونی مهم موثر و اجتناب ناپذیر عنوان کردند. او گریزی هم به مشکلات خودروسازی زد و گفت جای تاسف است که بدون محکوم کردن سیاستهای نادرست دولتی در افکار عمومی فحش دادن به خودروسازان مصداق روشنفکری شده است!
این برنامه که توسط پایگاه خبری اقتصاددان و موسسه مطالعاتی بزرگمهر حکیم برگزار شد، توسط خبرگزاری های مختلف (از جمله مهرنیوز، باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد آنلاین، ایسکانیوز و…) پوشش خبری داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 4 =

پربازدیدترین ها