میراث فرهنگی و طبیعی راهگشای سرنوشت مشترک

به باور یک مقام سازمان ملل، در عصری که جهان با چالش‌های فراوان، از تغییرات اقلیمی گرفته تا درگیری‌های خشونت‌آمیز روبرو است، باید به خاطر داشته باشیم که بشریت گذشته‌ای مشترک دارد و باید برای سرنوشتی مشترک به کار خود ادامه دهد.

«شهباز خان» مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو برای شرق آسیا گفت حکاکی‌های سایت‌های میراث جهانی به عنوان یک یادآور برای این مسئولیت مشترک عمل می‌کنند زیرا نشان دهنده تعهد کشورهای عضو برای حفاظت مشترک این اماکن هستند.

وی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «چاینا دیلی»، گفت: آثار باستانی، میراث ما از گذشته است — آنچه امروز با آن زندگی می‌کنیم و آنچه را که به نسل‌های آینده منتقل می‌کنیم.

یونسکو به دنبال تشویق شناسایی، حفاظت و نگهداری سایت‌های میراث فرهنگی و طبیعی بوده که از ارزشی برجسته برای بشریت برخوردارند.

«محور مرکزی پکن» و سایت میراث طبیعی چین طی چهل و ششمین نشست «کمیته میراث جهانی» که ماه جولای در دهلی نو پایتخت هند برگزار شد در فهرست «میراث جهانی یونسکو» به ثبت رسید و چین پس از ایتالیا به دومین کشور از لحاظ تعداد چنین سایت‌هایی تبدیل شد.

خان که از چندین سایت میراث جهانی از جمله چندین سایت در پکن بازدید کرده، گفت به نظرش اینها «موزه‌ها و کتابخانه‌های روبازی هستند که به انتقال آگاهی، مهارت‌ها و ارزش‌های نسل‌ها کمک می‌کنند».

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین طی نامه تبریکی که برای چهل و چهارمین نشست «کمیته میراث جهانی» در «فوجوئو» استان «فوجیان» در سال 2021 ارسال کرد، گفت که حفاظت،‌میراث داری و استفاده درست از گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی جهانی «وظیفه مشترک ماست و از اهمیتی حیاتی برای تداوم تمدن بشری و توسعه پایدار جهان برخوردار است».

شهباز خان کاملا با دیدگاه شی جین پینگ موافقت است. وی با اشاره به محور مرکزی پکن که قدمت آن به «سلسله یوان» (1368-1271) باز می‌گردد، به عنوان نمونه‌ای عالی از چگونگی تغییر برنامه ریزی شهری برای همگام شدن با زمانه توصیف کرد.

سایت‌های میراث فرهنگی و باستانی چین از «کوه‌های هیمالیا» گرفته تا «بیابان باداین جاران» برای حفاظت از گونه‌های در خطر و حفظ توازن اکولوژیکی مهم هستند. وی تاکید کرد که چین حفاظت و استفاده از سایت‌های میراث جهانی را در راهبردهای توسعه ملی خود ادغام کرد و آن را به عنوان سنگ بنای تمدن فرهنگی و اکولوژیکی به رسمیت شناخته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چین یک بازیگر بزرگ جهانی است، رهبری و الگوی آن در حفاظت از میراث می‌تواند الهام بخش و تاثیرگذار بر دیگر کشورها باشد، به ویژه در زمینه «ابتکار کمربند و جاده»، جایی که تبادلات فرهنگی و حفاظت از میراث مؤلفه‌ای با اهمیت هستند.

به گفته شهباز خان «ابتکار تمدن جهانی» که آقای شی مطرح کرده، کمکی ارزمند به گفتگوی جهانی در حوزه تنوع فرهنگی و همکاری بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این ابتکار بر اهمیت احترام متقابل و درک متقابل در جهانی که به طور فزاینده‌ای در هم تنیده، تاکید می‌ورزد و از تلاش‌های مداوم یونسکو برای ایجاد یک جامعه جهانی فراگیرتر و صلح آمیزتر حمایت می‌کند.

این مقام سازمان ملل با «مایه تاسف» خواندن درگیری‌ها، از به کارگیری گفتگو، درک و احترام متقابل برای تمام تمدن‌ها به منظور حل این مسائل حمایت کرد.

خان ادامه داد: باید از اشتباهای که مرتکب شده‌ایم، درس بیاموزیم؛ از نوآوری‌هایی که کرده‌ایم یاد بگیریم و به ایده‌های خوبی که به همگان کمک می‌کند، احترام بگذاریم.

او طرفدار پر و پاقرص رمان قدیمی چینیِ «سفر به غرب» است گفت این رمان مثالی از ادغام روشنفکرانه ایده‌هاست و نشان می‌دهد چیزی درباره انسانیت در زمان‌های دشوار بهترین است.

این رمان به‌عنوان روایتی تخیلی از زیارت «شوان‌جانگ» راهب بودایی چینی و سه همراهش، از جمله «سون ووکونگ»، که به‌عنوان «میمون شاه» نیز شناخته می‌شود، با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

خان گفت در درون ما کاوشی برای دانش و آگاهی وجود دارد. باید در زندگی خود بر مشکلات فراوانی غلبه کنیم و باید پشتکار داشته باشیم. ما باید به یادگیری ادامه دهیم و همچنین باید دانش خود را به روشی مثبت و مؤدبانه صرفنظر از دین یا ایمان به دیگران بدهیم درست همانگونه که شوان‌جانگ انجام داد.

وی تاکید کرد تعجبی ندارد که بازی ویدئویی «افسانه سیاه؛ ووکونگ» که ساختِ چین است و از رمان مذکور الهام گرفته، دنیا را تکان داده است.

شهباز خان خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که موارد بیشتری برای ساختن وجود دارد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =

پربازدیدترین ها