گردشگری چشم انتظار اقدامات حمایتی

صنعت گردشگری ایران به شدت تحت تأثیر جنگ اخیر قرار گرفته و با کاهش گردشگران ورودی و آسیب به فعالان این حوزه مواجه است.

 تاثیرات منفی جنگ ۱۲روزه بر صنعت گردشگری ایران به هیچ‌وجه قابل انکار نیست. باید توجه داشت که صنعت گردشگری همواره یکی از صنایع آسیب‌پذیر در مواجهه با تنش‌ها بوده است. خروج ناگهانی تعداد زیادی از گردشگران از کشور همزمان با آغاز حملات رژیم صهیونیستی گویای تاثیر منفی تنش و جنگ تحمیلی به گردشگری کشور است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، باتوجه به شرایط امروز و هشدارهای برخی کشورها در خصوص سفر به ایران، تعداد گردشگران ورودی به کشور با ریزش شدید مواجه شده است و تداوم رکود ادامه‌دار در توریسم کشور می‌تواند منجر به خروج فعالان آموزش‌دیده گردشگری از این صنعت شود و زیانی سنگین وارد آورد.

در این شرایط فعالان حوزه گردشگری خواستار حمایت‌های موثر دولت از این صنعت هستند و تاکید دارند که لازم است مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای در این بخش اعمال شود تا توریسم ایران بتواند بار دیگر سر پا بایستد.

 پیامدهای منفی جنگ برای گردشگری

تبعات منفی جنگ و تنش بر صنعت توریسم و زیان بخش‌خصوصی از اتفاقات اخیر را نمی‌توان و نباید نادیده گرفت.

شهاب علی‌عرب، نایب‌رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که تجربه اخیر و شرایط پیش آمده در کشور به دنبال جنگ ۱۲روزه چه تاثیری بر گردشگری ایران گذاشته است به «جهان‌صنعت» گفت: صنعت گردشگری یکی از حساس‌ترین صنایع در دنیا و البته در ایران است و با کوچک‌ترین خبر و اتفاق به آن لطمه وارد می‌شود. در زمان وقوع اولین حمله به ایران در طول این جنگ ۱۲روزه، تعداد زیادی از مسافران مسلمانی که در کشور داشتیم به یک‌باره از ایران خارج شدند. با توجه به اتفاقات چند سال اخیر باید اذعان داشت که متاسفانه گردشگر خارجی غیرمسلمان در کشور نداشتیم. این مساله باعث شد که علاوه بر ناایمن جلوه دادن کشورمان خسارت سنگینی هم به مجموعه‌هایی که اقامت مسافران را تدارک دیده بودند و از آنها پذیرایی می‌کردند، وارد شود.

وی افزود: در حوزه گردشگری مهم‌ترین عنصر بحث امنیت است یعنی تا زمانی که از نگاه گردشگر خارجی و رسانه‌هایی که خارج از کشور در رابطه با ایران فعالیت می‌کنند، امنیت برقرار نباشد، جریان گردشگری شکل نمی‌گیرد. به عبارت دیگر چنانچه امنیت خاطر به گردشگر منتقل نشود، حتی گردشگران مسلمان و زائرانی که برای زیارت به شهرهای قم و مشهد می‌آیند به ایران سفر نخواهند کرد. با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی این است که شاید تا ماه‌های آینده هم این شرایط برای کل صنایع اقامتی و تاسیسات گردشگری کشور ادامه داشته باشد.

 تاثیر تنش بر سفرهای خروجی

در شرایطی که سفرهای ورودی به کشور به سبب شرایط پرتنش یک ماه گذشته با ریزش مواجه شده است، چشم امید فعالان گردشگری به اعزام گردشگر به خارج از کشور و تداوم فعالیت راهنمایان و تورگردانان خروجی کار است.

نایب‌رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در خصوص وضعیت فعالیت تورهای خروجی گفت: باتوجه به لغو شدن بسیاری از پروازها و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها در دوران جنگ ۱۲روزه، امکان سفر به خارج از کشور برای آژانس‌هایی که در حوزه گردشگری خروجی کار می‌کردند مهیا نشد و آنها نیز خسارت‌های سنگینی دیده‌اند.

بسیاری از این آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری رزروهایی را برای مراکز اقامتی خارج از کشور داده بودند که شرایط موجود باعث شد  نتوانند خسارت‌ها را پس بگیرند و ضرر و زیان خیلی زیادی به آنها وارد شود.

وی افزود: در صنایع دیگر زمانی که جنگ تمام شد فعالیت مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی از سر گرفته شد اما برای گردشگری اینطور نیست بنابراین توقع این است که دولت این صنعت را مشمول حمایت‌های موثر کند. برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی در بخش گردشگری دو ماه زمان قائل شدند. درخواست ما از سازمان تامین اجتماعی این است تا زمانی که تاب‌آوری صنعت گردشگری تمام نشده است، حق بیمه‌ها را معوق کنند. اگر این مساله ادامه پیدا کند و تاب صنعت گردشگری و فعالان این عرصه به اتمام برسد، نخستین پیامد آن متلاشی شدن سیستم اجرایی بخش‌خصوصی صنعت گردشگری است. از سوی دیگر باید توجه داشت این وضعیت باعث از دست دادن منابع انسانی بخش گردشگری می‌شود و بازیابی و بازسازی این منابع انسانی زمان زیادی می‌برد.

این فعال صنعت گردشگری در خصوص آمار افرادی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در خصوص آمار گردشگری نسبت به دیگر صنایع ضعیف‌تر هستیم آمار دقیقی در این خصوص نداریم. تمام شهرهای کشور از گردشگری استفاده می‌کنند هرچند که بعضی استان‌ها بیشتر و بعضی استان‌ها کمتر در حوزه گردشگری فعال هستند. آنچه روشن است اما این است که در شرایط کنونی بیشتر استان‌های زیارتی و سیاحتی در حوزه گردشگری با چالش کمبود مسافر مواجه هستند.

این فعال صنعت گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان بخش‌خصوصی گردشگری کشور خواستار این هستیم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت اقتصاد تصمیم عاجلی برای حل چالش‌ها و مسائل این حوزه بگیرند.

 گردشگری کشور نیازمند حمایت

در یک نگاه کلی باید اذعان داشت در دوران پس از جنگ ۱۲روزه، صنعت گردشگری ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است و نیاز به حمایت‌های موثر دولت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. دولت باید با اتخاذ تدابیر مناسب، به بهبود شرایط فعالان این صنعت کمک کند تا بتوانند از بحران عبور کنند.

طبیعی است یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد، ارائه حمایت‌های مالی و تسهیلات بانکی به فعالان صنعت گردشگری است. با توجه به خسارت‌های سنگینی که به شرکت‌های گردشگری وارد شده است، تامین منابع مالی با نرخ بهره پایین و شرایط آسان می‌تواند به آنها کمک کند تا هزینه‌های جاری خود را مدیریت کرده و به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

علاوه‌براین دولت می‌تواند برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی را برای بهبود مهارت‌های کارکنان و مدیران صنعت گردشگری طراحی کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل دوره‌های مدیریت بحران، بازاریابی دیجیتال و خدمات مشتری باشند. ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی در این صنعت به فعالان کمک می‌کند تا بهتر با چالش‌ها روبه‌رو شوند و خدمات بهتری را به گردشگران ارائه دهند.

تبلیغات و بازاریابی نیز از دیگر حوزه‌های حائزاهمیت است که نیاز به توجه ویژه دارد. دولت در این راستا می‌تواند برنامه‌های تبلیغاتی موثری را برای جذب دوباره گردشگران داخلی و خارجی اجرا کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها و برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری باشند تا باردیگر زمینه جذب گردشگران خارجی به ایران فراهم شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یک =

پربازدیدترین ها