لیا هافمن گردشگر آلمانی با پوشیدن یک چپائوی ظریف و در دست داشتن بادبزن گرد و زیبا، در یک شهرک آبی با قدمتی چندصدساله در سوجو، واقع در استان جیانگسو چین قدم زد.
سفر او صرفاً بازدید از یک مکان گردشگری دیگر نبود. او گفت: «میخواهم واقعاً وارد این مکان شوم و جذابیت کلاسیک فرهنگ سنتی چین را حس کنم.»
هافمن نمونهای از روند رو به رشد بازدیدکنندگان بینالمللی است که تجربیات فرهنگی شخصی و عمیق را به تورهای گردشگری سریع ترجیح میدهند.
از یادگیری بافندگی پارچه بافی میراث فرهنگی ناملموس در یوننان گرفته تا امتحان کردن مهارت خود در پرتاب چرخ سفالگری در «جینگدهجن» پایتخت باستانی ظروف چینی یا تمرین دوختهای گلدوزی سوجو، گردشگران خارجی هنگام بازدید از چین به طور فزایندهای به دنبال ارتباطات اصیل هستند.
هو دی، رئیس یک آژانس مسافرتی بینالمللی در سوجو گفت: «دلایل گردشگران بینالمللی برای بازدید از چین متنوع است زیرا نمایشها، رویدادهای ورزشی، نمایشگاهها و غذاهای لذیذ میتوانند جذاب باشند.»
وی به افزایش تعداد مسافران مستقلی که گروههای کوچک تشکیل میدهند، برنامههای سفر طولانیتری را برنامهریزی میکنند که مقاصد بیشتری را پوشش میدهد و مدت اقامت طولانیتری دارند، اشاره کرد و گفت تقاضا از مکانهای نمادین به سمت تجربیات موضوعی، عمیق و سفارشی تغییر کرده است.
به عنوان مثال، در استان شمالی غنی از فرهنگ شاآنشی، پروژههای مختلفی با محوریت چانگآن، نام باستانی شیآن که پایتخت بسیاری از سلسلههای چینی بوده است، تجربیات غوطهوری را در عکاسی هانفو، اجراهای تعاملی و غذاهای میراث فرهنگی ناملموس ارائه میدهند.
این پیشنهادات گردشگری پرجنب و جوش به جذابیتهای رسانههای اجتماعی در خارج از کشور تبدیل شدهاند و به بازدیدکنندگان اجازه میدهند تا به پایتخت باستانی سلسله تانگ (618-907) «سفر در زمان» کنند. هافمن گفت: «لباسها و صحنههای موجود در ویدئوها نفسگیر هستند. من میخواهم آن فضا را از نزدیک تجربه کنم.»
این روند گردشگری با گسترش سیاستها و اقدامات بدون ویزا در چین که سفر را برای بازدیدکنندگان خارجی آسانتر میکند، از جمله بازپرداخت مالیات و گزینههای پرداخت الکترونیکی پیشرفته، پشتیبانی میشود.
دادههای رسمی افزایش قابل توجهی در گردشگری ورودی را نشان میدهد. ورود بدون ویزا بیش از 7 میلیون یا 72.2 درصد از کل ورودهای خارجی در سه ماهه سوم را تشکیل میداد که نشاندهنده افزایش 48.3 درصدی سالانه است.
با افزایش محبوبیت تورهای فرهنگی، گردشگران خارجی برای کشف مناطق متنوع چین، فراتر از شهرهای بزرگ سفر میکنند.
در طول زمستان امسال، مقاصدی مانند هاربین، دالیان، چانگچون و ینینگ در حال رواج هستند. دادههای گروه Trip.com، غول خدمات مسافرتی آنلاین چین، نشان میدهد که رزروهای ورودی برای نقاط دیدنی زمستانی تقریباً نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و هبی، شین جیانگ و مغولستان داخلی شاهد افزایش بیش از 130 درصدی بودهاند.
برای پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش، شهرها از سیاستهای حمل و نقل بدون ویزا برای طراحی مسیرهای مسافرتی ورودی بوتیک استفاده میکنند. پکن تورهای هوتونگ و تورهای دوچرخهسواری محور مرکزی را ارائه میدهد، در حالی که یوننان برنامههای سفر با محوریت سلامت محیط زیست و ماجراجویی در فضای باز را ارائه میدهد. گوانگشی، چیدن میوههای گرمسیری را در تورها ادغام میکند و قطار «پاندا اکسپرس» از سیچوان، گویجوئو و چونگچینگ عبور میکند. خدمات برای گردشگران ورودی نیز در حال ارتقا است. پوشش پایانههای پرداخت کارتهای خارجی در حال گسترش است و راهحلهای پرداخت موبایلی برای بازدیدکنندگان بینالمللی در حال بهبود است.
مناطق خرید مانند مرکز خرید خیابان ابریشم پکن، خدمات زبان خارجی، صرافی و تنظیم سریع را ارائه میدهند. استان جهجیانگ یک پلتفرم خدمات مسافرتی هوشمند جهانی با برنامهریزی برنامه سفر مبتنی بر هوش مصنوعی راهاندازی کرد و نانجینگ یک کارت تور را معرفی کرد که اتصال، پرداخت و دسترسی را با هم ترکیب میکند.
جیمز لیانگ، رئیس اجرایی گروه Trip.com، پتانسیل بخش گردشگری ورودی چین را برجسته و تأکید کرد که این رونق نه تنها چین را بهعنوان مقصدی پرجنبوجوش و متنوع به جهان معرفی میکند، بلکه به افزایش تقاضای داخلی نیز شتاب میبخشد.
وی خاطرنشان کرد که رساندن درآمد گردشگری ورودی چین به 1 تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی، در سطح بینالمللی، میتواند باعث افزایش 1 تا 2 تریلیون یوان (141.7 میلیارد تا 283.4 میلیارد دلار) در بازار شود.
ز