تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 13:30
کد خبر : 170797

چرا نمی‌توانیم نمونه‌های بیشتر از ماه به زمین بیاوریم؟ کارشناسان چینی رازهایی را فاش می‌کنند

چرا نمی‌توانیم نمونه‌های بیشتر از ماه به زمین بیاوریم؟ کارشناسان چینی رازهایی را فاش می‌کنند

نمونه‌های خاک سطح ماه که توسط کاوشگر «چانگ‌ئه-۶» به زمین آورده شده بود، جمعه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) رسما تحویل داده شد. این نخستین بار در جهان است که نمونه‌های ماه با موفقیت از این سیاره به زمین آورده می‌شوند. این همچنین به معنای آن است که ماموریت «چانگ‌ئه-۶» رسما وارد مرحله‌ای جدید از تحقیقات

نمونه‌های خاک سطح ماه که توسط کاوشگر «چانگ‌ئه-۶» به زمین آورده شده بود، جمعه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) رسما تحویل داده شد. این نخستین بار در جهان است که نمونه‌های ماه با موفقیت از این سیاره به زمین آورده می‌شوند. این همچنین به معنای آن است که ماموریت «چانگ‌ئه-۶» رسما وارد مرحله‌ای جدید از تحقیقات علمی شده است.

اما تمرکز تحقیقات بعدی بر روی چه چیزی خواهد بود؟ این نمونه ‌برداری موفق چه پایه‌ای برای پیشرفت پروژه‌های اکتشاف ماه آینده چین بنا نهاده است؟ «هوئو جون» نائب رئیس «دپارتمان مهندسی علم و فناوریِ» «مرکز مهندسی فضایی و اکتشاف ماه چین» به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

چه تفاوتی با نمونه‌های ماه که قبلا گرفته می‌شد، وجود دارد؟

«هوئو جون» نائب رئیس «دپارتمان مهندسی علم و فناوریِ» «مرکز مهندسی فضایی و اکتشاف ماه چین» گفت ظاهر اولین نمونه پشت ماه تا اندازه‌ای چسبناک است که ممکن است تفاوت اندکی با کاوشگر «چانگ‌ئه-۶» داشته باشد. ما همچنین امیدواریم که راز را بر اساس تحقیقات بعدی برای همه فاش کنیم.

چانگ‌ئه-۵ نمونه‌های ماه را از جلوی ماه جمع آوری کرده بود در حالی که چانگ‌ئه-۶ از پشت ماه این نمونه‌ها را جمع آوری کرده است. شرایط فضایی که آنها در آن قرار دارند، متفاوت است. فهم ملموس این است که بخش جلویی ماه بیشتر از زمین تاثیر گرفته در حالی که پشت ماه کمتر متاثر از زمین واقع شده زیرا زمین همواره ناپیداست. به علاوه، منطقه فرود چانگ‌ئه-۶ قدیمی‌ترین دهانه برخوردی است و ترکیب موادی که ممکن است به همراه داشته باشد غنی‌تر از قسمت جلویی ماه است که چانگ‌ئه-۵ به زمین آورد.

چرا ما نمی‌توانیم کمی بیشتر از این نمونه‌ها به زمین بیاوریم؟

کل مقدار نمونه‌ای که آورده شده ۱۹۳۵٫۳ گرم است که در محدوده هدف قبلی پیش بینی شده ۲۰۰۰ گرم است. چرا هدف دو کیلوگرم تعیین شد؟ چرا نمی‌توانیم مقدار بیشتری نمونه به زمین منتقل کنیم؟

هوئو جون اینگونه توضیح داد که هدف دو کیلوگرم بخاطر این تعیین شد که چانگ‌ئه-۶ پشتیبان چانگ‌ئه-۵ است. این اساس پس از تولید چانگ‌ئه-۵ تکمیل و وضعیت فنی آن نهایی شده است. بنا بر این، اندازه و سبک ظرف انتقال نمونه دقیقا اندازه چانگ‌ئه-۵ است و حجم نمونه‌برداری نیز به میزان دو کیلوگرم تعیین شده است.

چرا پشت ماه برای فرود انتخاب شد؟

نائب رئیس «دپارتمان مهندسی علم و فناوریِ» «مرکز مهندسی فضایی و اکتشاف ماه چین» گفت که از طریق مطالعه نمونه‌های ماه که توسط چانگ‌ئه-۵ به زمین آورده شد مشخص شد که ناحیه‌ای که نمونه‌های چانگ‌ئه-۵ از آنجا جمع آوری شد، جوانترین منطقه عصر زمین شناسی ماه است. بنا بر این، تصمیم گرفته شد چانگ‌ئه-۶ به فناوری کلیدی پشت ماه دست یابد، که نخستین بار در جهان است و نمونه‌هایی از پشت ماه جمع آوری کند. از نقطه نظر علمی، این امکان برای ما وجود دارد که قدیمی‌ترین نمونه‌های سطح ماه را جمع آوری کنیم امری که از لحاظ ارزش علمی بسیار مهم است.

استقبال از دانشمندان سراسر جهان برای مشارکت در مطالعه نمونه‌های ماه

هوئو جون گفت که ما پذیرای دانشمندان سراسر جهان هستیم تا به چین بیایند و با تیم علمی و فناوری ما تحقیقات نمونه ماه را انجام دهند. چانگ‌ئه-۶ در آینده هم بر اساس روش مدیریت نمونه ماه به روی جامعه بین‌المللی باز خواهد شد. امیدواریم مقداری از این نمونه‌ها به دست جامعه جهانی برسد و دیگر کشورها از تجهیزات فناوری پیشرفته برای انجام تحقیقات مشترک استفاده کنند. در حوزه تحقیقات نمونه‌های ماه ما از همدیگر حمایت می‌کنیم.

کاوشگر چانگ‌ئه در آینده چه فناوری پیشرفته دیگری خواهد داشت؟

چانگ‌ئه-۷ توسعه نمونه برداری اولیه را تکمیل کرده و بزودی وارد مرحله توسعه نمونه برداری نهایی خواهد شد. به عبارت بهتر، محصولی که «به آسمان می‌رود» به زودی تولید می‌گردد و حدود سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد. در آن زمان اکتشاف منابع در «قطب جنوب ماه» به امید یافتن آب و یخ آب در ماه انجام خواهد شد.

چانگ‌ئه-۸ اکنون در پروسه توسعه طرح قرار دارد؛ محموله اساسا مشخص شده و در حدود سال ۲۰۳۰ به ماه پرتاب می‌شود. در آن زمان استفاده از منابع میدانی انجام خواهد شد که شامل «پختن آجر» روی سطح ماه است.

حالا خاک ماه برای تحقیق و پژوهش به زمین آورده شده است. چانگ‌ئه-۸ در آینده ممکن است نمونه‌هایی از ماه جمع آوری کند و تحقیقات میدانی را در سطح ماه انجام دهد که دستاوردهای علمی و فناوری بهتری حاصل خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 10 =