تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 8:28
کد خبر : 170861

پریشانی بورس در آستانه انتخابات

پریشانی بورس در آستانه انتخابات

شاخص کل بورس و شاخص هم وزن در سومین روز کاری هفته روند معکوسی را تجربه کردند. شاخص کل بورس در این روز توانست مثبت شود و شاخص هم وزن نیز منفی شد. بازار سرمایه این روزها نسبت به اخبار و اتفاقات واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و سعی دارد در یک مسیر نسبتا مشخص حرکت

شاخص کل بورس و شاخص هم وزن در سومین روز کاری هفته روند معکوسی را تجربه کردند. شاخص کل بورس در این روز توانست مثبت شود و شاخص هم وزن نیز منفی شد.

بازار سرمایه این روزها نسبت به اخبار و اتفاقات واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و سعی دارد در یک مسیر نسبتا مشخص حرکت کند تا روز انتخابات مشخص شود که کدام یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری نهمین رییس دولت کشور خواهد بود و پس از بازارها تصمیم بگیرند که در چه مسیری حرکت کنند. بورس تهران را می‌توان یکی از صبورترین بازارهای مالی دانست؛ چراکه از سال ۹۹ تا به امروز منتظر یک واکنش یا خبر مثبت است که بتواند یک روند صعودی ادامه‌دار باشد اما متاسفانه از سال تا به امروز دولت و مسوولان مختلف تنها با راهکارهای چند روزه سعی کرده‌اند که بازار را تا حدودی مثبت نگاه دارند که برخی از آنها موفق نیز بوده‌اند. بازار سرمایه در انتظار است که دولت چهاردهم روی کار بیاید و آن زمان بازار تصمیم خواهد گرفت که با توجه به صحبت‌ها و موضع‌های مسوولان در چه مسیری حرکت کند. حسین بوستانی، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به شمارش اولیه آرا و کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت جدی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به بررسی رویکردهای متمایز این دو نامزد ریاست‌جمهوری در زمینه اقتصاد پرداخت و به این پرسش پاسخ داد که با انتخاب هر یک از این دو نامزد ریاست‌جمهوری، چه آینده‌ای را می‌توان برای اقتصاد ایران متصور شد. وی توضیح داد: برای بررسی رویکرد اقتصادی جلیلی باید در نظر داشته باشیم که وی کاملا قائل به یک اقتصاد سوسیالیستی و دستوری است و بدون ارایه راهکارهای موثر در انتهای زنجیره، به دنبال حل مشکلات است. برای مثال در بعد خانوار و معیشت خانواده، بدون ارایه راهکار برای تقویت بنیه اقتصادی به افزایش یارانه‌ها و تامین سبد غذایی توجه دارد. در صنایع نیز بدون اشاره به آسیب‌های زیان بار قیمت گذاری دستوری به مشکل بسته شدن هپکو اراک و هفت تپه خوزستان اشاره می‌کند.

    به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، رویکرد سعید جلیلی همواره قائل به غیرفعال سازی اهرم تحریم‌های بین المللی است، بدون آنکه راهکار مشخصی برای آن ارائه کنند. به‌طور خلاصه کابینه سعید جلیلی به دنبال اقتصاد مقاومتی و احیای طرح‌های ناموفقی مثل مسکن مهر است. طبیعتا آثار تصمیمات سیاسی وی در مسائل اقتصادی هم نمود پیدا خواهد کرد. وی رویکرد رادیکال‌تری با کشورهای خارجی خواهند داشت. چرا که از مخالفین جدی برجام بوده و مشخصا در پرونده هسته‌ای هم مواضع تند‌تری را در مذاکرات احتمالی پیش خواهد گرفت و به‌طور یقین با واکنش متقابل کشورهای رو به رو مواجه خواهد شد. مسعود پزشکیان، دیگر نامزد انتخاباتی راه یافته به دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، قائل به بازار آزاد است و نگاه واقع بینانه‌ای به FATF دارد و معتقد است که در صورت بیرون ماندن ایران از این معاهده ممکن است معاهدات ایران با چین را هم تحت تاثیر قرار دهد. مسعود پزشکیان کاملا معتقد به حذف یارانه‌ها هستند و این فضا را فسادزا و قیمت گذاری دستوری را آفت صنعت می‌داند. مسعود پزشکیان به ارز آزاد توجه ویژه‌ای دارد که این مورد کاملا می‌تواند به نفع بازار سرمایه، صنایع و شرکت‌های فعال در عرصه‌های اقتصادی کشور باشد.

سیگنال مثبت نفت

معاملات نفت برنت با ۳۳ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۸۱ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه ایستاد.

هر دو شاخص در ژوئن، حدود ۶ درصد رشد کردند. نفت برنت در دو هفته گذشته، پس از اینکه اوپک و متحدانش، بخش اعظم محدودیت عرضه خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کردند، در بالای ۸۵ دلار در هر بشکه بسته شد. این تصمیم باعث شد تحلیلگران، کمبود عرضه در سه ماهه سوم را پیش‌بینی کنند زیرا تقاضا برای سرمایش و سفرهای هوایی در فصل تابستان، کاهش سطح ذخایر نفت را به دنبال خواهد داشت. اداره اطلاعات انرژی امریکا روز جمعه اعلام کرد تولید نفت و تقاضا برای محصولات نفتی، در آوریل، به بالاترین میزان در چهار ماه گذشته رسید و از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. تحلیلگران موسسه مالی‌ای ان جی به سرپرستی وارن پاترسون در یادداشتی نوشتند: ما همچنان دید حمایتی نسبت به نفت برنت داریم؛ با این حال، نگرانی‌هایی نسبت به تقاضا مانند تقاضای امریکا برای بنزین و تقاضای آشکار چین وجود دارد. یک شاخص خصوصی نشان داد فعالیت کارخانه‌ای در میان تولیدکنندگان چینی کوچک‌تر، به لطف سفارش‌های خارجی، با سریع‌ترین نرخ از سال ۲۰۲۱ رشد کرد اما نظرسنجی گسترده‌تر حاکی از تقاضای داخلی ضعیف و شکاف‌های تجاری بود که به یک رشد منفی دیگر بخش صنعتی منتهی شد. چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت و بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است. تونی سایکامور، تحلیلگر موسسه‌ای جی در یادداشتی نوشت: امیدها به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در اروپا و درگیری میان رژیم صهیونیستی و لبنان، کفی را برای قیمت نفت ایجاد کرده است. روند صعودی اخیر وست تگزاس اینترمدیت اگر قیمت‌ها بالای میانگین قیمت ۲۰۰ روزه در ۷۹ دلار و ۵۲ سنت بماند، ممکن است تا سطح ۸۵ دلار ادامه پیدا کند. معامله‌گران همچنین به نظاره تاثیر توفان‌ها بر تولید و مصرف نفت و گاز در امریکا نشسته‌اند. بر اساس گزارش رویترز، فصل توفان‌های گرمسیری آتلانتیک با توفان «بریل» در روز یکشنبه آغاز شد. مرکز ملی توفان امریکا اعلام کرد «بریل» به سمت جزایر ویندوارد کاراییب در حرکت است و با خود بادهای سهمگین و سیل به همراه خواهد برد.

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، شاخص کل بورس تهران ۲ هزار و ۲۰۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۷۵ هزار و ۱۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۷۵ واحدی در رقم ۶۶۸ هزار و ۱۵۳ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۴۰ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۱۴۰ واحد به سطح ۱۱۶ هزار و ۲۴ واحد رسید. روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و ۳۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. روز گذشته نماد ثپردیس بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۳۲ میلیارد تومان بود. پس از ثپردیس، نمادهای فملی، فزر، شستا و آسیاتک بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حفارس، شفام، وغدیر و حسینا تعلق داشت. روز گذشته نمادهای حکشتی، فملی و فولاد نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای مبین، اخابر و کنور از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای مارون، خاور و انتخاب بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، ودی، حگهر نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، خاور و فزر بیشترین تراکنش را داشتند. روز گذشته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶۵ هزار و ۴۹۲ میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با ریزش ۲۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان رسید. در معاملات روز اخیر نماد پکرمان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۸۲ میلیارد تومان بود. پس از پکرمان، ثپردیس بیشترین ارزش معاملات را داشت و حفارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد ۴۷۳ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۵۵۹ سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به حفارس تعلق داشت. دو نماد وبملت و خاور نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، ۴۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۱۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۰۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۸۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۱ درصدی به ۴۳۲ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 16 =