کارشناس اسپانیایی: پشتیبانی چین موجب کمک به توسعه اقتصادی آفریقا شده است

«جنگ رویی جین» (سمت چپ) کارشناس کشت برنج در حال آموزش دادن به کشاورزان رواندایی

“کمک های چین در زمینه پرورش استعداد های کشاورزی در آفریقا و توسعه کشاورزی در این قاره، از جمله عوامل ضروری برای دستیابی کشورهای آفریقایی به توسعه است. اخیرا «خولیو ریوس»، چین شناس اسپانیایی در مقاله‌ای با عنوان “تغییر سیمای آفریقا با کمک چین” با بیان این مطلب به نقش مهم چین در توسعه کشاورزی آفریقا پرداخته است.

وی در این مقاله که در وبسایت اسپانیایی “آشنایی با سیاست های چین” منتشر شده، با اشاره به سیستم خرده‌مالکی به عنوان ستون کشاورزی آفریقا به اهمیت بسیار آشنایی با مسیر توسعه کشاورزی چین برای پیشرفت کشاورزی در این قاره پرداخته است. چین از طریق کمک های خود به کشاورزان خرده مالکی و خانواده های آفریقایی در جهت افزایش محصول موجب از بین رفتن گرسنگی در میان آنان شده و با اعزام صدها نفر از کارشناسان کشاورزی خود به آفریقا، هزاران فرصت آموزشی را در اختیار کارشناسان کشاورزی در آفریقا گذاشته است.

در حال حاضر، در چهارچوب ابتکار کمربند و جاده، چین سرمایه گذاری کلانی در توسعه زیرساخت ها و بهبود سیستم صنعتی آفریقا انجام داده و همکاری سرمایه گذاری تجاری دو طرف نیز پیوسته در حال پیشرفت است. حجم تجارت چین و آفریقا در سال 2023 به 282.1 میلیارد دلار رسیده که نشان می دهد چین برای پانزدهمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری آفریقا به بوده و تا پایان سال 2023، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آفریقا از 40 میلیارد دلار فراتر رفته که چین را به یکی از منابع اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در آفریقا تبدیل کرده است.

کارکنان خط تولید تلویزیون در مجموعه صنعتی شرکت «هایسنس» Hisense در کیپ تاون آفریقای جنوبی

در سه سال گذشته، شرکت‌های چینی فرصت های شغلی زیادی برای مردم آفریقا ایجاد کرده اند و از طریق مناطق همکاری اقتصادی و تجاری ساخت چین به پیشرفت این قاره در ابعاد کشاورزی، تولید و فرآوری، تجارت و لجستیک و زمینه‌های دیگر کمک‌های شایان داشته اند با جذب بیش از 1000 شرکت در این برنامه ها، سهم شایانی برای افزایش درآمد محلی از طریق پرداخت مالیات توسط شرکت های چینی در کشورهای میزبان و ارزآوری خارجی داشته‌اند. با کمک چین به توسعه زیرساختی و صنعتی آفریقا، چهره این قاره در حال دگرگون شدن است.

در ادامه این مقاله آمده با وجود تمام اختلاف نظرها در مورد سیاست اعطای وام چین به شرکای آفریقایی خود، چین به شیوه‌های مختلف برای کاهش بدهی های آفریقا تلاش کرده است.

چین به دنبال ایجاد یک بازار باز و توسعه مبادلات اقتصادی با سایر کشورهاست و با وجود زمانبر بودن تغییرات مورد نیاز برای اجرای الگوی توسعه چین، عزم چین برای اجرای این سیاست‌ها تزلزل ناپذیر است.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

پربازدیدترین ها