هشدار به خودروسازان

در حالي كه بازار خودرو زير فشار كمبود عرضه و نوسان ارز دوباره به سمت گراني رفته، كارشناسان ريشه التهاب را نه در نرخ كارخانه، بلكه در نبود خودرو در بازار مي‌دانند؛ همزمان مسعود پزشكيان با هشدار به خودروسازان اعلام كرده است اگر تا يك‌سال آينده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهينه نشود، هيچ ارزي دريافت نخواهند كرد، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال صنايع حمل و نقل و خودرو با دريافت ۵.۵  ميليارد دلار ارز از مركز مبادله در صدر دريافت‌كنندگان ارز  اين مركز  قرار  داشته‌اند.

   گراني با كمبود عرضه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، بازار خودرو كشور طي هفته‌هاي اخير با نوسان همراه بود و خودروهاي داخلي در اين دوره با افزايش قيمت ناشي از نرخ‌هاي جديد (كارخانه‌اي) دو خودروساز اصلي و بزرگ داخلي روبرو شده و در كنار آن همزمان با افزايش نرخ ارز در بازار آزاد شاهد ثبت قيمت‌هاي جديد خودرو هستيم.

گراني اخير در بازار خودرو بيشتر از آنكه ناشي از افزايش قيمت كارخانه يا رشد نرخ ارز باشد، به كمبود عرضه برمي‌گردد. با اين حال، هر چند تقاضا در بازار داخلي همچنان وجود دارد و ركود عميقي در بازار خودروهاي داخلي مشاهده نمي‌شود، اما افزايش قيمت‌هاي جديد دو خودروساز داخلي، شوك جديدي به بازار خودرو نداده و تعرفه‌هاي جديد، هر چند براي برخي از خودروها مناسب است، اما در مجموع موجب افت و كاهش انگيزه خريداران و فروشندگان شده است. البته كارشناسان تأكيد مي‌كنند اگر خودرو كافي وارد بازار شود، حتي با افزايش قيمت رسمي هم امكان كنترل بازار وجود دارد؛ اما كمبود خودرو دوباره فاصله قيمت كارخانه و بازار و دلالي را تشديد كرده است. بازار خودروهاي داخلي طي هفته‌هاي اخير همزمان با رشد ارز حدود پنج درصد افزايش قيمت داشته، با اين حال ركود كامل ديده نمي‌شود و خريد و فروش جريان دارد. تنها بخش راكد، بازار خودروهاي خارجي است كه به‌دليل تعرفه‌هاي جديد و محدوديت واردات سرد شده است. در همين رابطه، بابك صدرايي، كارشناس صنعت خودرو معتقد است بازار خودروهاي داخلي و خارجي به‌طور طبيعي به يكديگر وابسته‌اند و واردات صحيح و هدفمند مي‌تواند قيمت هر دو بخش را كنترل كند. او مي‌گويد اختلال در توليد داخلي به‌صورت غيرمستقيم روي قيمت خودروهاي وارداتي اثر مي‌گذارد و اشباع بازار داخلي مي‌تواند قيمت وارداتي‌ها را كاهش بدهد. او توضيح مي‌دهد كه در سال ۱۴۰۱ به دليل توقف واردات، افزايش نرخ ارز مستقيما باعث جهش ۶۰ تا ۷۰ درصدي قيمت خودرو شد؛ اما در سال ۱۴۰۲ با وجود رشد ۱۰۰ درصدي نرخ ارز، قيمت خودرو تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يافت. دليل اين تفاوت، سقف قيمتي و كاهش كشش بازار است. صدرايي، به ايسنا گفته است: هر كالا يك «سقف تحمل قيمتي» دارد؛ مثلا پژو ۲۰۷ با وجود رشد شديد نرخ ارز، از حدود ۱.۱۵ ميليارد تومان فراتر نرفت. او تاكيد مي‌كند كه واردات حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته با وجود حجم كم، تأثير رواني مهمي در مهار قيمت‌ها داشت. اين كارشناس خودرويي مي‌گويد: امروز برخلاف گذشته بازار توان پذيرش قيمت‌هاي بسيار بالا را ندارد و گردش مالي كاهش يافته است. تنها بخش در ركود واقعي، بازار خودروهاي خارجي است، در حالي‌ كه داخلي‌ها همچنان معامله مي‌شوند. در نهايت، با توجه به افزايش نرخ ارز، هزينه توليد و فشارهاي بين‌المللي، افزايش قيمت خودرو محتمل است؛ اما جهش‌هاي شديد مانند گذشته پيش‌بيني نمي‌شود.  همچنين به گفته فروشندگان خودرو، افزايش‌هاي اخير بيشتر به‌خاطر كمبود عرضه است نه قيمت‌گذاري جديد خودروسازان. اگر توليد بالا برود- به‌ويژه در بازه خودروهاي زير يك ميليارد تومان- قيمت‌ها قابل كنترل است. از نظر كارشناسان، روند قيمتي خودرو در سال‌هاي اخير به ميزان واردات نيز وابسته بوده است. در سال گذشته واردات حدود ۶۰ هزار خودرو، هرچند كم، اما اثر رواني مهمي داشت و جلوي جهش قيمت‌ها را گرفت. در مقابل، خودروهاي مونتاژي چيني تحت تأثير نرخ ارز و هزينه توليد، حالا به محدوده ۱.۵ تا ۲ ميليارد تومان رسيده‌اند و عملا  از دسترس طبقه متوسط خارج شده‌اند؛ مونتاژكاران نيز به‌دليل محدوديت توليد، بيشتر سراغ محصولات گرانقيمت با تيراژ كم رفته‌اند. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند هرچند افزايش قيمت خودرو در ادامه محتمل است، اما از جهش‌هاي ناگهاني و شديد خبري نخواهد بود و بازار بيش از اين كشش ندارد. نوسان سالانه احتمالا در محدوده ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود و به‌طور كلي بازار در ركود نسبي باقي مي‌ماند. جمع‌بندي نظر كارشناسان نشان مي‌دهد، افزايش قيمت كارخانه‌اي فقط زماني قابل قبول است كه با تعهد افزايش توليد همراه باشد؛ در غير اين صورت كمبود عرضه دوباره فاصله قيمت كارخانه و بازار را عميق و زمينه دلالي و رانت را تقويت مي‌كند.

    اخطار رييس‌جمهور به خودروسازان 

در همين حال، مسعود پزشكيان رييس‌جمهور اسلامي ايران عصر يكشنبه  – ۲۵ آبان –  بر ضرورت كم‌مصرف بودن خودروهاي جايگزين، خطاب به وزير صمت دستور داد: در جلسه‌اي با خودروسازان، صريحا اعلام كنيد كه اگر تا يك سال آينده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهينه نشود، هيچ‌گونه ارزي دريافت نخواهند كرد و اجازه توليد نيز نخواهند داشت. اين شركت‌ها در صورت نياز، فناوري روز دنيا را خريداري كنند و دولت نيز در اين مسير از آنها حمايت خواهد كرد؛ اولويت ما توليد خودروهاي ايمن و برقي است. بر اين اساس ميزان تخصيص ارز به بخش‌هاي مختلف اقتصادي از سوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران صنايع حمل و نقل و خودرو با دريافت ۵.۵ ميليارد دلار ارز، ۱۵ درصد از كل ۳۶.۸ ميليارد دلار ارز تأمين‌شده توسط بانك مركزي از ابتداي سال تا ۲۶ آبان را به خود اختصاص دادند. از ابتداي سال جاري تا ۲۶ آبان‌ماه، در حالي بيش از ۳۶ ميليارد و ۸۵۹ ميليون دلار ارز براي واردات انواع كالاهاي اساسي، دارو، محصولات صنعتي و خدمات توسط بانك مركزي تامين شده است كه صنايع حمل و نقل و خودرو با دريافت ۵.۵ ميليارد دلار، به تنهايي ۱۵ درصد از كل ارز اقتصاد كشور را دريافت كرده‌اند. طبق آمارهاي رسمي بانك مركزي، از كل ارز تامين شده، ۲۶ ميليارد و ۴۸۵ ميليون دلار به بخش تجارت و بازرگاني اختصاص يافته است؛ گروه «صنايع حمل و نقل و خودرو» با واردات ۵.۵ ميليارد دلاري بيشترين ارز گروه‌هاي صنعتي را دريافت كرده است. ارزش كل ارز تاميني براي «صنايع تجهيزات برق و الكترونيك» و «ماشين آلات و تجهيزات توليد» به ترتيب بيش از ۳.۴ و ۳.۲ ميليارد دلار بوده است. «صنايع شيميايي و پليمري» و «صنايع معدني» نيز به ترتيب بيش از ۲.۷ و ۱.۸ ميليارد دلار دريافت كرده‌اند. سهم بخش «منسوجات و پوشاك» نيز ۶۸۷ ميليون دلار ارز بوده است. گفتني است، ۸ ميليارد و ۹۷۷ ميليون دلار به ساير صنايع تخصيص داده شده است. بر اين اساس، از ابتداي سال جاري تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۴، همچنين، ۹ ميليارد و ۴۱۴ ميليون دلار براي واردات كالاهاي اساسي و دارو تخصيص داده شده كه در رتبه دوم قرار دارد. بر پايه اين گزارش، براي تامين نيازهاي خدماتي كشور نيز ۹۶۰ ميليون دلار ارز در اختيار متقاضيان قرار گرفته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 4 =