تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 تیر 1403 - 8:44
کد خبر : 170955

آلبرت بغزیان :

گفتمان پزشکیان و توسعه ایران

گفتمان پزشکیان و توسعه ایران

این روزها زمان سکوت و کناره‌گیری نیست. معتقدم هر آن کس که علم، ظرفیت و توانی دارد، باید آن را صرف روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردمی کند که در آستانه آوردگاهی مهم و انتخابی حساس قرار دارند. این روزها انتخابات چهاردهم به مراحل حساس خود رسیده و باید دید در میان گفتمان‌های موجود کدام تفکر

این روزها زمان سکوت و کناره‌گیری نیست. معتقدم هر آن کس که علم، ظرفیت و توانی دارد، باید آن را صرف روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردمی کند که در آستانه آوردگاهی مهم و انتخابی حساس قرار دارند. این روزها انتخابات چهاردهم به مراحل حساس خود رسیده و باید دید در میان گفتمان‌های موجود کدام تفکر و کدام گفتمان قادر است، بخشی از دردهای مردم را درمان کند و کشور را به سمت توسعه بیشتر رهنمون سازد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   طبیعی است که تمام نامزدها و طرفداران‌شان در اتمسفر انتخابات، حرف‌های خوب، وعده‌های رنگارنگ و چشم‌اندازهای روشن ارایه کنند، اما باید دید سابقه و تجربه کدام فرد و جریان به صحبت‌ها و وعده‌های ارایه شده نزدیک‌تر است؟ برای این منظور باید دید کدام اولویت‌ها برای ایران مدل ۱۴۰۳ ضروری‌تر است.

۱) تحریم‌ها: نخستین و حیاتی‌ترین موضوع برای اقتصاد ایران در این برهه، حل مشکل تحریم‌هاست. تحریم‌های اقتصادی از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ در اقتصاد ایران ظاهر شدند و تار و پود اقتصاد و معیشت ایرانیان را با تورم، کاهش قدرت خرید، کاهش درآمد سرانه و فقر پیوند زدند. دولت چهاردهم باید برنامه‌های عملی برای پایان دادن به این زنجیره ظالمانه تحریم‌ها داشته باشد. البته هر دو نامزد در خصوص ضرورت پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و احیای مذاکرات صحبت می‌کنند، اما باید به سوابق این افراد مراجعه کرد و دید کدام نامزد و کدام جریان، نسبت نزدیک‌تری با تعامل، تنش‌زدایی و مذاکره دارند و کدام نامزد به دنبال صدور بیانیه و وقت تلف کردن است؟ اقتصاد ایران در تمام طول دهه ۹۰ با متوسط تورم ۴۰درصدی، رشد فقر فزاینده، گسترش آسیب‌های اجتماعی و کاهش درآمد سرانه مواجه بوده است، تنها عاملی که می‌تواند مهر پایانی بر این روند غیرمعقول بزند، جذب سرمایه‌های خارجی، انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نوین و بازگشت به بازارهای جهانی است. مردم باید ببینند کدام گفتمان شرایط مناسب را برای ایران در این حوزه‌ها فراهم می‌کند.
۲) درونزایی اقتصاد: نگاه ایران اما نباید تنها به بیرون دوخته شود. ضرورت پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی به این معنا نیست که توجه دولت آینده از موضوعات داخلی منحرف شود. سیاستگذاری‌های دولت آینده باید به گونه‌ای باشد که رونق تولید در ایران محقق شود. اگر فرض بگیریم که دولت امریکا به هر دلیلی در برابر احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات سنگ‌اندازی کند، دولت باید پلن B داشته باشد و برای ظرفیت‌سازی از درون کشور اقدام کند. برای این منظور به دولتی نیاز است که بتواند از نظام کارشناسی کشور استفاده کرده و ارزش افزوده خلق کند. برای این منظور لازم است که جهت‌گیری‌های اقتصادی ایران به جای سوداگری به سمت رویکردهای مولد تغییر جهت دهد. در این صورت است که می‌توان جریان نقدینگی را از بازارهای ارز و سکه و …به سمت بازارهای مولد تولیدی بازگرداند.

۳) مقابله با فساد: فساد و رانت و ویژه‌خواری مانند موریانه‌ای است که بنیان‌های اقتصادی را از بین می‌برد. دولت آینده باید زمینه‌های رانت و فساد را از اقتصاد ایران برچیند. یکی از سرچشمه‌های فساد در اقتصاد ایران، چندنرخی بودن اقلام و محصولات مختلف است. وجود چندنرخ در بازار خودرو، چندنرخ در بازار نهاده‌ها، چندنرخ در بازار ارز و…باعث توزیع گسترده رانت در ایران شده است. هر فرد و کاسبی که به دلارهای ارزان، خودروهای کارخانه‌ای کم قیمت و…دسترسی داشته باشد، ‌در واقع به موفقیت و بهره‌مندی نزدیک‌تر است. در ماجرای بزرگ‌ترین فساد سال‌های اخیر، ردپای این توزیع رانت به عینه هویدا بود. دولت آینده باید در مسیر این رانت‌خواری‌ها و مفاسد موانع قانونی و نظارتی ایجاد کند. البته طبیعی است که کاسبان تحریم و رانت‌خواران در برابر این تلاش‌ها، مانع‌تراشی کرده و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، ارتباطی و نفوذ خود امکان اصلاحات را نمی‌دهند. اما دولت آینده باید با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی خود از این معبر عبور کند.

نتیجه‌گیری: در کنار این ضرورت‌ها سایر موارد اصلاحی چون ضرورت اصلاح ناترازی‌ها در حوزه‌های مالی و پولی، بودجه‌ای، مالیاتی، یارانه‌ای و…نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. اما مجموعه این داده‌های اطلاعاتی به ما می‌گوید که گفتمان مسعود پزشکیان با این ضرورت‌ها قرابت بیشتری دارد.  پزشکیان هوشمندانه از دادن وعده‌های رنگارنگ، خودداری کرد و تلاش کرد تا مردم را متوجه نقشی کند که می‌توانند برای اصلاح امور ایفا کنند. در واقع پزشکیان به مردم نشان داد که هر حرکت اصلاحی در اقتصاد و سایر بخش‌ها با مشارکت مردم و در صورت همراهی ایشان محقق می‌شود. ضمن اینکه تاکید او بر استفاده از رویکردهای کارشناسی و علم و تخصص، پوئن مثبت دیگری است که به رای‌دهندگان نشان می‌دهد باید به کدام گفتمان و کدام فرد رای دهند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =