پیشنهادی به وزیر محترم کشور

دکتر حمید یزدانیان پژوهشگر مسائل راهبردی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در سال ۹۲  به عنوان یک مدرس مدیریت بحران در یادداشتی خدمت وزیر محترم کشور، پیشنهاد انتقال سازمان مدیریت بحران از مرکز پایتخت به یکی از  بزرگراه‌های حاشیه ای تهران را مطرح نمودم. خوشبختانه وزیر محترم استدلال های مطرح شده را پذیرفته و سازمان مدیریت بحران به مجموعه ای متعلق به نهاد ریاست جمهوری در بزرگراه کرج منتقل گردید.
متاسفانه بعدها با رایزنی های فشرده دست اندرکاران،  مجددا سازمان به محله الهیه تهران که تقریبا می شود گفت نامناسب ترین مکان برای استقرار چنین سازمانی است، منتقل و تاکنون مدیران و کارکنان سازمان در الهیه  مستقر می باشند.
در آغاز کار جناب دکتر مومنی مجددا این پیشنهاد را مطرح و امیدوارم با درایتی که از ایشان سراغ داریم ، قبل از وقوع حوادث ناگوار، این تصمیم استراتژیک و حیاتی اتخاذ گردد.

مکان یابی سازمان مرکزی مدیریت بحران، به عنوان قلب تپنده‌ی مدیریت بحران کشور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ساختمان باید به گونه‌ای باشد که بتواند در شرایط بحرانی به عنوان یک مرکز فرماندهی کارآمد و پایدار عمل کند. محل استقرار مدیران و پرسنل سازمان مدیریت بحران باید در مکانی دور از گسل‌های فعال و تهدیدات طبیعی و دارای دسترسی آسان به شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی، فرودگاه‌ها، و راه‌های اصلی دسترسی باشد تا در مواقع اضطراری امکان تردد سریع مدیران،  نیروهای امدادی و مسئولین فراهم شود.
علاوه بر این برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به پرسنل و ایجاد ترافیک در زمان بحران، بهتر است ساختمان در مکانی دور از مراکز جمعیتی انتخاب گردد.
طراحی ساختمانی باید به گونه ای باشد که در برابر زلزله، آتش‌سوزی، سیل و سایر بلایای طبیعی مقاومت کند. ساختمان باید دارای سیستم‌های پشتیبان‌گیری از جمله ژنراتور برق اضطراری، مخازن آب، سیستم‌های تهویه هوا و تصفیه آب مستقل باشد تا در صورت قطع خدمات شهری بتواند به فعالیت  حیاتی خود ادامه دهد.
ساختمان سازمان مدیریت بحران کشور باید دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته از جمله دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های کنترل دسترسی و حفاظت فیزیکی باشد.
اتاق‌های فرماندهی و عملیات سازمان مدیریت بحران باید به تجهیزات ارتباطی پیشرفته، سیستم‌های نمایش اطلاعات، و امکانات کنفرانس ویدئویی مجهز باشند تا امکان هماهنگی و ارتباط با سایر مراکز امدادی و تصمیم‌گیری سریع فراهم شود.
برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های مهم، ساختمان باید دارای یک مرکز داده امن و مجهز باشد.و همچنین برای نگهداری تجهیزات امدادی، تجهیزات ارتباطی و سایر تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران، ساختمان باید دارای انبارهای مناسب باشد.
ساختمان مدیریت بحران باید دارای پناهگاه‌هایی با امکانات اولیه زندگی برای مدیران و پرسنل سازمان در مواقع بحرانی باشد.

بازدید مختصر وزیر محترم از سازمان مدیریت بحران در منطقه شلوغ و سخت تردد الهیه، حتما ایشان و مشاوران را به این نتیجه خواهد رساند که ساختمان فعلی هیچ یک از شرایط مطلوب یک مرکز مدیریت بحران را نداشته و هر چه سریعتر بایستی برای انتقال مدیران و کارکنان به حواشی شهر تهران چاره اندیشی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 8 =