چه انتظاراتی از نشست سران چین-آفریقا وجود دارد؟

«جین دینگ» مدیر تحقیقاتِ «مرکز مطالعات چین نیجریه» که یک اندیشکده مستقر در ابوجاست، طی یادداشتی در روزنامه «چاینا دیلی» به برگزاری «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» (FOCAC) در پکن پرداخته و تاکید کرده که این رویداد مرزهای آینده دو طرف را به هم نزدیکتر می‌کند.

انتظار می‌رود «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا 2024» (FOCAC) که در حال برگزاری است، تعامل و همکاری چین-آفریقا را به سطحی بالاتر ارتقا دهد چرا که احتمالا راه‌هایی را برای غلبه بر چالش‌های پیش روی جهان پیشنهاد و تدابیر مورد نیاز برای تحکیم دستاوردهای دو طرف را ترسیم می‌کند.

سومین جلسه عمومیِ بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست تصمیم به تعمیق جامع اصلاحات و ترویج سطح بالای گشایش گرفت و در نتیجه فرصت‌های جدیدی برای آفریقا و بقیه جهان فراهم آمده تا شریک ثمرات توسعه چین شوند.

همکاری قدرتمند میان چین و آفریقا به ویژه پس از برگزاری «نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین-آفریقا» که در سال 2018 در استان «هونان» (جنوب چین) برگزار شد، برای کشورهای آفریقایی دسترسی‌های بیشتری جهت ورود به بازارهای چین فراهم کرد. تجارت میان دو طرف در سال گذشته میلادی به 282.1 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2022 یک رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد و سرمایه گذاری چین در قاره آفریقا به 40 میلیارد دلار افزایش یافت.

جدای از تجارت و سرمایه گذاری، FOCAC همچنین به رهبران آفریقایی فرصت تبادل نظر با شرکایی چینی در خصوص راه‌های فقرزدایی را می‌دهد زیرا چین در سال 2020 امر مهم و سرنوشت ساز ریشه کنی فقر مطلق را محقق ساخت.

مطابق انتظار، کشورهای آفریقایی درباره تعامل خود با رهبران چین طی نشست پکن خوش بین هستند.

«بولا تینوبو» رئیس جمهور نیجریه که اخیرا در ابوجا با معاون وزیر امور خارجه چین دیدار کرده، گفت که از اقدامات چین در آفریقا تمجید می‌کند زیرا چین به بسیج سرمایه برای پروژه‌هایی کمک می‌کند که بر زندگی و معیشت مردم ما در آفریقا تاثیر مثبت می‌گذارد.

نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا به عنوان یک سازوکار راستین برای تعامل چین-آفریقا هم به عنوان پلتفرمی برای گفتگو و رایزنی و هم در جهت ایجاد نتایج عملی و ملموس برای کشورهای آفریقایی شناخته شده است.

از ایجاد زیرساخت‌ها،‌ تجارت و سرمایه گذاری گرفته تا تبادلات قدرتمند فرهنگی و آموزشی، FOCAC به پاسخگویی به نیازهای کشورهای آفریقایی کمک کرده و زیرساخت تاریخی و کمبودهای اتصال را در این قاره بهبود بخشیده است.

سازوکار FOCAC به کارآمدترین پلتفرم آفریقا برای همکاری جهانی از طریق رایزنی‌های گسترده و توسعه تعاملات تبدیل شده و در عین حال همکاری چین-آفریقا را تحکیم بخشیده و ساخت یک جامعه چینی-آفریقایی با سرنوشت مشترک را به پیش برده است.

آفریقا از جانب پکن احتمالاً ورودی‌های عملی، همراه با وعده‌های سرمایه ‌گذاری بیشتر، افزایش تجارت و ایجاد زیرساخت‌ را دریافت می‌کند، امری که نه فقط عوارض جانبی اصلاحات اقتصادی در سراسر این قاره را کاهش می‌دهد، بلکه پشتیبانی حیاتی را نیز فراهم می‌آورد که اصلاحات دشوار اقتصادی را در کوتاه مدت و درازمد به یک تلاش ارزشمند و مفید تبدیل می‌کند.

چین به لطف اصلاحات و گشایش یک معجزه اقتصادی انجام داده، به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده، فقر مطلق را ریشه کن ساخته و جامعه‌ای نسبتا مرفه در تمام ابعاد را ساخته است. سفر اقتصادی چین جذاب و مدل توسعه آن احتمالا موفق‌ترین بوده است. اما کشورهای آفریقایی با تقلید کورکورانه از مدل توسعه چین نمی‌توانند دستاورد زیادی داشته باشند زیرا واقعیت‌های میدانی و نظام‌های اقتصادی و سیاسی چین و کشورهای آفریقایی بسیار متفاوت هستند.

ظهور اقتصادی خارق العاده چین را می‌توان به برنامه ریزی بی عیب و نقص، اجرای قوی، پیگیری‌های هدفمند و حساب‌شده و تعامل سودمند متقابل با سایر کشورها نسبت داد.

بنا بر این، کشورهای آفریقایی باید رویکرد معمول خود را برای پیگیری، اجرای سرسری برنامه‌های اقتصادی کنار بگذارند و در عوض، پروژه‌های توسعه را دنبال کنند و اگر مایلند از نظر توسعه اقتصادی از چین الگوبرداری نمایند، باید پتانسیل اقتصادی را به دستاوردهای واقعی تبدیل کنند.

البته که نشست جاری پاسخ‌هایی برای سوال مهم چگونگی دستیبابی به توسعه پایدار، حفظ صلح جهانی و تقویت شرکت‌های متقابل سودمند خواهد داشت اما اگر کشورهای آفریقایی اقدامات عملی اصلاحی انجام ندهند، قادر نخواهند بود به چالش‌ها فائق آیند و رفاه را محقق سازند.

و به شکل گسترده‌ای انتظار می‌رود «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا 2024» (FOCAC) برای اصلاح نظام حکمرانی جهانی در راستای ایجاد نظم جهانی منصفانه‌تر و عادلانه‌تر که به این اصل پایبند باشد که جهان به عنوان یک کل، جامعه‌ای با سرنوشت مشترک است، تلاش کند.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =

پربازدیدترین ها