وزارت صمت به تنهایی دشمن خودروسازی کشور است

مسأله خودرو در ایران تبدیل به یک چالش برای دولت و مردم شده است. دولت از یک طرف نتوانسته بازار واردات را به سامان برساند، از سوی دیگر خودروساز‌های داخلی نیز دیگر قابل کنترل نیستند. کنترل ناپذیری خودروسازداخلی صرفاً در کیفیت تولید و قیمت هم خلاصه نمی‌شود. خصوصی‌سازی ایران خودرو نشان داد که بخش خصوصی می‌تواند تا کجا جلو دولت قد علم کند.

 

اسماعیل شجاعی کارشناس خودرو، عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با نبض بازار گفت : در ادامه به رشد صدور مجوز خودروسازی و نقد این رفتار دولت نیز اشاره شده است. شجاعی در این گفتگو مدعی است که صنعت خودروسازی کشور در حال حرکت به سوی مونتاژکاری چینی است.

اسماعیل شجاعی، کارشناس خودرو، درباره چالش‌های خصوصی‌سازی ایران خودرو  گفت:

واگذاری ایران خودرو در چارچوب خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاد. بر اساس قانون رفع موانع تولید و احکام قضایی خصوصی‌سازی پیش رفت. سهام‌داران ایران خودرو از سهام دولتی‌ها بیشتر بود. در این بین دستور قضایی صادر شد که سهام‌داران توده‌ای حق رأی ندارند. هرچند این به معنای گذشتن دولت از حقوق خود نیست. با یک رویه قضایی و توانمندی حقوقی بخش خصوصی، تخلف دولت را کنار زدند. بخش خصوصی با ابزار قانونی، دخالت دولت در مدیریت را مهار کرد.

وی درباره رشد مجوز‌های تولید خودرو بیان کرد: خصوصی‌سازی در صنعت خودرو باید پیش برود. یکی از چالش‌های ما تعداد زیادی از مونتاژکارهاست. برای اینکه بتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، به دو الی سه بنگاه بیشتر نیاز نداریم. اینکه به بیش از شصت شرکت مجوز داده‌اند، یعنی وزارت صمت به تنهایی دشمن خودروسازی کشور است.

این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دولت در زیان خودروسازان اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی ما بیش از صد هزار میلیارد تومان به قطعه ساز بدهکار است. دولت بدهی قطعه سازان را پرداخت کند تا کارخانه‌ها به خودش بدهکار شوند. ما مونتاژکاران را تشویق می‌کنیم که علیه قطعه سازان و خودروساز‌ها فعالیت کنند. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که صرفاً به مونتاژ کار چینی تبدیل شویم.

او افزود: دولت باید پاسخگو بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی یادگرفته که برای مهار دولت از ابزار‌های قانونی استفاده کند. چطور همه قیمت‌ها در کشور افزایش پیدا نکند، اما به خودرو که می‌رسد اتفاقی رخ ندهد. این نشان می‌دهد که عده‌ای خواهان توقف تولید هستند. دولت سیزدهم با فاجعه‌ای که در سامانه یکپارچه درست کرد صرفاً به نفع دلال‌ها در بازار خودرو کار کرد. این مدل فعالیت‌ها نشان داد که نگاه دولت به خودرو چگونه است.

وی در رابطه با لزوم تقویت تولید گفت: وقتی یک تولیدکننده با سیاست‌های اشتباه نظام حکمرانی مواجه می‌شود، چاره‌ای ندارد که بنگاه خود را به هر شکل زنده نگه دارد. تلاش دولت مبنی بر ورشکستگی صنعت قطعه‌سازی است. من خواهش می‌کنم که به داد تولید برسید. بنگاه‌های قطعه‌سازی ما تحت فشار شدید قرار دارند. در تاریخ ما چرا اینقدر قرارداد ترکمن چای ننگین تلقی می‌شود؟ ما در این قرارداد پذیرفتیم که تعرفه کالا‌های روسی صفر باشد. تولید ما در مقابل کالا‌های خارجی بی دفاع قرار گرفتند. بعد از صد سال کشور ایران به یک کشور فقیر تبدیل شد. ترکمن چای فقط دادن زمین نبود، بلکه شکست صنعت داخلی در مقابل کالا‌های روسی و انگلیسی بود.

او ادامه داد: دلال‌ها و مافیا با پول‌های سنگینی که در اختیار دارند، رسانه‌ها را تسخیر کرده‌اند. صبح تا شب عده‌ای در حال تضعیف تولید داخل هستند. آنها باید بگویند چرا کیفیت خودرو ایرانی پایین است. وقتی همه چیز علیه تولید است، چطور کیفیت خودروسازی رشد پیدا کند؟ چرا دولت دست از سر بنگاه داری از جمله در سایپا دست برنمی دارد؟ رقابت یعنی تولید داخل در مقابل خارج! رقابت به معنای رشد تعداد خودروساز‌ها نیست. دولت با تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری دستوری، در مقابل تولید ایستاده است. چرا دولت دست از سر بنگاه داری برنمی دارد؟

شجاعی درباره کنترل تولید داخل و واردات خودرو گفت: ما شاید در سال ۱.۵ میلیون خودرو تولید کنیم. با تعرفه‌ها نیز می‌توان واردات را کنترل کرد. ما می‌توانیم رقابت را در بازار داخلی و خارجی تنظیم کنیم. با حمایت تولید، بهبود کیفیت داخل نیز رخ می‌دهد. اگر صنعت داخل مورد حمایت قرار بگیرد، می‌توانیم موفقیت‌های منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم. ما باید استراتژی داشته باشیم که خصوصی‌سازی در آن مورد حمایت قرار بگیرد. بازار تولید داخل با تولید خارج از طریق تعرفه‌ها شکل بگیرد. متأسفانه تمام اقدامات را به ضرر تولید و به نفع خارج انجام می‌دهیم. همه درباره ضعف تولید حرف می‌زنند، اما کسی درباره موانع تولید حرف نمی‌زند. در درون خودروسازی ما مهندسین لایقی وجود دارد که باید به آنها اجازه فعالیت داده شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =