با ورود مشتریان به یک فروشگاه تازه تأسیسِ بدون عوارض گمرکی در مرکز کلانشهر تیانجین در شمال چین، موجی از «گوچائو» یا مدهای شیک چینی بلافاصله توجه آنها را جلب میکند.
دو مصرفکننده روس، 28 نوامبر 2025، در شهر تیانجین واقع در شمال چین، محصولات مرتبط با «گوچائو» را تماشا میکنند. (عکس از خبرگزاری شینهوا)
از ساعتهای سیگال، برند قدیمی و شناختهشده ساعت چینی گرفته تا عروسکهای پاندا، سرویسهای چایخوری مرغوب و کیفهای دستی به رنگ نیلی، قفسهها مجموعهای انتخابشده از طراحیهای معاصر و فرهنگ سنتی را در کنار یکدیگر عرضه میکنند.
مارتا ریباکووا، خریدار روسی که در نمایشگاه چای حضور داشت، گفت: «خانواده من علاقه زیادی به چای چینی دارند و این سرویسهای چایخوری، تاریخ و فرهنگ گستردهای را در خود جای دادهاند.» ریباکووا که قصد دارد ماه آینده به خانه بازگردد، افزود: «میخواهم هدایایی با خود ببرم که زیبایی را با روایتهای فرهنگی ترکیب کنند و به خانوادهام امکان دهند چین را عمیقتر لمس کنند.»
ریباکووا فقط یکی از مصرفکنندگان بسیاری است که به محصولات چینی علاقهمند شدهاند. از میراث فرهنگی ناملموس گرفته تا اسباببازیهای مد روز مانند عروسکهای لبوبوی شرکت پاپ مارت و از نوآوریهای فناوری همچون خودروهای برقی تا پهپادها، نسلی تازه از داراییهای معنوی مصرفمحور چینی با جذابیت جهانی در حال شکلگیری است.
در ورای صنایع دستی سنتی، اسباببازیهای مد روز طراحیشده در چین نیز محبوبیتی فزاینده در بازارهای بینالمللی یافتهاند. زمانی که مجموعه جعبههای شگفتی «لبوبو» به یک موفقیت جهانی تبدیل شد، خوان یکاترینا، دانشجوی قزاقستانی دانشگاه مطالعات خارجی تیانجین، به سرعت یکی از آنها را خرید که بعدها مشخص شد یک عروسک هیولای سبز با دندانهای تیز است.
او اظهار کرد: «خیلی باحال است! تجربه جعبه شگفتی سرشار از انتظار و هیجان است. این نوع سرگرمی غیرقطعی، نیازهای روانی جوانانی را که در حال کشف ناشناختهها هستند، برآورده میکند.»
از زمان ورود عروسکهای لبوبو توسط پاپ مارت در سال 2019، این عروسکها بازار جهانی را تحت تأثیر قرار دادهاند. در سال 2024، درآمد مجموعه «هیولاها» که لبوبو نیز بخشی از آن است، به رقم 3.04 میلیارد یوان (429.8 میلیون دلار) رسید؛ رقمی که سبب افزایش 475 درصدی درآمد خارجی این شرکت شد.
به دنبال ارتقای صنعتی گسترده در چین، تصویر محصولات چینی نیز از «ارزان و کمکیفیت» به «نوآورانه و باکیفیت» تغییر یافته است.
شماری از اعضای انجمن تبادل علم و فناوری اروپای مرکزی و شرقی و چین، در تاریخ 14 سپتامبر 2025، در شهر تیانجین طی یک رویداد تجربی ویژه برای خودروهای برقی شرکت کردند. (عکس از خبرگزاری شینهوا)
ریدیس فرانکو از ونزوئلا که اکنون در تیانجین به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی چینی است، میگوید شیفتگی او به خودروهای برقی ساخت چین انگیزه اصلیاش بوده است. وی توضیح داد که عملکرد کمکربن، ویژگیهای هوشمند و طراحیهای شیک این خودروها، او را به شدت جذب کرده است.
او ادامه داد: «خودروهای برقی چینی بسیار جذاب هستند. پس از گرفتن گواهینامهام، میخواهم برای رفتوآمد روزانه و سفر، یکی از آنها را اجاره کرده و سپس خریداری کنم.»
طی سال 2024، فروش خودروهای برقی در چین 40.9 درصد از کل فروش خودروهای جدید این کشور را شامل شد و چین را برای دهمین سال پیاپی در جایگاه نخست جهانی قرار داد.
همزمان، از گوشیهای تاشوی هواوی گرفته تا دوربینهای پانورامای Insta360 و رباتهای انساننمای Unitree، محصولات فناورانه چینی همچنان توجه بازارهای جهانی را به خود جلب میکنند.
باکتیگولووا عادل، دانشجوی قرقیزستانی دانشگاه تسینگهوا، با اشاره به اینکه اکوسیستم جامع و زنجیره تأمین کارآمد چین به توسعه شتابان این صنایع کمک کرده و آنها را قادر میسازد محصولات خود را در عرصه جهانی عرضه کنند، گفت: «محصولات خلاقانه چین همواره با نسبت بالای هزینه به عملکرد در حال نوآوری هستند.» دادههای اداره کل گمرک نشان میدهد که طی 10 ماه نخست امسال، تجارت کالای چین رشد پایدار خود را ادامه داده و صادرات با افزایش 6.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 22.12 تریلیون یوان رسیده است.
توئو یانجنگ، دانشیار دانشکده گردشگری و مدیریت خدمات دانشگاه نانکای، معتقد است موفقیت داراییهای معنوی و محصولات فناوری پرطرفدار چینی در توانایی آنها برای پاسخگویی به نیاز جهانیِ شخصیسازی و بیان احساسات نهفته است.
او اظهار کرد: «پشت این روند خلق تقاضا، حمایت قدرتمندی از سوی اکوسیستم خلاق و زنجیره تأمین چابک چین قرار دارد که به برندها امکان میدهد ایدهها را به سرعت به محصولات پرفروش تبدیل کنند.»
ز