گذار انرژی پاک چین؛ پیشرفت‌های صورت گرفته و برنامه‌های پیشِ رو

کتاب سفیدی که روز پنجشنبه 29 آگوست (8 شهریور) توسط «دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین» منتشر شد، تاکید می‌کند چین به بزرگترین سرمایه گذار جهان در گذار یا انتقال انرژی تبدیل شده و به گذار انرژی جهانی و جهان پاک کمک می‌کند.

این سند رسمی که با عنوان «گذار انرژی چین» منتشر شده، دستاوردهای این کشور در حوزه گذار انرژی طی دهه گذشته را تشریح کرده و به برنامه‌های آینده چین برای به کارگیری یک سیستم انرژی پاک‌تر و پایدارتر پرداخته‌ است.

چین، بزرگترین سرمایه گذار جهان در حوزه انرژی پاک

سرمایه گذاری چین در گذار انرژی طی سال گذشته میلادی به 676 میلیارد دلار رسید و آن را به بزرگترین سرمایه گذار جهان در این حوزه تبدیل کرد.

کتاب سفید مذکور تاکید می‌کند که چین در زمینه نوآوری فناورانه انرژی تجدیدپذیر به پیشرفت رسیده به گونه‌ای که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید برق بادی و خورشیدی در سطح جهان شده است. صادرات این فناوری‌های چین در سال 2023 به دیگر کشورها کمک کرد تا آلاینده‌های دی اکسید کربن را حدود 810 میلیون تُن کاهش دهند.

همانگونه که «آژانس بین‌المللی انرژی» در گزارش «انرژی تجدید پذیر 2023» خود تاکید کرده، این اتفاق چین را به یک پیشرو در بخش انرژی تجدیدپذیر جهانی و یک نیرو محرکه اصلی پشت توسعه سریع ظرفیت انرژی تجدید پذیر جهان تبدیل کرده است.

سهم جهانی سوخت‌های غیرفسیلی در مصرف انرژی از سال 2014 تا 2023، از 13.6 درصد به 18.5 درصد افزایش یافت و چین 45.2 درصد در این افزایش سهم داشته است.

انرژی پاک 39.7 درصد از کل تولید برق چین را در سال گذشته میلادی تشکیل می‌داد که در مقایسه با سال 2013 حدود 15 درصد افزایش داشت. این تغییر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این افزایش مصرف برق طی دهه گذشته ناشی از انرژی پاک بوده و منعکس کننده یک نقش در حال توسعه پیوسته برای انرژی سبز در کل ترکیب انرژی چین است.

بهره وری و حفظ انرژی

چین علاوه بر توسعه انرژی تجدیدپذیر بر بهبود بهره وری انرژی در بخش‌های مختلف تمرکز کرده است. این کشور تا پایان سال گذشته میلادی 335 استاندارد ملی در خصوص محدودیت‌های و بهره وری انرژی منتشر کرد و از یک سیستم برچسب‌گذاری رونمایی کرد که 44 دسته از محصولات مصرف‌کننده انرژی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سازوکارهای بازارمحور مثل قرارداد عملکرد انرژی، همراه با خدمات «یک مرحله‌ای» برای صرفه‌جویی در انرژی ترویج شده‌اند. ارزش کل تولید صنعت خدمات صرفه جویی انرژی طی سال گذشته میلادی از 500 میلیارد یوان (70.44 میلیون دلار) عبور کرد و در مقایسه با سال 2013 دو برابر شد.

این تدابیر بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای کاهش مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی (GDP) است به گونه‌ای که از سال 2013 تا 2023 بیش از 26 درصد کاهش داشته است. این کاهش به صرفه جویی انرژی معادل 1.4 میلیارد تُن زغال سنگ استاندارد و کاهش انتشار حدود سه میلیارد تُن دی اکسید کربن طی دهه گذشته، منجر شده است.

اهداف آینده و برنامه ریزی راهبردی

به گفته «لی چوانگ‌جون» مدیرکل «دپارتمان منابع انرژی جدید و انرژی تجدیدپذیر» در «سازمان ملی انرژی»، چین 6 سال زودتر از موعد برنامه‌ریزی‌شده به هدف سال 2030 خود برای دستیابی به ظرفیت کل نصب‌شده 1.2 میلیارد کیلووات تولید برق بادی و خورشیدی دست یافته است.

وی همچنین بر لزوم تلاش‌های مداوم برای تحقق اهداف به اوج رسانی آلاینده‌های کربنی چین و دستیابی به 25 درصد مصرف انرژی غیرفسیلی تا سال 2030، تاکید کرد.

لی خاطرنشان کرد که چین به برنامه ریزی و اجرای تدابیر جدید برای مقابله با تغییرات اقلیمی و ترویج توسعه پایدار ادامه می‌دهد.

همکاری بین‌المللی

چین با بیش از صد کشور و منطقه جهان در زمینه پروژه‌های انرژی سبز همکاری نموده و به عرضه انرژی پاک جهانی، کاهش فشارهای تورمی و پشتیبانی از گذار به سوی توسعه سبزتر، کمک کرده است.

کتاب سفید «گذار انرژی چین» تاکید کرد چین با بقیه جهان برای بهبود زنجیره‌های صنعتی و تامین انرژی پاک به سوی جلو حرکت می‌کند و به توسعه انرژی پایدار جهانی کمک می‌نماید.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =