پرش به محتوا
  • خانه
  • اقتصاد
  • کسب و کار
  • ارز دیجیتال
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • ‌انرژی
  • فناوری
  • اجتماعی
  • سلامت
  • جهان
  • کشاورزی
  • تبلیغات
  • خانه
  • اقتصاد
  • کسب و کار
  • ارز دیجیتال
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • ‌انرژی
  • فناوری
  • اجتماعی
  • سلامت
  • جهان
  • کشاورزی
  • تبلیغات
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • ۱۱:۳۳ ق٫ظ
  • بدون نظر
  • کد نوشته: 190237

ویژگی‌های لازم برای یک وزیر اقتصاد

فهم اینکه آیا فردی برای وزارت اقتصاد مناسب است یا خیر به این موضوع بر‌می‌گردد که کارکردها و وظایف وزارت اقتصاد چیست. وزارت اقتصاد در اساس وزارت امور دارایی بوده است؛ یعنی متولی اموال دولتی که بیشتر شرکت‌های دولتی هستند. نظارت بر شرکت‌های دولتی کمابیش با وزارت اقتصاد است، ولی در برخی امور با وزارتخانه‌های دیگر شریک است. مثلا تعیین مدیرعامل بانک کشاورزی با مشورت وزیر جهاد و تعیین مدیرعامل بانک مسکن با مشورت وزیر راه انجام می‌شود. بنابراین با توجه به حجم بالای شرکت‌های دولتی، مسوولیت سنگینی بر دوش وزارت اقتصاد است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  همچنین سازمان‌های متعددی زیرمجموعه وزارت اقتصاد قرار می‌گیرند که نمونه آن سازمان امور مالیاتی، سازمان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و … است. همچنین تعیین دو بازوی ناظر بازار مالی، یعنی بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، با وزارت اقتصاد است. با این توصیف مشخص می‌شود که راهبری این مجموعه‌های بزرگ نیازمند یک توان مدیریتی قوی است. از‌این‌رو برخی معتقدند که وزیر اقتصاد باید اساسا یک مدیر مقتدر باشد.

در‌عین‌حال از زمانی که پسوند اقتصادی به امور دارایی اضافه شد، وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی شناخته می‌شود؛ گرچه بیشترین ابزار سیاستگذاری اقتصادی در اختیار سازمان برنامه و بانک مرکزی است. با‌این‌حال با توجه به وجود خزانه در این وزارتخانه و انتصاب رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد، وزیر اقتصاد متولی و مسوول اصلی سیاستگذاری اقتصادی به شمار می‌رود. حضور وزیر اقتصاد در تمامی شوراهای اقتصادی و مسوولیت اداره برخی از آنها نشان می‌دهد که وزیر اقتصاد باید فهم خیلی خوبی از اقتصاد داشته باشد. این امر مستلزم آن است که وزیر اقتصاد دانش‌آموخته رشته اقتصاد باشد و بتواند در عرصه سیاستگذاری اقتصادی به‌خوبی نقش‌آفرینی کند.

وجود انبوه سازمان‌ها و شرکت‌ها در زیرمجموعه این وزارتخانه موجب می‌شود وزیر اقتصاد به‌ناگزیر انتصاب‌های زیادی را انجام دهد. همین امر رشک سیاستمداران را برمی‌انگیزد و آنها را وسوسه می‌کند تا به سراغ وزیر اقتصاد روند و او را تحت‌فشار قرار دهند تا افراد مدنظرشان را به وزیر اقتصاد تحمیل کنند. همچنین وجود بانک ملی و سازمان مالیاتی موجب می‌شود کسانی پیوسته دنبال دستور وزیر برای گرفتن وام یا بخشش مالیاتی باشند. از این رو وزیر اقتصاد اگر بخواهد مستقل بماند فشار سیاسی سنگینی را متحمل می‌شود. این امر مستلزم آن است که وزیر اقتصاد یک شخصیت سیاسی آب‌دیده و درعین‌حال سالم باشد تا از پس این فشارها برآید و بتواند با نمایندگان مجلس و دیگر ارکان حاکمیت طوری توازن را برقرار کند که دوره مسوولیت وی کوتاه نباشد.

مهارت مدیریتی، فهم و شهود اقتصادی، و نهایتا مهارت سیاسی سه ویژگی‌ای هستند که به‌ندرت در کسی همزمان جمع می‌شود. لذا انتظار وجود یک سوپرمن که واجد همه این ویژگی‌ها باشد انتظار نابجایی است و به باور من در هیچ‌کدام از وزرای سابق به طور همزمان در سطح بالا وجود نداشته است.

مساله این است که د‌رحال‌حاضر کدام ویژگی اولویت دارد. به اعتقاد اینجانب وزیر اقتصاد نباید هیچ عزل و نصبی در بنگاه‌های اقتصادی انجام دهد، زیرا مشکلات شرکت‌های دولتی ساختاری است و کمتر ناظر به مهارت مدیران موجود است. ثانیا تمنای ایجاد تغییر موجب می‌شود تا فشارهای همه‌جانبه برای انتصابات زیاد شود. در نتیجه در شرایط حاضر مهارت مدیریتی اولویت نیست. وجود یک قائم‌مقام که شناخت خوبی از سازمان داخلی وزارتخانه داشته باشد، می‌تواند این نیاز را به‌خوبی مرتفع کند.

از دید اینجانب شهود اقتصادی و مهارت سیاسی دو اولویتی هستند که باید به آنها توجه کرد. تجربه آقای همتی نشان داد که کار با مجلس موجود برای هر وزیر اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود و اندک تغییرات متغیرهای اقتصادی که به‌واسطه شوک‌های سیاسی ایجاد می‌شود، می‌تواند چه اندازه بهانه برای سوال و استیضاح ایجاد کند. وزیر جدید باید یک مشاور پارلمانی فوق‌العاده داشته باشد.

شاید بتوان گفت وزیر اقتصاد باید اقتصادخوانده متبحری باشد. در غیر این صورت شاید به‌صلاح باشد یک سیاستمدار صالح بر این سکان تکیه زند تا فضایی برای عملکرد حرفه‌ای سازمان‌های زیر دست ایجاد کند. اینکه آیا چنین سیاستمدار مناسبی در دسترس است یا نه، موضوعی اختلاف‌برانگیز است که بحث‌های مصداقی را به میان می‌آورد که جای آن در این مجال نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

  • اقتصادکشاورزی, دکتر علی سرزعیم, مسکن, نمایندگان مجلس, وزارتخانه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − هفت =

پربازدیدترین ها

  • ضرورت گذار از اقتصاد دولتی
  • ورود کشور به مرحله ناترازی فزاینده
  • آقای رئیس‌جمهور؛ افغانستان میدان دیپلماسی نیست، میدان مین است
  • جنجال برنج پاكستانی در كيسه ايرانی!
  • بازگشت ترديد به بازار سهام
  • قيمت ابزاری برای كنترل مصرف آب
  • راهكاری برای عبور از بن‌بست مكانيزم ماشه و «غنی سازی»
  • سراب تعطیلات در بحران آب
  • تاریخ آب در فلات ایران
  • دیده‌بانی مالیات بر سوداگری
  • سقوط ۷۲ درصدی ارزآوری زعفران ایران
  • تجدیدپذیرها ۹۰ درصد ارزان‌تر
  • فرمان عفو عمومی شامل همه مهاجران بازگشتی است
  • انبارها مملو از کالاهای اساسی است
  • آغاز عرضه ارز اربعین به متقاضیان از امروز
  • نوسان‌های قیمت، فرصتی هوشمندانه برای شناسایی لحظه طلایی ورود
  • تهدید جنگ جهانی سوم رو به افزایش است
  • ایران به ادعا‌های سفیر رژیم اسرائیل در باکو پاسخ داد
  • مدیریت منابع آب به کمک ماهواره‌ها
  • تکرار ادعای تروئیکای اروپایی علیه ایران
درباره ما

پایگاه خبری اقتصاددان یک منبع معتبر و به‌روز است که به تحلیل و بررسی مسائل اقتصادی، مالی و بازرگانی می‌پردازد. اقتصاددان با بهره‌گیری از تحلیل‌های کارشناسان و منابع موثق، به تبیین روندهای کلان اقتصادی و ارائه اطلاعات دقیق به علاقه‌مندان و فعالان این حوزه می‌پردازد.

پرچسب ها
  • بورس
  • انرژی
  • گردشگری
  • گمرک
  • مسکن
  • ارز دیجیتال
  • سلامت
  • فناوری

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ می باشد! طراحی سایت خبری: آریان وب!