تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 11:22
کد خبر : 171073

پزشكيان در آخرين مناظره انتخاباتي:

عهد همه ما خلق فرصتی دیگر

عهد همه ما خلق فرصتی دیگر

بر اساس اعلام وزارت کشور، تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد و نامزدها با پایان کمپین انتخاباتی خود، باید در انتظار رای مردم باشند تا با حضور آنها پای صندوق رای نهمین رییس‌جمهوری اسلامی ایران مشخص شود. با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات و فضای انتخاباتی نیز به اوج خود رسید و

بر اساس اعلام وزارت کشور، تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد و نامزدها با پایان کمپین انتخاباتی خود، باید در انتظار رای مردم باشند تا با حضور آنها پای صندوق رای نهمین رییس‌جمهوری اسلامی ایران مشخص شود.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات و فضای انتخاباتی نیز به اوج خود رسید و روز گذشته نامزدها آخرین برنامه‌های انتخاباتی خود را برگزار کردند. این در حالی است که هنوز بخش مهمی از صحبت‌ها به آخرین مناظره دو نامزد در صدا و سیما باز می‌گردد. جایی که بخش مهمی از بحث‌ها به مسائل اقتصادی اختصاص پیدا کرد. مسعود پزشکیان در این مناظره نیز تلاش کرد تا قدری برای مردم مشخص کند که چه میزان مشکلات در کشور وجود دارد و با وعده‌های رویایی و غیر اصولی نمی‌توان بسیاری از شعارهای ارایه شده را عملی کرد. او تاکید کرد که به دنبال شکستن قفس اقتصاد و ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف جهان است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، مسعود پزشکیان درباره برنامه‌های خود برای بورس و بازار سرمایه گفت که نگاه من در بورس همان است که آقای عبده تبریزی مطرح کرده است و موضع من روشن است. معتقدم اقتصاد یک نفر نیست و اینگونه نیست که یک نفر برای مملکت نقشه اقتصاد بکشد بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌ها هستند که متناسب با تخصص برای اینکه چگونه با چه مشکلی برخورد کنند، نسخه طراحی خواهند کرد. اگر ما بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را به کار خواهیم گرفت؛ چرا که اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد چه چیزی تولید کند و با چه قیمتی عرضه کند و به چه میزان صادرات داشته باشد؛ یعنی مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را چه سر بورس چه سر بازار و چه سر تولید کننده می‌آورد. به اعتقاد او، آنچه ما انجام خواهیم داد درباره بورس این است که ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و پول کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد؛ چراکه الان دولت‌ها کسری خود را از آنجا جبران می‌کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد که وقتی دولت در قیمت گذاری دخالت نکند و در قوانین دخالت و بی ثباتی ایجاد نکند و در کار تولید مداخله نکند بورس مسیر خود را طی می‌کند. از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم فرق دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعاً از کارشناسان مربوطه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس با یک نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تاثیرگذار خواهد بود. سعید جلیلی نیز در پاسخ به این سوال گفت که بورس بهترین ابزار برای اقتصاد کشوراست. بازار اولیه بورس بستر تولید است. بورس ثانویه نیز تنطیم کننده بورس اولیه است. بورس مدیریت می‌خواهد. یعنی باید شورای ثبات داشته باشیم. تصمیم بانک مرکزی و بیمه نباید به بورس ضرر بزند. برای تصادف رانندگی بیمه داریم. چرا برای سهام بیمه نداشته باشیم؟ پیشنهاد ما بیمه سهام است. اگر سهام را بیمه کنیم، مردم متضرر نمی‌شوند. جلیلی راهکارهای خود برای اصلاح بورس را اینگونه عنوان کرد که باید چه بحث بیمه، سهام و ایجاد شرکت پروژه‌های خرد و کلان را در نظر بگیریم تا مردم بتوانند از فرصت بورس برای جهش استفاده کنند. یکی از بسترهای نقش باشکوه ایرانی همین بورس است. عده‌ای سرمایه‌دار و کسایی که دنبال رانت و پول‌های بادآورده هستند، تلاطم را در بورس دوست دارند. باید شفافیت ایجاد کنیم. اینگونه نباشد یکی در روز ۵۰۰ میلیون سهام بخرد و دیگری نتواند. این اشکالات تکنیکی را چه کسی به وجود آورد؟ چرا شفافیت وجود نداشت؟ همین آدم‌های رانت خور نباید بتوانند این کار‌ها را انجام دهند. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است.

مسعود پزشکیان درادامه این مناظره درباره اینکه دولتش در صورت رییس‌جمهور شدن چه برنامه‌هایی برای ساخت مسکن و کنترل اجاره‌بها دارد نیز اینگونه توضیح داد که من آنچه قانوناً امکان دارد و در اختیار دارم را در حد توانم اجرا خواهم کرد. من نمی‌توانم خارج از قانون کاری کنم. در سیاست‌های کلی رهبری طرح آمایش سرزمینی دیده شده است و بنابر این بوده که اجازه ندهیم شهرهای بزرگ، بزرگ‌تر شوند و روستاها را به گونه‌ای توسعه دهیم که از روستاها به حاشیه نشینی نروند؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد، قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند و با این وضعیت اقتصاد مملکت اوضاع خوبی پیش نمی‌آید. معتقدم که باید ضمن ادامه راه شهید رییسی و اجرای قانون، آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است را به‌شدت پیگیری کنیم و تلاش خواهیم کرد که توسعه متوازن ایجاد کنیم.به گفته پزشکیان، دولت باید بتوانند پولی به کارمندان بدهد که بتوانند در خانه شان زندگی کنند. تورم باعث افزایش اجاره می‌شود و دولت مسبب ایجاد تورم است. دولت‌ها بر اساس تورم پول کارمندان را پرداخت نمی‌کند و مشکل ایجاد می‌شود. دولت نباید شبانه جیب مردم را خالی کند و اینگونه نمی‌تواند مشکل را حل کند. پس این یک بسته‌ای است که باید کل آن را اجرا کنیم. باید هنر کنیم و جلوی تورم را با راهکاری مناسب بگیریم. اینگونه تعدادی از مشکلات را حل می‌کنیم و با اصلاح حقوق کمک می‌کنیم به افراد تا اجاره خود را بپردازند.
در ادامه این مناظره سوالاتی در خصوص ناترازی انرژی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرسیده شد که مسعود پزشکیان در این خصوص اظهار کرد که در کشور هدررفت انرژی داریم که بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می‌کنند و کسانی که خانه و ماشین و امکانات بیشتری دارند اما هزینه را کسانی می‌دهند که ماشین ندارند و خانه آنها کوچک‌تر است. اما حاکمیت یارانه را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند. اگر قرار بر عدالت باشد باید این پول به همه داده شود؛ یعنی به پولدار و کسی که هیچ مصرفی ندارد. قرار نیست یک روستایی و کسی که ماشین ندارد، این سوبسید را نگیرد و آنها هزینه گرانی را بدهند، پس باید راه‌حلی پیدا کرد که همه از یارانه انرژی و گاز و برق استفاده کنند. به اعتقاد پزشکیان، اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد باید یارانه به اقشار آسیب پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی‌شود و از آدم پولدار گرفته می‌شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.

مناظره اما به یارانه هم کشیده شد و کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز برنامه‌های خود را دراین خصوص مطرح کردند. مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه اولین قدم برای پرداخت یارانه‌ها این است که مشخص شود یارانه باید به چه کسانی تعلق گیرد، ‌گفت: اولین قدم شناسایی است. نقشه بدون ارزیابی وضعیت موجود ارزشی ندارد. اول باید بررسی کرد که با چه چیزی مواجهیم و کجا و چگونه است. فعلا در جمهوری اسلامی نقشه‌ای برای این‌ها وجود ندارد. به گفته پزشکیان، در حال حاضر به همه یارانه می‌دهند. حال اینکه باید اول بررسی شود که یارانه به چه کسی بدهیم و به چه کسی ندهیم، بعد ببینیم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی ندارند و براساس شناخت جلو برویم. جلیلی نیز در این خصوص اظهار کرد که ما طرح سبد کالای خانواده مطرح کردیم.در این طرح ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کیلوکالری دارد و نیاز روزمره هر انسان است را در یک طرح آماده کرده ایم که اطمینان خاطر حاصل شود که این ۱۳ کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ما به همه مردم ارایه می‌دهیم و برنامه آن مشخص است . بخشی از این طرح در قالب کالابرگ در این دولت اجرا شده است که باید تکمیل شود. همچنین طرح سفر خانوار را مطرح کردیم. یارانه فقط برای نان نیست. خانواده کرامت داشته و به سفر و تفریح نیاز دارد.
تورم نیز یکی از موضوعات مطروحه در مناظره اقتصادی شب گذشته بود که مسعود پزشکیان در خصوص برنامه‌های دولت خود برای مهار تورم گفت: علت تورم دولتی است که از جیب مردم پول برمی‌دارد؛ دولت بزرگ می‌شود و در نتیجه ناترازی به وجود می‌آید که برای رفع آن مجبور به چاپ پول است و یا اینکه دولت از بانک‌ها پول اضافه می‌گیرد. پزشکیان معتقد است اگر بتوان با واردات ارز وارد کشور شود می‌توان جلوی تورم و فشار روی مردم را گرفت؛ در موقع تحریم نمی‌توان خرید کرد و معاملات شکل نمی‌گیرد؛ لذا قیمت‌ها گران می‌شود و گرانی باعث تورم و دست کردن دولت در جیب مردم می‌شود.کار ما در داخل بدون در نظر گرفتن حذف تحریم، اصلاح ناترازی در انرژی و گاز و ارز و مدیریت شرایط است. ما اکنون یارانه بنزین و برق می‌دهیم و اگر بتوان این هزینه‌ها را مدیریت کرد می‌توان آن را به بهداشت و درمان و معیشت مردم اختصاص داد. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید دارد به هر کسی که ارز ترجیحی می‌دهیم یعنی رانت پرداخت می‌کنیم؛ باید ارز را تک نرخی کرد البته غیر از بحث دارو و نهاده‌ها و مواد غذایی مردم.
۱۲ تیر ۱۴۰۳ دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ۱۵ تیر ۱۴۰۳ پس از شرکت در یک مناظره اقتصادی و اظهارنظر در موضوعاتی مانند مسکن، تورم، تحریم، بورس، خودرو، صندوق بازنشستگی در پایان به جمع بندی پرداختند که برای اطلاع مخاطبان بار دیگر آن را مرور می‌کنیم.
پزشکیان اظهار کرد: مردم شریف ایران حرف‌هایی که ایشان درباره بلد نبودن من می‌زنند درست نیست. اولا من عضو هیچ حزبی نبودم و نیستم. علی رغم این موضوع در دولت آقای خاتمی معاون سلامت بودم. کاملا علمی و کارشناسانه پیش رفتم. مسوول بهداشت منطقه کارهای ما را دیدند و به بهداشت جهانی کارهای ما را نشان دادند. آقای خاتمی علی رغم اینکه عضو حزب ایشان نبودم و در تهران کلی آدم بود آن قدر شخصیت داشت که من را معاون وزیر بهداشت خود کرد. وی ادامه داد: اکثر قانون‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان و مفاهیم آن وجود دارد از مفاهیمی است که ما در این مملکت آوردیم. آقای دکتر مفاهیم اولیه برنامه نویسی را زیر سوال برد. وقتی یک آدم انقدر نداند که یک پزشک نمی‌تواند مدیر باشد و باید دوره بگذارند و تورم را حل کند، دیگر بقیه‌اش را خودتان بدانید.

وی ادامه داد: بنده نه بی سوادم و نه وابسته به حزب هستم و نه خود را از مردم جدا کرده‌ام. از این به بعد نیز برای مردم زندگی خواهم کرد؛ همانطور که قبلاً نیز برای مردم زندگی کردم. اینکه می‌گویند دولت سوم آقای روحانی هستم تهمت است. مقتدای من علی علیه‌السلام است و تا زنده‌ام همین روش را ادامه‌ خواهم داد. خیلی از ستادهای شهید رییسی و آقای قالیباف برای ما کار می‌کنند. این نامزد انتخاباتی سپس بیانیه نهایی خود را اینگونه خواند: هم میهنان عزیزم! لحظه انتخاب نزدیک می‌شود، نقطه تصمیم نهایی و اقدام شما فرا می‌رسد. برای ایران فرصتی در راه است. فرصتی برای بازگشت به مردم و شنیدن پیام تحول و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تبعیض و تحقیر و تحریم به میدان آمدم. من نیامدم که خطری دیگر برای ایران شوم. من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشد، بشنود. آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طردشدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطر بار و برای مردم غیرقابل تحمل می‌دانم، باید با هم نگذاریم که ایران، روزبه‌روز ناتوان‌تر و ملت شریف و عزیز آن فقیرتر شوند.

وی ادامه داد: من این روزها گفتنی‌های بسیاری را گفته‌ام و هنوز ناگفتنی‌های فراوانی هم مانده است. اگر با رأی اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود و همچنان در این راه دروغ نخواهم گفت. رأی شما حق شماست و انتخاب شما تکلیفی سنگین برای من. «ذمتی بما اقول رهینه و انا به زعیم» گردنم در گرو گفته‌هایم است. اما با شما هم گفتنی‌هایی دارم. با آنها که نیامدند، با زنان بزرگوار، با دختران و پسران عزیز با اقوام و پیروان ادیان و مذاهب، با روستاییان و کشاورزان مظلوم با کارگران و کارآفرینان و اصناف نگران، با کارمندان زحمت کش و فعالان بخش خصوصی، با مدافعان محیط زیست، با اهالی گرانقدر اندیشه و دانش و فرهنگ و هنر، با سالمندان و بازنشستگان، با توان‌یابان و معلولان و با ایرانیان دور افتاده از وطن. همه دیدیم در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نیامدند، این پیام معناداری برای حکومت، جامعه و جریان‌های سیاسی بود. من صدای این تردید، نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آنان از وضع معیشت خود به ستوه آمده‌اند، به وضعیت اداره امور معترض هستند و از آینده بهتر ناامیدند. بیشتر آنان به حق، از تبعیض و تحقیر و اجبار و فساد و ناکارآمدی به جان آمده‌اند. پزشکیان یادآور شد: غالب شهروندان از داشتن یک زندگی معمولی و بی‌دغدغه محروم شده‌اند و حقوق قانونی‌شان و خواسته‌های قدیم و جدیدشان در عرصه‌های مختلف نادیده گرفته شده‌ است. بسیاری از آنان از صندوق رای، خود را کنار کشیده‌اند. چون نمی‌خواستند مشارکت شان مصادره به مطلوب شود. من از شما می‌خواهم که برای ایران باز روز جمعه ۱۵ تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من شهروندان همه محترمند چه آنان که رای داده‌اند و چه آنان که نداده‌اند. همه ایرانی‌اند و ایران از آن همه ایرانیان است. مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم/ هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم . عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصتی دیگر برای ایران است که فقط با شما شدنی است.

همچنین مسعود پزشکیان، ۱۳ تیرماه در اجتماع مردم ارومیه در خانه جوان این شهر با قدردانی از استقبال مردم با بیان اینکه در جای جای شهر ارومیه خاطره دارم، افزود: ما برای مردم و خدمتگزار مردم هستیم. وی ادامه داد: ما یک رنگ و صادقیم و هرگز به مردم پشت نخواهیم کرد. پزشکیان افزود: ما صدای بی‌صدایان خواهیم بود و با قدرت حق آنها را خواهیم گرفت. وی با عرض ارادت به مقام شهدا، سردار سلیمانی، شهید باکری و… گفت: مردم ایران انقلابی هستند و شهدا متعلق به همه مردم ایران است. کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: من فرزند آذربایجان، هرگز به ملت ایران دروغ نخواهم گفت.

با پایان مهلت تبلیغات، روز جمعه ملت ایران با حضور پای صندوق‌های رای نامزد پیروز و رییس‌جمهوری آینده ایران را انتخاب خواهند کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 5 =