مناظره غیر معمول بین بایدن و ترامپ یک آبروریزی برای دموکرات‌ها بود. بایدن در این مناظره نشان داد که هماورد خوبی برای نامزد جمهوری‌خواهان نیست. نظرسنجی سی‌ان‌ان که مجری این برنامه بود، هم نشان داد که قاطبه بینندگان این برنامه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان را برنده این مناظره می‌دانند. بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، ۶۷درصد ترامپ و ۳۳درصد هم بایدن را پیروز این مناظره معرفی کرده‌اند.  بیشتر تحلیل‌ها و اخبار رسانه‌های آمریکایی هم نشان می‌دهد که بایدن بازنده این مناظره بوده است. تپق زدن‌های او و فراموشی و تمام نکردن جملات بیش از هر چیز در این مناظره به چشم آمد. دموکرات‌هایی که تا دیروز ترس آن را داشتند که با صدای رسا خواستار کناره‌گیری بایدن شوند، حالا صدایشان قوی‌تر از قبل شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده امیدوار بود با موافقت با مناظره نزدیک به دو ماه قبل از اینکه به‌طور رسمی نامزد شود، حرکت تازه‌ای برای انتخاب مجدد خود ایجاد کند. درعوض، توقف و عملکرد ناهماهنگ او در پنج‌شنبه شب موجی از وحشت را در میان دموکرات‌ها برانگیخت و بحث درباره اینکه آیا او اصلا باید نامزد شود یا نه، باز شد.

در طول ۹۰دقیقه، بایدن با صدای خشمگین تلاش کرد تا سخنان خود را به گوش رای‌دهندگان برساند و با رئیس‌جمهور سابق، دونالد جی.ترامپ تند و البته عمیقا ناصادق مقابله کند و این تردیدها را درباره توانایی رئیس‌جمهور فعلی برای به راه انداختن یک کمپین رقابتی و قدرتمند چهار ماه قبل از انتخابات ایجاد کرد. با برگزاری مناظره پنج‌شنبه، بایدن ۸۱ساله به جای رفع نگرانی درباره سن خود، آن را به موضوع اصلی تبدیل کرد. دموکرات‌هایی که ماه‌ها از رئیس‌جمهور در برابر مرددان به او – از جمله اعضای دولت خودش – دفاع کرده‌اند، چند دقیقه پس از شروع مناظره، تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی دیوانه‌واری را دریافت کردند؛ زیرا مشخص شد که بایدن در حالت خوبی قرار ندارد. برخی این ناامیدی خود را در شبکه‌های اجتماعی با مردم به اشتراک گذاشتند و برخی هم به‌طور خصوصی مطالب را گوشزد کردند و خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور به سود یک نامزد جوان‌تر شدند.

یک استراتژیست کهنه‌کار دموکرات که به‌طور علنی قاطعانه از بایدن حمایت کرده است، می‌گوید: «بایدن با اوج درخواست‌ها برای کناره‌گیری روبه‌رو خواهد شد. محبت عمیقی که بین جو و دموکرات‌ها وجود داشت، خشکید.» نیویورک‌تایمز در گزارش دیگری نوشت که سه دسته از رای‌دهندگان در برخورد با این مناظره سه رویکرد متفاوت داشتند. دموکرات‌ها ناامید، جمهوری‌خواهان شاد و رای‌دهندگان غیر حزبی (اصطلاحا نوسانی) متحیر.

دموکرات‌ها شب را با این امید آغاز کردند که جو بایدن از اولین مناظره سال۲۰۲۴ به نفع خود سود ببرد؛ اما آنها یک مرد مرددی را مشاهده کردند که نتوانست از پس رقیب خود برآید. برای تقریبا ۴۰دموکرات که پنج‌شنبه شب در سالن اتحادیه در ساکرامنتو گرد هم آمدند، طولی نکشید که حال و هوا به چیزی بین ناامیدی تلخ و وحشت خفیف تبدیل شد. در عرض چند دقیقه، حتی حامیان سرسخت در کالیفرنیا نیز سکوت کردند، نگاه‌های خود را با هم رد و بدل کردند و به آرامی اذعان کردند که بایدن، به غیر از حسن‌هایی که دارد، در برابر ترامپ خسته و ضعیف ظاهر شد. در پایان، برخی از حاضران جوان قبل از پایان مناظره، آنجا را ترک کردند. دوبرا سندرز، ۲۵ساله گفت: «هیچ‌کدام از آنها اعتماد به نفس را القا نمی‌کنند. این نوامبر برای بسیاری از مردم، از جمله من، یک نوامبر بسیار ترسناک خواهد بود.»

بایدن لرزان، ترامپ مصمم اما پر از دروغ

رئیس‌جمهور سابق دونالد جی.ترامپ اظهارات وحشیانه و نادرست داشت؛ اما از لرزان بودن بایدن نیز استفاده کرد. اظهارات رئیس‌جمهور سابق روی صحنه که اغلب در مسیر مبارزات انتخاباتی تکرار می‌شد، درحالی‌که این‌بار حریف او در چند قدمی ایستاده بود، قابل توجه بود. در بیشتر مناظره پنج‌شنبه شب، دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، بایدن را با زبان به‌شدت مورد نوازش قرار داد و حریف سیاسی خود را به‌عنوان یک رهبر ناکارآمد توصیف کرد که اغلب اظهاراتش نادرست، فاقد مدرک یا مبهم بودند. ترامپ مستقیما شخصیت بایدن را هدف قرار داد و او را فردی «ضعیف» خواند و گفت رهبران جهان به او «می‌خندیدند» و احترام زیادی برایش قائل نبودند. او سعی کرد بایدن را به فساد متهم کند و رئیس‌جمهور را یک «نامزد منچوریایی» نامید که «از چین پول می‌گرفت»، اشاره‌ای به اتهامات مکرر درباره نفوذ ناروا که هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد. او مستقیما بایدن را به‌دلیل موجی از مهاجران که «وارد شدند و شهروندان ما را در سطحی که ما هرگز ندیده‌ایم» به قتل رساندند، سرزنش کرد؛ ادعایی ناروا که با آمارهای موجود تایید نمی‌شود. همچنین او بایدن را متهم کرد که روسیه را تشویق کرده است به اوکراین حمله کند؛ درحالی‌که بایدن بارها از اوکراین دفاع و کمک‌های زیادی به این کشور کرده است.

نظر ۱۲کارشناس دموکرات

تایمز‌آپینیون از نیویورک‌تایمز از چند ستون‌نویس و همکاران خود که مناظره ریاست‌جمهوری را در پنج‌شنبه شب (به وقت محلی) تماشا کردند، خواست که این مناظره را ارزیابی و فرد پیروز را تعیین کنند.

جاش بارو: جو بایدن در وظیفه کلیدی خود شکست خورد و نشان داد که فرد مطمئنی برای جلب نظر رای‌دهندگان نیست. در ۲۰دقیقه اول، او به‌خصوص فاجعه‌آمیز بود: زمزمه می‌کرد، گاهی اوقات نامنسجم و مبهم صحبت می‌کرد؛ او واقعا پیر است.

جامل بوئی: بایدن لرزان و ترامپ دیوانه و تندخو بود. دو ساعت وقت گذاشتیم که جریانی از دروغ‌ها را بشنویم. آیا برنده‌ای وجود داشت؟ نه!

دیوید فرنچ: ترامپ پیروز شد، اما نه به خاطر توانایی‌های خودش. بهترین چیزی که می‌توان درباره عملکرد کاملا ناصادقانه او گفت این است که او بی‌اعتنا به نظر نمی‌رسید. رای‌دهندگان کم‌اطلاع که از کمپین او حمایت می‌کنند، نمی‌دانند که او چقدر دروغ گفته است.

میشل گلدبرگ: ترامپ پیروز شد. خدا به ما کمک کند. او سلسله‌ای از دروغ‌ها را بر زبان آورد؛ اما بایدن آنقدر نامنسجم بود که نتوانست از آنها استفاده کند. بایدن کاملا گیج به نظر می‌رسید.

ژان گوئررو: ترامپ پیروز شد. او برای اینکه خود را به‌عنوان مدافع جوامع سیاه‌پوست و رنگین‌پوست معرفی کند، درباره مهاجران جدید گفت: آنها مشاغل سیاه‌پوستان را انتخاب می‌کنند، مشاغل لاتین‌تبارها را برمی‌گزینند. این فریبنده و منحط بود، اما بایدن هیچ استراتژی در برابر آن نداشت.

مت لاباش: ترامپ همان چیزی بود که همیشه هست. ترامپ هنوز دیوانه و عمدتا ناصادق است؛ اما بایدن باید مرددان به خودش را متقاعد کند که هنوز کارساز است.

کارلوس لوزادا: به‌رغم دروغ‌های متعدد ترامپ، به‌ویژه درباره ۶ژانویه و وضعیت اقتصاد، او در مناظره پیروز شد. بایدن حتی به اندازه سخنرانی وضعیت اتحادیه امسال هم ظاهر نشد.

کاترین مانگو وارد: به‌طور مشخص ترامپ برنده شد. اما پیامی که در این بحث به‌وضوح دریافت شد این است که قدرت بیش از حدی در اختیار ریاست‌جمهوری است و زمان زیادی هم گذشته است که بخواهیم درباره میزان اختیارات اجرایی تجدیدنظر کنیم.

دن مک کارتی: ترامپ با تمرکز بیشتر بر موضوعات مورد علاقه خود، به‌ویژه مهاجرت، قدرتمندتر ظاهر شد. او با حملات خود به کاهش مالیات نظر دارد که در اینجا با بایدن شدیدا اختلاف نظر دارد. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور فکر می‌کرد والتر موندال است که در برابر رونالد ریگان در سال۱۹۸۴ قرار دارد.

لیدیا پولگرین: هیچ‌کس در این مناظره برنده نشد؛ اما شکی نیست که چه کسی شکست خورد: هر کسی که قصد دارد در نوامبر برای ریاست‌جمهوری رای بدهد.

کریستن سولتیس اندرسون: عملکرد بایدن آن‌قدر ناراحت‌کننده بود که تقریبا جایی برای حرف و حدیث دیگر مطالب باقی نمی‌گذارد.

برت استفنز: قطعا ترامپ. او از سوالات طفره رفت، اظهارات نادرست و ادعاهای مضحک کرد و از لحظه اول تا آخرین لحظه غم‌انگیز بود. اما ترامپ در برابر حریفی بسیار پیر قرار داشت و بسیار پر انرژی ظاهر شد.