تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1403 - 12:32
کد خبر : 169817

علیرضا کیانپور :

پزشکیان جایگاه و هویت ریاست‌جمهوری را احیا می‌کند

پزشکیان جایگاه و هویت ریاست‌جمهوری را احیا می‌کند

شامگاه پنجشنبه و جمعه هفته‌ای که گذشت، مناظره‌های دوم و سوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار شد و حالا ۶کاندیدای این انتخابات در شرایطی وارد آخرین هفته تبلیغات انتخاباتی شده‌اند که آنچه هر کدام از این ۶سیاست‌مرد مدعی اداره دولت چهاردهم در چنته دارند، به‌طور نسبی آشکار شده و افکار عمومی تا حدودی با ایده‌ها، رویکردها

شامگاه پنجشنبه و جمعه هفته‌ای که گذشت، مناظره‌های دوم و سوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار شد و حالا ۶کاندیدای این انتخابات در شرایطی وارد آخرین هفته تبلیغات انتخاباتی شده‌اند که آنچه هر کدام از این ۶سیاست‌مرد مدعی اداره دولت چهاردهم در چنته دارند، به‌طور نسبی آشکار شده و افکار عمومی تا حدودی با ایده‌ها، رویکردها و مشی و مرام هرکدام از آنان آشنایی پیدا کرده است. همزمان انتشار چندین و چند نظرسنجی و پیمایش رسمی و غیررسمی در هفته‌ای که گذشت، منجربه تشکیل تصویری اجمالی و نسبی از جایگاه هریک از این ۶کاندیدا نزد افکار عمومی کرده و اگرچه هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده که هرکدام از آنان تا چه میزان موفق به جلب اعتماد رای‌دهندگان شده و دقیقا چنددرصد از آرای رای‌دهندگان را از آن خود کرده‌اند اما دست‌کم این مهم آشکار کرده که کدام کاندیداها می‌توانند روزهای پایانی کارزار تبلیغاتی‌شان را با امیدواری ادامه دهند و کدام‌یک از آنان، نباید چندان به این دل خوش کنند که روز هشتم تیرماه ۱۴۰۳، روز خاصی در حیات و آینده سیاسی‌شان خواهد بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  بدین ترتیب این ۶ کاندیدا و ستادهای‌شان در حالی آخرین هفته تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را آغاز می‌کنند که مسعود پزشکیان به‌عنوان تنها کاندیدای اصلاح‌طلب حاضر در این رقابت، امیدوارتر از هر زمان، خود را برای رقابت انتخاباتی جمعه پیش‌رو آماده می‌کند. آن هم در حالی که از میان ۵رقیب اصولگرایی که در این رقابت در مقابلش ایستاده‌اند، یک نفر که مصطفی پورمحمدی باشد، بیش از آنکه به همفکران اصولگرایش نزدیک باشد، با پزشکیان و افکار اصلاح‌طلبانه‌اش همسویی دارد و دست‌کم ۲نفر دیگر هم که علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی باشند، اگرچه در مناظره‌ها قیل‌وقال و غوغای بسیاری به راه انداختند اما بنابر آنچه از خروجی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های منتشرشده به‌نظر می‌رسد، از شانس چندانی برای عرض‌اندام در این رقابت انتخاباتی برخوردار نیستند. با این همه اما پزشکیان می‌داند که از هم‌اکنون پیروز انتخابات جمعه آتی نیست و در این مسیر، دست‌کم ۲رقیب جدی را که محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی باشند، پیش‌روی خود می‌بیند. حال اگرچه این پرسش که از میان مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی کدام‌یک در نهایت موفق به فتح پاستور خواهد شد، به قول معروف «پرسش میلیون دلاری» است اما واقعیت آن است که تنها پرسش پیش‌رو نیست و به جز آن، پرسش‌های دیگری نیز مطرح است؛ پرسش‌هایی که برخی از آنها را در گفت‌وگویی با جواد امام مطرح کردیم و از او خواستیم تا به‌عنوان سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، تحلیل و دیدگاهش را در ارتباط با هریک از این پرسش‌ها، با خوانندگان «جهان‌صنعت» در میان بگذارد.
آقای امام، مناظره‌های دوم و سوم نیز برگزار شد؛ ارزیابی کلی شما از آنچه در این مناظره‌ها گذشت، از چه قرار است؟!
نکته حائزاهمیت این است که با توجه به تغییر و تحولاتی که در روزها و هفته‌های گذشته در سطح جامعه رقم خورد، در مناظره‌ها نیز شاهد تحولاتی بعضا حائز اهمیت بودیم. به‌ویژه در مناظره دوم که متاسفانه شاهد اوج بی‌اخلاقی از سوی آقای زاکانی بودیم و رفتار و گفتاری را از این کاندیدای اصولگرای انتخابات مشاهده کردیم که به‌نحوی یادآور همان رفتاری بود که آقای احمدی‌نژاد در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸، به‌ویژه در جریان مناظره با آقای مهندس میرحسین موسوی انجام می‌داد. البته نباید این نکته را از یاد ببریم که صداوسیما نیز در شکل‌گیری این فضا بی‌تقصیر نیست.
درواقع به نظر می‌رسد این رسانه با نوعی سوگیری خاص سعی در مدیریت فضای مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی دارد که یکی از نمودهایش را در جریان میزگرد فرهنگی هفته گذشته آقای پزشکیان شاهد بودیم. ضمن آنکه رپرتاژآگهی‌هایی که صداوسیما به‌ظاهر در راستای گرامیداشت عملکرد و اقدامات دولت سیزدهم و آقای رییسی پخش می‌کند، با توجه به اینکه چندنفر از کاندیداها منتسب به این دولت هستند، عملا نوعی رپرتاژآگهی و برنامه تبلیغاتی برای این کاندیداها به‌حساب می‌آید. این در حالی است که خود این کاندیداهای منتسب‌به دولت مستقر نیز به‌نحوی وارد مباحث انتخاباتی و مناظره‌ها شده و می‌شوند که انگار در ۳سال گذشته، هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است. به بیان دیگر به نظر می‌رسد به جای آنکه شاهد مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۳ باشیم، شاهد ادامه مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۰ هستیم و چند نفر از کاندیداها به‌ویژه آقایان زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی که به‌نحوی به‌عنوان کاندیداهای منتسب‌به دولت مستقر در این انتخابات حضور دارند، سعی دارند همه مشکلات کشور را به عملکرد آقای روحانی و بازه زمانی ۹۲ تا ۱۴۰۰ گره بزنند.درواقع این آقایان به هیچ عنوان به وضعیتی که در این ۳سال بر کشور حاکم شده، توجه نمی‌کنند و سعی در انکار تاثیر عملکرد این دولت در این ۳سال گذشته بر وضعیت معیشت، تورم، خوراک و پوشاک مردم دارند. همین‌طور که سعی دارند آنچه وضعیت کشور را در حوزه بین‌الملل به اینجا رساند، انکار کنند.درعین حال ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که آقای پورمحمدی به‌مراتب نسبت‌به ۴کاندیدای اصولگرای دیگر حاضر در این رقابت انتخاباتی، معقول‌تر و اخلاقی‌تر رفتار می‌کند و به بیان دیگر، در حالی که رفتار و منش و گفتاری اخلاقی دارد، با تسلط بر مسائل کشور به بحث کارشناسی می‌پردازد و چند گام از آن ۴کاندیدای دیگر جلوتر است.
نظرتان درباره نوع ورود آقای پزشکیان به‌عنوان کاندیدای موردحمایت جبهه اصلاحات به مناظره‌ها چیست؟!

خوشبختانه آقای پزشکیان با هوشیاری دست آقایان را خوانده است. درواقع در حالی که ۴نفر از ۵کاندیدای اصولگرا هرکدام به‌نحوی سعی دارند آقای پزشکیان را درگیر حواشی کنند، آقای پزشکیان با هوشمندی، از ورود به این مباحث پرهیز می‌کند و صرفا بر تشریح و تبیین مباحث و دیدگاه‌های خود متمرکز است. نکته‌ای که محل تاسف است،آن است که این رفتار غیراخلاقی برخی کاندیداها، منجربه اتلاف سرمایه و وقت ملت و مملکت می‌شود. تا جایی که حتی در روزهای گذشته، دفتر رهبری نیز نسبت‌به این دست اظهارات آقایان تذکر دادند.
بحث دیگر که تلویحا به آن اشاره کردید، اظهارنظرهای منفی برخی کاندیداها علیه دولت آقای روحانی است. تا جایی که دفتر آقای روحانی در این مدت در دو نامه از صداوسیما خواسته که فرصتی در اختیارشان قرار دهد تا بنابر قانون نسبت‌به آنچه علیه‌شان مطرح شده، پاسخگویی کنند.
بله! اما کماکان شاهدیم که این آقایان تمام تمرکز خود را بر ضدیت با دولت آقای روحانی متمرکز کرده‌اند و در حالی که آقای پزشکیان نه سمتی در دولت آقای روحانی داشته و نه سعی دارد با نگاه جناحی، عملکرد آن دولت را توجیه کند. این کاندیداها صرفا دنبال تخریب افرادی هستند که در مناظره‌ها حضور ندارند. ازطرفی ظاهرا صداوسیما نیز نمی‌خواهد در زمان مناسب، این فرصت را در اختیار آقای روحانی و اعضای دولت یازدهم و دوازدهم قرار دهد. درواقع به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی صداوسیما به‌نحوی است که نهایتا پس از برگزاری انتخابات این فرصت را در اختیار کسانی که علیه‌شان اظهاراتی مطرح شده، قرار دهند که این اقدام، مصداق نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و فایده‌ای نخواهد داشت. به نظرم، این رفتار و عملکرد صداوسیما، آشکارا نشانه ضعف این رسانه است. این در حالی است که صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای که باید در اختیار تمامی ایرانیان باشد، با دعوت از رییس دانشگاه صداوسیما فضایی را فراهم می‌کند که به جای بحث‌های تخصصی، حاشیه ایجاد و با طرح مباحث شخصی، فضا را متشنج کنند.
یکی از مباحثی که در مناظره دوم ازسوی آقای پورمحمدی مطرح شد، بحث FATF و موضع عجیب آقای جلیلی در این رابطه بود. ادعایی که به‌ویژه با توجه به آنکه با سکوت آقای جلیلی مواجه شد، به نظر می‌رسد صادق بوده است. نظر شما در این رابطه چیست؟!
بله! ظاهرا سیاست آقایان این بوده که به هر نحو ممکن، بر سر کار دولت روحانی مانع ایجاد کنند تا آقای روحانی نتواند اهدافش را محقق کند. اگر به یاد داشته باشید پس از انتخابات سال ۹۶، یکی از فرماندهان سپاه به صراحت گفت که مردم اشتباه کرده‌اند که در آن انتخابات مجددا به روحانی رای داده‌اند. بعد از آن نیز یک جریان خاص سیاسی، تمام تلاش خود را در این راستا متمرکز کرد که نگذارند برجام توسط دولت آقای روحانی به فرجام برسد. همان‌طور که در بحث FATF، آقایان نمی‌خواستند این مهم توسط دولت روحانی به نتیجه برسد. این جریان دنبال این بود که همان برجامی را که مدعی بودند در راستای منافع آمریکاست، پس از اتمام کار دولت روحانی، به نتیجه برسانند اما حتی در این کار نیز ناکام ماندند و نتوانستند دست‌کم شرایط کشور را به ۳سال قبل بازگردانند. رویکردی که درنتیجه آن، شرایط معیشتی ملت روزبه‌روز نامساعدتر شد و مطالبات شهروندان افزایش یافت. حال آنکه فرقه مصباحیه و گروهک پایداری در این مدت صرفا به حفظ قدرت خود توجه کرد و منافع ملت را مدنظر قرار نداد. همین شرایط است که باعث شده همانطور که آقای پزشکیان نیز در این مدت به دفعات تاکید و تصریح کرده، سیاست‌های کلی نظام بر زمین مانده و وضعیت کنونی کشور با برنامه ۲۰ساله و سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ فاصله بسیاری دارد و حتی اگر تمام تلاش‌مان را به کار ببندیم، ۲۰سال آینده هم به آنجا که باید ۲۰سال قبل می‌رسیدیم، نخواهیم رسید.
بحث دیگری که در جریان مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها مورد انتقاد ناظران قرار گرفت، وعده‌های بعضا عجیبی است که از سوی برخی کاندیداها مطرح شده؛ وعده‌هایی همچون ارائه گوشت و توزیع آن در منازل شهروندان. نظرتان در این رابطه چیست؟!
نکته‌ای که به‌عنوان مقدمه در پاسخ به این پرسش باید به آن اشاره کنم، این است که امروز متاسفانه دولت، مجلس و البته شهرداری تهران به ستاد انتخاباتی کاندیداها تبدیل شده‌اند و مشخصا در بحث شهرداری تهران سوال ما این است که چرا شورای شهر تا این میزان به این مساله بی‌توجه است. امروز شاهدیم که رییس‌دفتر شهردار تهران به‌عنوان سرپرست شهرداری فعالیت می‌کند و شورای شهر هم که باید بر عملکرد شهرداری نظارت کند، هیچ تذکری به آقای زاکانی نمی‌دهد. همچنین آقای قالیباف به‌عنوان رییس مجلس اگرچه برای ورود به انتخابات و اعلام کاندیداتوری با منع قانونی مواجه نیست اما با توجه به اینکه نایب‌رییس نخست مجلس را نیز به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی‌اش به کار گرفته، عملا باعث شده نظام مجلس و قوه مقننه کشور از کار بیفتد. همزمان با این مسائل اما چنانکه اشاره کردید، بحث وعده‌های پوپولیستی نیز محل انتقاد است. تا جایی که امروز می‌بینیم یک کاندیدا می‌گوید به همه شهروندان طلا می‌دهیم یا گوشت را مقابل منازل توزیع می‌کنیم. طبیعتا این وعده‌ها نه‌تنها عملی نیست، بلکه مصداق فریب افکار عمومی نیز هست. این در حالی است که آقای پزشکیان با صراحت و صداقت، سعی دارد اولا خارج از حیطه اختیاراتش وعده‌ای را مطرح نکند و ثانیا همانطور که در جریان سخنرانی‌‌اش در دانشگاه تهران شاهد بودیم، به دانشجویان قول داد که به آرای ملت خیانت نمی‌کند. درواقع معتقدم آقای پزشکیان با همین یک شعار، می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. امروز ما در شرایطی قرار داریم که اصل ۱۱۳ و فصل سوم قانون اساسی تعطیل و بلاتکلیف مانده و امیدواریم آقای پزشکیان بتواند اولا جایگاه و هویت ریاست‌جمهوری را احیا و بازسازی کند و ثانیا در راستای سایر اصول بر زمین مانده قانون اساسی اقدام کند. اگرچه قانون اساسی ما اشکالاتی دارد اما پیش از اصلاح این اصول، لازم است اصول بر زمین مانده را اجرا کنیم.
بحث دیگر درمورد احتمال ائتلاف کاندیداها و کناره‌گیری آنان به نفع یکدیگر است. بحثی که به‌ویژه در میان ۵کاندیدای اصولگرا مطرح بود اما در این چند روز همگی به دفعات تاکید کرده‌اند که بنای انصراف و کناره‌گیری ندارند؛ ازطرفی در این چند روز حتی زمزمه‌هایی درخصوص احتمال ائتلاف آقای پورمحمدی با آقای پزشکیان نیز مطرح شده؛ پیش‌بینی شما از آنچه در این رابطه رقم خواهد خورد، از چه قرار است؟!
اولا باید بگویم که درمورد آقای پورمحمدی نظر خاصی ندارم. وضعیت آقای پورمحمدی با ۴کاندیدای دیگر و البته آقای پزشکیان متفاوت است اما در مورد ۴کاندیدای دیگر باید بگویم که این مساله محتمل است، ولی این نکته نیز حائز اهمیت است که درصورتی که یک یا چند نفر از آنان کنار بروند، درواقع رسوایی بزرگی ایجاد خواهد شد و حتی این شائبه را ایجاد می‌کند که شورای نگهبان با سوگیری خاصی اقدام به تایید صلاحیت کاندیداها کرده است. نکته دیگر این است که برخلاف آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که آقای قالیباف در نظرسنجی‌ها نفر نخست خواهد بود، این آقای پزشکیان است که تاکنون در صدر قرار گرفته و اگر مردم با حضور پررنگ پای صندوق‌های رای، مشارکت معناداری را رقم بزنند، می‌توانیم امیدوار باشیم که آقای پزشکیان به پیروزی برسد. ظاهرا در روزهای گذشته برخی نهادهای دانشگاهی و کارشناسی از جمله دانشگاه امام صادق اقدام به تهیه پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های انتخاباتی زده‌اند و همزمان ستادهای کاندیداها نیز اقداماتی در این راستا داشته‌اند. مولفه‌ای که بنابر مجموع این نظرسنجی‌ها در حال رشد است، آرای خاموش است که جهت این آرا نیز روشن است.
اتفاقا جبهه اصلاحات هم در جریان انتخابات پیشین نظرسنجی‌هایی را انجام داد؛ آیا در این انتخابات نیز در این راستا فعالیت کرده‌اید؟!
بله! امسال هم از طریق ستادهای رسمی آقای پزشکیان در این راستا اقدام کردیم و هم‌اکنون نیز پیمایش‌هایی درحال انجام است که ان‌شاءالله نتایج آن، اوایل هفته جاری منتشر خواهد شد اما تا اینجای کار نیز به نظر می‌رسد، مهم‌ترین مولفه درحال رشد، آرای خاموش بوده و درمجموع نیز آقای پزشکیان بالاتر از سایر کاندیداها قرار دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....