نقش حیاتی کمک دیگر مناطق چین به توسعه تاریخی «شی‌زانگ»

برنامه کمک جفتی به «شی‌زانگ» تحت تعهد راسخ حزب کمونیست چین (CPC) در سوق دادن این منطقه برای دستیابی به توسعه تاریخی، سودمند بوده است.

امسال مصادف با سی‌اُمین سالگرد اجرای برنامه کمک جفتی چین در منطقه خودمختار «شی‌زانگ» (جنوب غربی چین) است. این تلاش توانایی منحصر به فرد نظام سوسیالیستی برای بسیج منابع و دستیابی به اهداف مهم را برجسته می‌سازد.

این برنامه نهادینه‌شده شاهد مشارکت 17 استان و شهرداری و همچنین ده‌ها وزارتخانه و شرکت دولتی چین بوده به گونه‌ای که سرمایه گذاری اساسی، فناوری کاربردی و استعدادهای ضروری را برای شی‌زانگ به ارمغان آورده‌اند.

این برنامه پشتیبانی باعث پیشبرد توسعه صنعتی و بهبود خدمات درمانی و آموزشی محلی شده است. تحت برنامه کمک جفتی از سال 1994 تا 2022 حدود 12 هزار مقام مسئول و نیروی متخصص در قالب 10 گروه به شی‌زانگ اعزام شده‌اند.

سیستم کمک جفتی که با هدف بهبود رفاه مردم اجرایی شده به شکلی قابل توجه توسعه اقتصادی و اجتماعی شی‌زانگ را تقویت کرده است.

این منطقه فقر مطلق را ریشه کن ساخته و در کنار بقیه کشور به رفاه متوسط دست یافته است. تولید ناخالص داخلیِ (GDP) شی‌زانگ از سال 1994 تا 2023 از 4.6 میلیارد یوان به 239.3 میلیارد یوان (34 میلیارد دلار) رسید که رشد بیش از 50 برابری را نشان می‌دهد. سال‌هاست که نرخ رشد درآمد سرانه خالص شهرنشینان و روستاییان در شی‌زانگ جزو بالاترین‌ها در چین بوده است.

کمک صنعتی باعث ارتقاء اقتصاد محلی شی‌زانگ شده است. صنایع تخصصی مثل گوشت گاومیش و محصولات ترمه در کنار شرکت‌های با فناوری پیشرفته، فرصت‌های شغلی را در نزدیکی خانه‌های مردم محلی به وجود آورده و به شکلی چشمگر توسعه کیفیِ منطقه خودمختار شی‌زانگ را ارتقا داده‌اند.

برنامه‌های کمک جفتی در جنگل کاری، احیا و رصد اکولوژیکی و گرمایش با انرژی پاک، به نتایجی ملموس در حفاظت زیست‌محیطی شی‌زانگ دست یافته است. به لطف این تلاش‌ها، صنعت گردشگری شی‌زانگ در حال رونق گرفتن است و سال گذشته 55 میلیون سفر داخلی و خارجی در آن به ثبت رسید.

از برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست در سال 2012، برنامه کمک جفتی به شی‌زانگ به سطوح بی‌سابقه‌ای در سرمایه گذاری، مشارکت و پوشش میدانی دست یافته و بیش از 9500 پروژه به اجرا در آمده است.

شی‌زانگ به منظور تضمین حقوق مردم محلی برای امرار معاش، توسعه و بهداشت دوره‌ای خارق العاده از توسعه و تحول را پشت سر گذاشته است. در نتیجه این تلاش‌ها مردم تمام گروه‌های قومی در شی‌زانگ اکنون از احساس رضایت، خوشبختی و امنیت بیشتری برخوردارند.

منطقه شی‌زانگ تجلی آشکار تعهد چین به تقویت وحدت قومی و پیگیری رفاه مشترک است. پروژه‌های زیرساخت، آموزش و تبادل کارمندان دولتی میان شی‌زانگ و دیگر مناطق کشور به شکلی قابل توجه تعامل بین گروه‌های قومی مختلف را افزایش کرده و احساس تعلق اجتماعی ملت چین را تقویت کرده است.

تعهد دیرین رهبری حزب کمونیست برای ارائه پشتیبانی مرکزی و سراسری به منطقه شی‌زانگ دارای اهمیت بوده است.

این برنامه کمک به توسعه کیفی منطقه خودمختار شی‌زانگ در میانه حرکت مدرنیزاسیون چین، ادامه خواهد داد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =

پربازدیدترین ها