پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت ایرلاین‌ها به دولت

طی سال‌های اخیر، هراز گاه بحث یارانه سوخت هواپیماهای مسافری در سطح کارشناسی و در رسانه‌ها مطرح بوده است. اینکه حمل ونقل هوایی صرفا یک درصد از سفرهای داخلی را شکل می‌دهد و در عین حال، برخی از خارجی‌ها که با هدف زیارت و سیاحت به کشور سفر می‌کنند، نیز از این سوبسید استفاده می‌کنند و به نوعی یارانه‌های داخلی به افراد خارجی تخصیص می‌یابد. در چنین شرایطی که صرفا قشر برخوردار یا خارجی‌ها از یارانه سوخت هواپیماها بهره مند می‌شوند، برخی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تاکید داشته و دارند تا از سرازیر شدن یارانه‌ها به جیب این اقشار جلوگیری شود و در واقع یارانه سوخت هواپیما هدفمند شود و منافع آن به جیب ایرلاین‌ها رود. در چنین شرایطی، دیروز رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ارایه پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای پروازی داخلی به دولت خبر داد. این خبر در واقع روی دیگر سکه یارانه‌های سوخت است. به این ترتیب، دولت در نظر دارد به جای واقعی کردن قیمت بلیت هواپیما، قیمت سوخت را واقعی کند. این در حالی است که تا کنون دولت به افزایش قیمت بلیت هواپیما متناسب با نرم‌ها و هنجارهای جهانی رای نداده است و از همین رو است که ایرلاین‌ها با تنگنای اقتصادی و مالی مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد، در صورتی که یارانه سوخت هواپیما نیز حذف شود، فشار مضاعفی به ایرلاین‌های داخلی وارد خواهد آمد. به گزارش «تعادل»، داستان با دلاری شدن قیمت بلیت پروازهای داخلی برای خارجی‌ها در سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم،   مساله‌ای که تعادل موجود در عرضه صندلی‌های پرواز به مسافران داخلی و خارجی را برهم زد و سهم خارجی‌ها را از این بازار افزایش داد. سپس مراجع مسوول اطلاعیه دادند که تخطی از سهمیه‌های مسافران ایرانی و خارجی تبعات منفی دارد و فروش بلیت به خارجی‌ها از طریق سامانه‌ها ممنوع و صرفا توسط ایران لاین‌ها باید انجام شود. اگر چه بسیاری از خدماتی که به خارجی‌ها در کشور عرضه می‌شود، خدماتی همچون هزینه اقامت در هتل‌ها و بازدید از موزه‌ها با ارزهای خارجی انجام می‌شود، اما فعالان گردشگری بر این باورند که «تغییر» ایجاد شده صرفا مربوط به نوع ارز نیست، بلکه قیمت‌ها برای خارجی‌ها نیز افزایش یافته است. از آن سو، ایرلاین‌ها بر این باورند که خارجی‌ها نباید از خدمات داخل کشور از جمله سوخت هواپیما با نرخ‌های سوبسید‌دار استفاده کنند بلکه قیمت‌ها برای آنها باید منطبق بر قیمت آزاد و نرم‌های جهانی باشد. به گزارش «تعادل»، در حالی که کمتر از یک درصد از حمل و نقل مسافر در کشور از طریق هواپیما صورت می‌گیرد، حالا و در پی کشمکش‌های اخیر، مشخص شده است که دست‌کم ۵۰ درصد از یارانه‌های اختصاصی به ایرلاین‌های داخلی، به جیب خارجی‌ها و به عبارتی چارترکنندگان داخلی هواپیما می‌رود. از ۵۰ درصد دیگر نیز بخش اعظم سفرهای داخلی توسط کارکنان و مدیران دوایر دولتی و حکومتی صورت می‌گیرد و عملا مردم عادی جامعه از این یارانه‌ها بی‌نصیب هستند. در چنین شرایطی است که باردیگر، لزوم آزادسازی قیمت پروازهای داخلی آشکار شده است. بر اساس این گزارش و بنا به اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور، بلیت پروازهای داخلی در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار برای اتباع غیرایرانی محاسبه می‌شود. این رویه از پنجم تیرماه سال ۱۴۰۱ جاری شده است. آژانس‌های مسافرتی گفته‌اند: ۵۰ درصد از ظرفیت هر پرواز در هر مسیر به اتباع غیرایرانی اختصاص داده شده است.

نقش سازمان برنامه و وزارت نفت

محمد محمدی بخش در پاسخ به اینکه پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی چه تغییری می‌کند؟ اظهار کرد: پیشنهاد آزادسازی نرخ سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی داخلی به دولت رفته و در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: قیمت سوخت جت بخش بار، مراکز آموزشی، هلی‌کوپتری آزاد محاسبه می‌شود. تنها سوخت پروازهای داخلی ایرلاین‌های ایرانی با قیمت ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد. محمدی‌بخش با بیان اینکه نرخ سوخت ایرلاین‌های خارجی آزاد است، افزود: اگر اینها را تفکیک کنیم عدد شرکت‌های هواپیمایی مشخص است. برای ایرلاین‌های داخلی نیز دولت پیشنهاد آزادسازی قیمت سوخت را مطرح کرده است. وی در خصوص نرخ تعیین شده برای سوخت ایرلای‌های داخلی گفت: قیمت را سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مشخص کرده‌اند و سازمان هواپیمایی دخل و تصرفی در آن ندارد. بر این اساس هر نرخی هم دولت اعلام کند، اجرا می‌شود.

نقش نیروی انسانیدر توسعه یافتگی صنعت هوایی

محمدی بخش همچنین در آیین افتتاح شبیه ساز سه بعدی برج کنترل با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در صنعت هوانوردی نیروی انسانی است، گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین عامل توسعه‌یافتگی هر صنعت به خصوص صنعت هوانوردی بوده که در همه دنیا نیز این موضوع جاری است اما برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا سایر کشورها به منابع مالی و دانشی دسترسی دارند اما ما را به ناحق در حوزه‌های نظامی و غیر نظامی تحریم کرده‌اند. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی پیشران هر کشوری است، افزود: بخش صنعت هوانوردی که مورد تحریم و هجوم دنیا قرار گرفته با یک مولفه از سال ۵۸ تا کنون سرپا مانده و آنهم نیروی انسانی است. اینکه به ۵ قاره دنیا پرواز داریم و در این بخش تاب آور هستیم به علت وجود نیروی انسانی متعهد و کار آمد است.در حقیقت کار آمدی ما با نیروی انسانی و کار آمدی نیروی انسانی با آموزش است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آموزش نیازمند الزامات و تجهیزات است. در حوزه عملیات پرواز در بخش خلبانی، نیروها مرتب مورد ارزیابی و باز آموزی قرار می‌گیرند. شبیه ساز یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای آموزش است و افراد را در شرایط مختلف قرار می‌دهد. نقاط ضعف، قوت و خطاها مشخص می‌شود و امکان اصلاح وجود دارد. وی عنوان کرد: در حوزه برج مراقبت نیاز به این موضوع احساس می‌شد تا افراد با یک آمادگی فوق حرفه‌ای وارد کار شوند و بهترین عملکرد را در مواقع بحرانی داشته باشند. لازم بود که آزمون و خطا در شبیه ساز صورت گیرد. محمدی بخش تصریح کرد: با همکاری بخش‌های مختلف این مهم محقق شد و نخبگان و خبرگان در صنعت هوانوردی نیز پای کار آمدند و شبیه ساز سه بعدی در دانشکده صنعت هوانوردی احداث شد. در ادامه مراسم
کریم زاده، رییس دانشکده صنعت هوانوردی با بیان اینکه دانشکده صنعت هوانوردی تنها مرکز آموزشی دولتی غیرنظامی است که به امر آموزش و تربیت نیروهای متخصص این صنعت مشغول است، اظهار کرد: این دانشکده در چهارچوب رسالت و اهداف خود همواره تلاش کرده که با استفاده از ابزارهای به روز آموزشی و کمک آموزشی کیفیت تدریس را افزایش دهد و دانش‌آموختگانی را تحویل صنعت دهد که هم دانش کافی و هم مهارت‌های عملی داشته باشند.

وی افزود: این دانشکده قراردادی با صنایع الکترونیک ایران و صنایع الکترونیک شیراز برای ساخت شبیه ساز ۳۶۰ درجه با همکاری مشاوران و استادان مراقبت پرواز منعقد کرده است و کلیه نظارت و تجارت در این حوزه در شبیه ساز پیش بینی شده است. کریم‌زاده عنوان کرد: این شبیه ساز از نظر قابلیت فنی چیزی کم ندارد و حتی قابل رقابت با شبیه‌سازهای خارجی است.در این شبیه ساز شرایط مختلف پروازی شبیه سازی شده که افراد بتوانند شرایط بحرانی را تجربه کنند. که قطعا گام موثری در جهت تامین امنیت پرواز خواهد بود.

وزارت دفاع آماده تجهیز فرودگاه‌ها

امیر رستگاری، معاون وزیر دفاع نیز در مراسم بهره‌برداری از دستگاه شبیه‌ساز ۳ بعدی برج کنترل با بیان اینکه آمادگی داریم فرودگاه‌های کشور را به سامانه‌های بومی ۱۰۰ درصد ایرانی تجهیز کنیم، گفت: سامانه‌های تولید داخلی در فرودگاه‌های نظامی نصب شده است.

 رستگاری اظهار کرد: دستیابی به سامانه‌های شبیه‌ساز به دلیل پیچیدگی‌های فنی و لزوم شناخت همه مولفه‌های تاثیرگذار، کار سخت و پیچیده‌ای است.پیش‌نیاز این اتفاق و دستاورد حسن اطمینان به نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های این کشور است.ایجاد بستر و دادن فرصت به دانشمندان ایرانی برای این منظور، مهم‌ترین دروازه ورود کشورمان به حوزه فناوری است.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: با تکیه بر توان متخصصان ایرانی، ‌۸۰۰ سامانه و محصول در هر ۴ بعد، فضایی، هوایی، زمینی و دریایی تولید کرده و با نصب، آنها را به بهره‌برداری رسانده‌ایم.

رستگاری اضافه کرد: در حوزه هواپایه و زمین پایه انواع محصولات را طراحی و ساخته‌ایم که می‌تـوان به انواع رادار، سیستم‌های ناوبری، کمک ناوبری، رادارهای مراقبت، رادار MSSR، سامانه ILS و… اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه سامانه‌های تولید داخل در بسیاری از فرودگاه‌های نظامی نصب شده و آنها را به محور مقاومت نیز ارسال کرده‌ایم، گفت: آمادگی داریم تمام فرودگاه‌های کشور را به سامانه‌های بومی ۱۰۰ درصد ایرانی تجهیز کنیم. امکان سرویس‌دهی و خدمات‌ پس از فروش این سامانه‌ها را داریم و هیچ تکانه تحریمی نمی‌تواند استفاده از این سامانه‌ها را با مشکل مواجه کند. وی همچنین اظهار کرد: ‌امروز شاهدیم که سامانه‌های تولید وزارت دفاع در حال ارتقا توان آفندی و دفاعی ایران هستند. عملیات وعده صادق، حمله به داعش در فاصله ۸۰۰ کیلومتری با موشک‌های نقطه‌زن و … حاصل اعتماد وزارت دفاع به متخصصان ایرانی است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + ده =

پربازدیدترین ها