کمک «مجمع چین-آفریقا» به هم‌افزایی مشارکت چین و آفریقا برای رشد پایدار

«نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا 2024» (FOCAC) با عزم راسخ میان رهبران آفریقا و چین برای تقویت هم‌افزایی و هماهنگی در تلاش جمعی آنها به منظور توسعه جامع و پایدار، به کار خود پایان داد.

در این 24 سالی که از راه اندازی این مجمع می‌گذرد مشارکت قاره آفریقا با چین در مقایسه با سازوکارهای مشابه با یک کشور واحد، شاهد بیشترین توسعه بوده است.

قاره آفریقا در چین شریکی قابل اتکا را یافته که تاریخ و جمعیت شناسی منحصربفرد و مرحله توسعه آن به طرق مختلف منعکس کننده این شاخص‌ها در کشورهای آفریقایی است.

«بنیاد خانواده ایچیکویتز» که در ژوهانسبورگ مستقر است و در حوزه مشارکت جامعه و کارآفرینی فعالیت می‌کند، در آستان برگزاری نشست سران FOCAC یک نظرسنجی ادراکی برگزار کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی 82 درصد جوانان آفریقایی چین را به عنوان پرنفوذترین قدرت در قاره آفریقا می‌دانند و 79 درصد فکر می‌کنند این جایگاه متعلق به آمریکاست.

نشست پکن که تازگی پایان یافته، مثل نشست‌های قبلیِ مجمع همکاری چین-آفریقا بستر تعامل سیاسی و اجتماعی-اقتصادی جامع میان چین و آفریقا برای سه سال آتی را فراهم کرد.

چین 360 میلیارد یوان (51 میلیارد دلار) حمایت مالی برای اجرای این اقدامات متعهد شده است.

چین از ایجاد زیرساخت‌های بزرگ، گذار انرژی سبز و مدرنیزاسیون کشاورزی گرفته تا توسعه صنعتی، تمایل خود برای ایستادن در کنار آفریقا را نشان داده است.

چین از سال 2009 بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقا بوده است. چین با موافقت برای واردات هر چه بیشتر محصولات آفریقایی، تنوع این تولیدات را از بازارهای سنتی دور کرده که به معنای درآمد بالاتر برای کشاورزان و سایر تولیدکنندگان است.

چین طی سه سال آینده حدود 60 هزار فرصت آموزشی برای مردم آفریقا، عمدتا زنان و جوانان فراهم خواهد کرد. انتقال مهارت‌ها و فناوری به جوانان آفریقایی یک شاخص کلیدی در کارآفرینی و راه خلاص شدن از بیکاری و فقر محسوب می‌شود. در حال حاضر جوانان آفریقایی چین را برای آموزش ترجیح می‌دهند، زیرا آموزش کیفی، هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی و یادگیری تجربی در زمینه‌های مشابه قاره سیاه را دارد. چنین برنامه‌های تبادلی همچنین شناخت، دوستی و مودت فرهنگی میان مردم چین و آفریقا را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر، آفریقا نیز گزاره ارزش را به چین ارائه می‌کند. با دارا بودن منابع طبیعی فراوان از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، مشارکت آفریقا با چین، که بزرگترین منبع فناوری انرژی سبز در جهان است، می‌تواند یک نیروی قدرتمند در کاهش اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی و سازگاری با آنها باشد.

آفریقا با اجرای منطقه تجارت آزاد خود که بزرگترین منطقه پس از «سازمان تجارت جهانی» با احتساب کشورهای عضو است، به جلو حرکت می‌کند. بازار آفریقا جوان و پویاست و در بردارنده فرصت برای شرکت‌های چینی است. آفریقا همچنین به شرکت‌های چینی فرصت بین‌المللی شدن و پیشبرد تحول اقتصادی برای نتایج برد-برد را فراهم می‌آورد.

بسیاری از اقدامات مشارکتیِ پیشنهادی توسط چین می‌تواند به خوبی تحت چشم انداز «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) اجرایی شود. در حال حاضر تمام کشورهای آفریقایی که با چین روابط دیپلماتیک دارند توافقنامه همکاری تحت چارچوب BRI را به امضاء رسانده‌اند. این نشان دهنده اعتماد آنها به این ابتکار به عنوان کانالی برای ایجاد اجماع بین‌المللی در خصوص توسعه اقتصادی است.

اجرای کامل ابتکار کمربند و جاده به سود خالص برای آفریقا و رفاه مشترک برای بشریت منجر خواهد شد یعنی همان چیزی که در سند «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» (SDGs) پیش بینی شده است.

آفریقا و چین در یک نقطه عطف بسیار مهم در تاریخ ایستاده‌اند. دو طرف باید دست در دست هم به دنبال یک صدای جهانی و نمایندگی قدرتمند در سکوهای چندجانبه باشند. مجمع همکاری چین-آفریقا به عنوان یکی از موثرترین سازوکارهای همکاری «جنوب-جنوب» و نیرومحرکه اصلی دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، به وعده خود پایبند بوده است.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =

پربازدیدترین ها