تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 تیر 1403 - 8:36
کد خبر : 170953

پزشکیان در دل بازار

پزشکیان در دل بازار

نخستین مناظره میان دو نامزد باقی مانده در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، دوشنبه شب برگزار شد. در این مناظره هرچند بنا بود بیشتر مسائل سیاسی و فرهنگی مورد بحث قرار بگیرد اما باز هم اقتصاد راه خود را به مباحث باز کرد و دو نامزد بخش‌هایی از ایده‌های اقتصادی خود را تشریح کردند. از سوی دیگر

نخستین مناظره میان دو نامزد باقی مانده در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، دوشنبه شب برگزار شد. در این مناظره هرچند بنا بود بیشتر مسائل سیاسی و فرهنگی مورد بحث قرار بگیرد اما باز هم اقتصاد راه خود را به مباحث باز کرد و دو نامزد بخش‌هایی از ایده‌های اقتصادی خود را تشریح کردند. از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایانی تبلیغات، موج حمایت از یکی از دو نامزد اصلی با شدت ادامه دارد. روز گذشته، سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات ، حسن روحانی رییس دولت اعتدال   و جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه – در صحبت‌هایی جداگانه در حمایت از مسعود پزشکیان صحبت کردند و هشدار دادند که در صورت رای آوردن جناح رقیب، روزهای خوشی در راه نخواهد بود. مسعود پزشکیان در مناظره دوشنبه شب، درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد گرانی بنزین، تصریح کرد: یک خبری از ما پخش شد که بنزین را گران می‌کنیم که ما گفتیم این کار را نمی‌کنیم ولی متاسفانه این رسانه‌ها این خبرها را پخش می‌کنند. قاطع عرض می‌کنم که بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه گفتیم خودمان می‌خواهیم تولید کنیم. چه بلایی با تولید ماشین سر مردم آورده‌ایم. بنزین را در صد کیلومتر، ۲۰ لیتر مصرف می‌کند بعد بگوییم بنزین را گران می‌کنیم. مگر می‌شود؟ اگر بازار را باز کنیم، قابلیت ایجاد می‌شود نه اینکه دور خود قفس درست کنیم و بگوییم هرچه تولید می‌کنیم باید استفاده کنید. ما داریم از چرخه تکنولوژی خارج می‌شویم. دنیا خیلی پیچیده است و خود امریکا هم از این چرخه نمی‌تواندخارج شود. شدنی نیست که بگوییم همه کار را خودمان انجام می‌دهیم. قیمت ماشینی که ۲۰ هزار دلار است، می‌فروشیم ۱۰۰ هزار دلار که مردم که ۲۰۰ یا یا ۳۰۰ دلار حقوق می‌گیرند، خواب آن را هم نمی‌بیینند. مردم چه گناهی کرده‌اند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، به گفته وی مشکل ما در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست، حتی خود وزیر هم اطلاع ندارد. وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رییس دانشگاه و دانشکده‌ای که نمی‌داند، چه چیزی را می‌خواهید از اینها سئوال کنید؟ قدم اول این است که ابلاغ که در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت این باشد که وظایف آن مسوول و مدیر مشخص شود، منابع و امکاناتش هم فراهم شود و به او بگویند این وسط را هم باید انجام دهی، اگر مسوول انجام نداد با او برخورد کنیم. این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری درمورد فیلترینگ، بیان کرد: در همه دنیا محدودیت وجود دارد اما الان که هیج مساله‌ای نیست نباید برای مردم فیلتر بگذاریم. یک عده دکان درست کرده‌اند تا مردم فیلترشکن بخرند و بیشتر از پول موبایل، پول فیلترینگ بدهند. چرا این کار را می‌کنیم؟ با فیلترشکن دیگر نمی‌توانید کنترل داشته باشید و به هر سایتی می‌توان رفت. بحث‌های اداری، بانکی، دارایی و آموزش بوسیله اینترنت است و نمی‌توانید و می‌خواهیم در قفس زندگی کرده و می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. باید با سکوهای خارجی صحبت شده و با آنها قرارداد ببندند. چه کسانی این فیلترشکن‌ها را می‌فروشند و چقدر بلا سر آنهایی آمده که از طریق فضای مجازی داشتند زندگی می‌کردند و این مردم را از زندگی ساقط کردند. پزشکان افزود: محدودیت‌ها در تمام دنیا وجود دارد و در امریکا هم وجود دارد. در زمانی که نیاز است می‌توان این کار را انجام داد ولی در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلو افرادی که فیلترشکن می‌فروشند گرفته نمی‌شود؟ زمانی تظاهرات و اعتصابات بود، می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند. الان که خبری نیست چرا فیلتر می‌کنید؟

او ادامه داد: دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را دچار مشکل می‌کنید. باید کاری کنیم در این فضا درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت در این فضا وجود دارد. مثل همه دنیا باید عمل کنیم. کجا دنیا مثل ما عمل می‌کند؟ ما مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم. مردم بیشتر از پول موبایل، پول فیلترشکن‌ها می‌دهند. چه کسانی این پول‌ها را می‌خورند؟ مالیات هم نمی‌دهند. اگر زیر نظارت دولت باشد، مالیات می‌دهد و در مسائل امنیتی هم می‌توانید آن را قطع کنید. وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: ما بلدیم تا جایی که زنده بمانیم از ظرفیت خود استفاده کرده و اقتصاد مقاومتی را اجرا و مشکلات مردم را حل کنیم ولی از تمدن دور خواهیم بود. اگر تورم، ناترازی انرژی، سوخت‌های پرت شده و ناترازی بانک‌ها را مدیریت کنیم خیلی از مشکلات کسری بودجه را می‌توانیم حل کنیم ولی رشد نخواهیم کرد. بابت FATF و برجام چقدر ضرر می‌کنیم؟ شاید روزانه ۱۰ هزار میلیارد ضرر می‌کنیم. ۳۰ درصد ارزان می‌فروشیم و گران می‌خریم تازه جنس آشغال و بنجل به ما می‌دهند. یک عده هم کاسب تحریم هستند و تا دلشان می‌خواهد می‌خورند و ما هم بی‌خبریم چون شفاف نیست و بلا سر مردم می‌آید.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری معتقد است: مابه دلیل نداشتن تکنولوژی سرمایه نسل‌ها را به نابودی می‌بریم. ارزان می‌فروشیم. قیمت را نمی‌گویند چون از راهی که دور می‌زنند، می‌روند. مساله خیلی روشن است؛ همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین استخراج می‌کنیم ۱۸ درصد است؛ در صورتی در دنیا این رقم ۴۰ الی ۴۸ درصد است؛ معنای این موضوع آن است که ما در حال به نابودی بردن سرمایه نسل‌ها هستیم یعنی چنانچه الان ۱۰۰ میلیارد وجود دارد ما ۲۰۰ میلیارد را زیر خاک دفن می‌کنیم و ارزان نیز می‌فروشیم. وی با انتقاد از عدم وجود شفافیت در حوزه فروش نفت، افزود: قیمت و میزان فروش نفت را نیز اعلام نمی‌کنند؛ چراکه برای دور زدن تحریم‌ها نفت را دست کسی می‌دهند که می‌بینیم یک مرتبه فردی پیدا می‌شود و ۳ میلیارد بشکه نفت را برده و پول‌ها را خورده است؛ مگر او خودسرانه می‌توانست یک کشتی نفت ببرد و ۳ هزار میلیارد پول را برنگرداند؟ بسیاری از این پول‌ها در آن مسیر گم می‌شوند. از طرف دیگر بازارها را از دست داده‌ایم، بازاری برای فروش محصولات نفت و گاز خود نداریم و امروز در مملکتی که دومین گاز دنیا را دارد، زمستان‌ها گاز کارخانجات قطع می‌شود. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اگر مشکل دولت‌ها هستند، خب زمان آقای رییسی مشکل را برطرف می‌کردند اما این مشکل همچنان وجود دارد. ما باید بپذیریم که این ۱۵۰۰ تحریم زمانیست که نفت، بانک ملی، کشتیرانی و بیمه را تحریم می‌کنند و زمانی است که حسن، حسین و قاسم را تحریم می‌کنند؛ این هم یک عدد تحریم است آن هم یک عدد تحریم است؛ در زمان شهید رییسی تعداد تحریم به ۲۵۰۰ رسید و تحریم‌هایی که فلج کننده هستند، ایجاد شده است. در مجلس نیز وقتی موضوع برجام مطرح بود من از آقای دکتر سوال کردم و گفتم اگر برجام را قبول نکنیم راهی که در پیش داریم چیست؟

وی ادامه داد: بگویید که می‌خواهیم در این مملکت چه کار کنیم؟ واقعیت قضیه این است که باید نقشه‌ای داشته باشیم که بعد از ۱۵ سال بگوییم که اگر برجام را امضا نکردیم آنقدر ضرر خواهیم کرد و آنقدر نیز منفعت خواهیم کرد. ما به دلیل سوءمدیریت و نبود مدیریت در حال ضرر زدن به سرمایه‌های مملکت هستیم و کسی پاسخگو نیست. اینکه چگونه باید گفت‌وگو کنیم و حرف بزنیم خودش یک هنر است و قرار نیست که بلد نباشیم حرف بزنیم و هر زمانی که حرف بزنیم آنها ما را محکوم کنند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که امریکا سردار سلیمانی را به شهادت می‌رساند و می‌خواهد فروش نفت شما را به صفر برساند، چه فضایی برای گفت‌وگو وجود دارد؟ عنوان کرد: موضوع شهید سلیمانی جداست؛ امریکا او را به شهادت رساند به خاطر اینکه شهید سلیمانی در بحث‌هایی که در غزه سوریه وجود داشت موی دماغ آنها بود؛ این چه ربطی به دعوای قبل از این قضیه دارد؟ وی ادامه داد: حرف من این است که امریکایی یا اروپایی‌ها چرا دیگر راحت به تاجران بازرگانان و دانشگاهیان‌مان ویزا نمی‌دهند؟ ما چه کار کردیم که دنیا با ما اینگونه است؟ در همسایه‌ها، چرا ترکیه پول ما را نمی‌دهد و چرا چین پول ما را نمی‌دهد و هر جنسی که دلش خواست را به ما قالب می‌کند و همان قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ FATF مانند فیفا است؛ اگر ما زیر بار حرف‌هایی که فیفا می‌زند، نرویم، ما را بازی نمی‌دهند؛ FATF نیز به همین صورت است. حال ممکن است ما ۱۰ جای دیگر بازی کنیم اما نخواهیم توانست در بازی‌های جهانی بازی کنیم. پزشکیان افزود: می‌گویند راه دیگری داریم، بگویند که اگر این کار را نکردند، می‌خواهند چه بلای دیگری سر مردم بیاورند؟ بگویند که ما به این صورت تحریم‌ها را دور می‌زنیم، چرا پول نفت‌هایی که با دور زدن تحریم‌ها به فروش رساندند بازنگشته است؟

در ابتدا باید در داخل همگرایی پیدا کنیم و پِرت‌هایی که در نفت و گاز و تورم‌های موجود وجود دارد و سوءمدیریت‌هایی که وجود دارد را به صورت علمی برطرف کنیم و به دنیا ثابت کنیم که «ایستادن» را می‌توانیم.

وی ادامه داد: در عین حال برای عقب نماندن از قافله باید گفت‌وگو کنیم و بر اساس سه اصل که رهبری فرمودند یعنی عزت حکمت و مصلحت معامله کنیم؛ در معامله باید یک چیزی بگیریم و چیزی بدهیم و اینکه بگوییم ما نخواهیم داد و نخواهیم گرفت، اصلاً معامله‌ای شکل نخواهد گرفت چراکه گفت‌وگو روش و علم دارد. اینکه ما حرفی بزنیم و طرف مقابل قبول نکند، هنر نیست بلکه ما باید معامله را جوش دهیم. وی تاکید کرد: ما در داخل باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و سعی کنیم که درست مدیریت کنیم، سوخت‌مان را هدر ندهیم و سعی کنیم دولت را بزرگ نکنیم، پول چاپ نکنیم و با هم دعوا نکنیم و بعداً وقتی توانستیم با دنیا بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مذاکره کنیم. این کاندیدای ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه قیمت گوشت، برنج، ماشین و خانه چقدر است؟ چند بود و چند شده است؟ کاری نکنید که آدم چیزی را که نباید، بگوید، اظهار کرد: ما زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم و مردم ناراضی هستند و شما می‌گویید می‌ایستیم. شما می‌توانید بایستید ولی زندگی مردم نمی‌چرخد. ما می‌گوییم که هر کاری باید بکنیم که زندگی مردم بهتر شود. کسی که می‌گوید رشد هشت درصدی ممکن نیست یعنی نمی‌خواهد مشکلات را حل کند. شما تمام افرادی که استخدام کرده‌اید، افراد دور بر خودتان هست و همه کسانی که در سیستم هستند استخدام می‌شوند و بقیه معطل هستند.

پزشکیان در جمع بازاری‌ها

مسعود پزشکیان روز گذشته با حضور در منطقه بازار بزرگ تهران به جمع کسبه و تجار پایتخت رفت. پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ظهر سه‌شنبه – ۱۲ تیر ۱۴۰۳ – در جمع کسبه و بازاریان میدان شوش با بیان اینکه «این قول را می‌دهم که هیچ‌وقت دروغ نخواهم گفت و هیچ وعده‌ای که عمل نکنم را نخواهم داد»، اظهار کرد: معتقدم سفره خودمان و دولت را از سفره مردم جدا نخواهم کرد و با تمام وجود تلاش خواهم کرد که مشکل فقر، بیکاری، تبعیض و بی‌عدالتی را برطرف کنم. وی با تأکید بر اینکه با پشتوانه مردم عزیز خواهیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کنیم، گفت: ما باید برای اینکه رونق اقتصادی به وجود بیاید و بتوانیم بازار و صنعت‌مان را رشد دهیم، دروازه‌های کشور را به روی همه باز و بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم که تاجران، خریداران و فروشندگان ما بتوانند با دنیا ارتباط داشته باشند؛ چرا که نمی‌شود با دست‌های بسته و در درون یک قفس توسعه و اشتغال ایجاد کرد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما کاری خواهیم کرد که ان شاءالله از طبقه‌ای که قدرت پرداخت مالیات ندارند و از آنهایی که زندگی‌شان با این روند نمی‌چرخد، مالیات گرفته نشود؛ همچنین تلاش خواهیم کرد که با کمک کارشناسان و خود بازاریان و مردم راهی را در پیش بگیریم که موجب سربلندی کشورمان شود.
پزشکیان گفت: نگاهی در کشور به وجود آمده و یک گروه تصور می‌کنند که عقل کل هستند و دیگران هیچی حالی شان نیست؛ این درحالی است که همه مردم در این کشور حق دارند و می‌توانند تصمیم بگیرند و می‌توانند برای زندگی خودشان مشارکت کنند؛ نباید اجازه دهیم یک عده تصور کنند که فقط آنها حق دارند حرف بزنند و بگویند که ما مردمیم و دیگران مردم نیستند؛ در حالی که هم ما مردم هستیم و هم ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، مردم هستند و حق دارند و ما موظفیم حرف آنها و صدای‌شان را بشنویم. وی با بیان اینکه «ما موظفیم صدای کسانی را که شنیده نمی‌شود، بشنویم»، اظهار کرد: من آمده‌ام تا جایی که از دستم برمی‌آید صدای مردم و پیگیر مسائل و گرفتاری‌های آنها باشم. به مردم قول می‌دهم که دروغ به آنها نمی‌گویم و با آنها صادق خواهم بود و امیدوارم خدا من را شرمنده مردم نکند و ما خدمتگذار مردم باشیم. هواداران پزشکیان در بازار شوش با سر دادن شعارهای، «پزشکیان پزشکیان»، «یاشاسین یاشاشین» و «صل علی محمد طبیب جمهور آمد» به استقبال وی رفتند.

 حمایت قاطع از نامزد اصلاح‌طلب ها

سید محمد خاتمی روز گذشته با مطرح کردن صحبت‌هایی جدید در حمایت از پزشکیان او را صادق نامید. در بخشی از پیام محمد خاتمی آمده است: انتخابات اخیر درس‌ها و پیام‌های روشنی داشت که باید به موقع بررسی و تحلیل شود.
رأی دادن یک حق مسلم شهروندی و رأی دادن و رأی ندادن یک فعل سیاسی است. کسی نمی‌تواند افراد را به خاطر رأی دادن یا ندادن ملامت کند، ولی نکته‌ها و پیام هایی که در عمل سیاسی یک ملت نهفته است، باید از سوی حکومت و جریان‌های سیاسی شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد. در انتخابات اخیر بیش از ۶٠٪‏ مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می‌گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می‌کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده‌اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده‌اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده‌اند. ادای احترام می‌کنم به همه آنان که خیر وطن و عزّت ملت را می‌خواهند و در این انتخابات آمدند و یا نیامدند. با همه رنجدیدگان و آسیب دیدگان از وضعیت موجود به خصوص اهالی اندیشه و هنر و دانش، زنان بزرگوار و جوانان عزیز و رنگین‌کمان قومی، مذهبی و فکری ملت ایران و بالاخص اکثریتی که از تنگی معیشت و وجود موانع برای برخورداری از یک زندگی خوب و حتی معمولی رنج می‌برند و امیدشان به آینده بهتر کمتر می‌شود احساس همدلی و همدردی دارم.

اما حال با تاکید بر اینکه هیچ گونه جسارتی را نسبت به شخصیت‌ها و اشخاص در معرض رأی مردم روا نمی‌دانم عرض می‌کنم جامعه با دو گونه تفکر و رویکرد مواجه است که در جریان انتخابات اخیر آشکارتر از همیشه در صحنه حضور یافته‌اند. تفکر و رویکردی که با جمهوریت مخالفت آشکار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمی‌آورد، چه رسد به آنکه آنان را شهروندان صاحب حق و حرمت بداند؛ رویکردی که عدالت را در تقسیم فقر تعریف می‌کند، تحریم‌ها را نعمت می‌داند و گسترش فقر و فساد فزاینده در جامعه و از میان رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی و انسانی، حاصل آن است و بدون تردید اگر روی کار بیاید بیش از پیش دایره معیشت و امنیت و آرامش مردم و امید به آینده تنگ‌تر و میزان خطرات و تهدید‌ها نسبت به کشور بیشتر می‌شود. در برابر آن تفکر و رویکردی که مخالف است با آنچه گفته شد، رویکردی که همه مردم را با هر گرایش، جنسیت، قومیت و آیین، شهروندان صاحب حق و حاکم بر سرنوشت خود به‌حساب می‌آورد. عدالت را تقویت بنیان مادی و معنوی زندگی همه افراد می‌داند و دغدغه‌مند حقوق پایمال شده و نیاز‌های برآورده نشده همه هموطنان است.

اکثریت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخیر رویکرد اول را رد کرده‌اند و این را چه کسانی که رأی ندادند و چه آنان که به تغییر رأی دادند به خوبی ابراز کردند. اینک به مرحله دوم انتخابات رسیدیم. منطق، احساس مسوولیت و خیرخواهی نسبت به وطن و هم وطنان ایجاب می‌کند که همه بیایند و کار ناتمام را تمام کنند، و با غیبت خود سبب نشوند که رویکردی را که نمی‌خواهند و آن را به زیان ملک و ملت می‌دانند با رأی اندک به پیروزی برسد. این گوی و این میدان و این وجدان بیدار مردم رنجدیده تا لااقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند و افقی به سوی آینده بهتر بگشایند. حسن روحانی نیز در انتقاد از مواضع و اقدامات صورت گرفته از سوی تیم نزدیک به سعید جلیلی از مردم خواست تا انتخابی هوشمندانه داشته باشند. در بخشی از صحبت‌های حسن روحانی آمده: ما امروز با یک انتخاب حیاتی و تاریخی میان دو راه مواجه هستیم که اتفاقاً می‌توان هر دو را در کلمه‌های «تحریم» و «ضد تحریم» خلاصه کرد: از یک سو در «سیاست داخلی» رقابت میان تحریم (شرکت نکردن در انتخابات) و ضد تحریم (شرکت در انتخابات) است:

میان آنان که موافق رأی دادن برای تغییر اوضاع هستند و آنان که به نیت تغییر دادن شرایط از رأی ندادن دفاع می‌کنند؛ نیت هر دو جریان یکی است (تغییر) اما یکی طرفدار مشارکت در انتخابات است و دیگری مدافع تحریم آن. من رأی دادن را قبل از آنکه وظیفه بدانم حق افراد می‌دانم. اما ما به جز حق، در برابر «کشور» خود (که فراخ‌تر از جناح و قوم و قشر و حتی حاکمیت است) مسوولیت و حتی تکلیف (مدنی) داریم. ایران خانه مشترک همه ماست و در برابر سیلی ویرانگر نمی‌توانیم بگوییم ما مسوولیت نداریم. در برابر سوراخ کردن این کشتی همه ما مسوولیم و نمی‌توانیم بگویم به ما ربطی ندارد. یا همه با هم غرق می‌شویم یا همه با هم به ساحل می‌رسیم.

با سر کار آمدن یک دولت تندرو که ایران را به ورطه جنگ و تحریم و فقر و فلاکت بیاندازد همه ما ضرر می‌کنیم‌؛ چه رأی داده باشیم چه رأی نداده باشیم. تنها تفاوت این است که رأی‌دهندگان می‌توانند مدعی شوند که به قدر وسع کوشیده‌اند؛ اما تحریم‌کنندگان جزئی از وضع موجود خواهند بود. بی‌تفاوتی و بی‌مسوولیتی در این انتخاب میان «مرگ و زندگی» و «جنگ و صلح» به معنای رستگاری نیست. هیچ کس ما را تشویق نمی‌کند که چه خوب! شما سبب سقوط کشور یا غرق شدن نظام شدید. هیچ کس به ما تضمین نمی‌دهد که آینده بهتر از گذشته باشد. تحریم انتخابات، تحریم سیاست است و تحریم سیاست، تحریم سرنوشت خودمان است. اگر قرار بود حاکمیت صدای تحریم را بشنود، در انتخابات مجلس دوازدهم می‌شنید. این نوع واکنش یعنی تحریم انتخابات بیشتر به نوعی «خودکشی جمعی» می‌ماند که از ترس مرگ به خودکشی دست زنیم و با خودزنی تندترین جناح حاکمیت را به قدرت برسانیم و فکر کنیم فروپاشی نوعی تغییر است. هر تغییری که خوب نیست، تغییری خوب است که رو به تکامل باشد نه تخریب. تغییری خوب است که ما عامل و فاعل آن باشیم، نه معلول آن. در تغییری که به تخریب بیانجامد آنچه فرو می‌پاشد ایران است و نه این جناح و آن جناح یا این دولت و آن دولت. من خشم و ناراحتی تحریمی‌ها را می‌فهمم، من از مهاجرت اجباری هم‌میهنانم رنج می‌برم. من از سایه جنگ و خشونت بر میهنم عذاب می‌کشم. اما تحریم انتخابات راه‌حل نیست. تحریم عامل تضعیف و تجزیه قدرت ایران است. از سوی دیگر در «سیاست خارجی» هم، رقابت میان تحریم و ضد تحریم است. امروز دو نامزد داریم که یکی تحریم در سیاست خارجی و اقتصاد را نعمت می‌داند و دیگری آن را فاجعه می‌داند. یکی قطع رابطه با جهان را فرصتی می‌پندارد و دیگری آن را از دست دادن فرصت‌ها می‌خواند.
ملت عزیز ایران! امروز شما در برابر دو انتخاب قرار دارید:
یکم. مشارکت یا تحریم (انتخابات)
دوم. تحریم یا تعامل با جهان
انتخاب بین پیشرفت واقع‌بینانه و یا عقبگرد خیالبافانه
انتخاب بین تعامل عزتمندانه یا تحقیر بین‌المللی
جواد ظریف نیز که در روزهای گذشته از حامیان اصلی پزشکیان بوده، صحبت‌هایی مهم را مطرح کرد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق دولت روحانی در جمع هواداران پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد به هواداران این کاندیداها گفت: مردم کشور ما شریفند نباید به در خانه‌های مردم بسته ارزاق و کارت ۳۰۰ هزار تومانی بفرستید؟ نباید مردم را تحقیر کنید. مگر رای این مردم خریدنی است؟ ظریف گفت: باید مشخص شود پول این هدایا از کجا آمده است اگر از بیت المال است که هرکس آن را خرج کرده باید به زندان برود. ظریف در جمع هواداران پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد گفت: کشوری هستیم پر از فرصت و امکانات؛ اما گرفتار کسانی شدیم که یک جهان فرصت‌سوزی و یک جهان توهم داشتند.
عباس عراقچی نیز پاسخی به ادعاهای جلیلی داد. معاون پیشین وزیرخارجه در واکنش به اظهارات سعید جلیلی نوشت: همین که می‌پذیرید قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره نیستند و خسارت‌های راهبردی به کشور زده‌اند، و اکنون دنبال شریک جرم می‌گردید، پیشرفت خوبی است. منافع ملی بازیچه اهداف جناحی و شخصی نیست وگرنه گفتنی زیاد است. به این ترتیب انتخابات به حساس‌ترین زمان خود رسیده و به نظر می‌رسد با برگزاری مناظره آخر، دو طرف آماده خواهند شد که در روز جمعه در برابر رای ملت ایران قرار بگیرند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − سه =