چین با همکاری برد-برد، جهانی‌سازی اقتصادی را ترویج می‌کند

آنچه در عصر جهانی شدن اقتصادی مورد نیاز است، شکاف‌های تفرقه نیست، بلکه پل‌های ارتباطی است؛ باید دیوارهای آهنین تقابل را با شاهراه‌های همکاری جایگزین کرد.

در دنیای آشفته و متحول امروزی، افزایش یکجانبه گرایی، حمایت گرایی و همچنین واکنش منفی علیه جهانی شدن بر ریسک‌ها و تردیدها برای توسعه جهانی افزوده است.

کشورها باید قابلیت خود برای همکاری و دستیابی به نتایج برد-برد را تقویت کنند و در مسیر صحیح جستجوی همبستگی و همکاری باقی بمانند.

اصل همکاری برد-برد بر ضرورت پیگیری فعالانه منافع همگرا، استفاده از نقاط قوت مربوطه، انجام همکاری سودمند متقابل و امکان موفقیت یکدیگر تاکید می‌ورزد.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین کشور در حال توسعه همواره به یک مسیر توسعه که صلح آمیز، باز، مبتنی بر همکاری و فراگیر است، پایبند بوده است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین 28 ژوئن (8 تیر) سخنرانی مهمی در «کنفرانس گرامیداشت هفتادمین سالگرد 5 اصل همزیستی مسالمت آمیز» در پکن، ایراد کرد.

وی خاطر نشان کرد چین حامی جهانی سازی اقتصادی سودمند و فراگیر بوده، همکاری «کمربند و جاده» کیفیِ را ترویج نموده و تلاش می‌کند «ابتکار توسعه جهانی» (GDI) را محقق سازد. هدف ما نفع رساندن به همه با فرصت توسعه، تنوع بخشیدن به مسیرهای توسعه، کمک به همه کشورها به اشتراک گذاری فواید توسعه، تشویق توسعه و رفاه مشترک برای همه کشورها در دهکده جهانی و تبدیل برد-برد به یک اجماع مستحکم است.

سیاست گشایش مشخصه تعریف کننده مدرنیزاسیون به سبک چینی است. چین متعهد به ترویج اصلاحات از طریق گشایش،‌ تقویت ظرفیت خود برای گشایش و در عین توسعه همکاری با دیگر کشورها و به اشتراک گذاری فرصت‌های توسعه و فواید آن با جهان است.

چین قاطعانه مخالف تمام اشکال یکجانبه گرایی و حمایت گرایی است و به طور مستمر به ترویج تجارت و آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری، تمرکز بر حل چالش‌های ساختاری که توسعه سالم اقتصاد جهانی را مختل می‌کند و حفظ جریان‌های با ثبات و روان زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی، می‌پردازد.

حقایق ثابت کرده که هیچکس حامی یکجانبه گرایی و حمایت گرایی نیست و همکاری برد-برد گزینه مشترک اکثریت قابل توجه کشورهاست.

شی در 16 آوریل (28 فروردین) با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در پکن دیدار و تاکید کرد صادرات خودروهای برقی، باتری‌های لیتیومی و محصولات خورشیدی چین نه فقط عرضه جهانی را غنی ساخته و فشار تورمی جهان را کاهش داده بلکه کمک مهمی به واکنش جهانی به تغییرات اقلیمی و گذار سبز و کم‌کربن کرده است.

شولتز نیز در این دیدار گفت که آلمان مخالف حمایت گرایی و حامی تجارت آزاد است.

رهبر چین از 8 تا 10 مه (19 تا 21 اردیبهشت) به مجارستان سفر کرد و در بوداپست با «ویکتور اوربان» دیدار کرد. اوربان در این دیدار گفت که مجارستان لفاظیِ ادعایی «مازاد ظرفیت» یا «ریسک زدایی» را قبول ندارد. مجارستان خواستار تقویت ارتباطات و همکاری چندجانبه با چین است و هیچ نیرویی نمی‌تواند آن را از این مسیر منحرف کند.

همانطور که چین به جایگاه کنونی خود رسیده و از طریق اصلاحات و گشایش با جهان ادغام شده، بی تردید با تعمیق اصلاحات در سراسر جهان به پیش خواهد رفت و به نفع جهان خواهد بود.

سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین طرحی عظیم را برای تعمیق بیشتر اصلاحات فراگیر برای پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی ترسیم کرده و بر اهمیت بهبود نهادها و سازوکارهای سطح بالا برای گشایش در برابر جهان خارج تاکید نمود.

چین آینده به شکلی پیوسته سیاست گشایش نهادی را گسترش خواهد داد، اصلاحات ساختاری تجارت خارجی را تعمیق می‌بخشد، سیستم‌های مدیریتی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را اصلاح خواهد کرد، برنامه ریزی برای گشایش منطقه‌ای را بهبود می‌بخشد و سازکارهای همکاری با کیفیت بالا تحت «ابکار کمربند و جاده» اصلاح می‌کند.

چین با حرکت رو به جلو، آماده است تا همراه همه کشورها در مسیر مدرنیزاسیون باشد و از این کشورها برای سوار شدن به «قطار سریع» مدرنیزاسیون به سبک چینی استقبال می‌کند.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 3 =

پربازدیدترین ها