موانع اصلی ایجاد وفاق ملی

دکتر حمید یزدانیان عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در بخش نخست این یادداشت به مفهوم شناسی وفاق ملی و اهمیت و ضرورت آن پرداخته شد.

در این قسمت به برخی موانع اصلی ایجاد وفاق می پردازم.
عوامل متعدد داخلی و خارجی می تواند مانع وحدت و همبستگی و وفاق باشد.
فناوری های نوین، رسانه های فراگیر داخلی و خارجی و دخالت های پیچیده سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی بیگانگان، رسیدن به وفاق را سخت و سخت تر نموده است.
برخی کج فهمی ها و رفتارهای هیجانی و احساسی نیز بر پیچیدگی فرآیند ایجاد وفاق افزوده است.
با این حال از نظر جامعه شناسان عوامل اصلی عدم تحقق وفاق در جامعه معلوم و راهکارهای آن نیز توسط متخصصین ارائه شده است.

تبعیض و نابرابری:
تبعیض و نابرابری بین گروه‌های مختلف جامعه، یکی از مهم‌ترین موانع وفاق ملی است. اینکه از جامعه حدودا ده میلیونی اهل سنت هیچ مدیر ارشدی انتخاب نگردد یا سهم بانوان در مدیریت ها ناچیز باشد، نوعی احساس تبعیض و نابرابری ایجاد می کند. کابینه پیشنهادی موجب دلخوری گردید.  ان شاءالله در ادامه و در انتصابات پایین تر و استان ها این کم توجهی جبران شود.

افراط‌گرایی:
افراط‌گرایی و تعصب، مانع از گفتگو و تعامل سازنده بین گروه‌های مختلف می‌شود. که امیدواریم گروه های مختلف دقت لازم در این خصوص داشته باشند و از هر گونه افراط و تفریط و سهم خواهی های نابجا اجتناب نمایند.

بی‌اعتمادی:
بی‌اعتمادی بین گروه‌های مختلف جامعه، مانع از ایجاد همکاری و همبستگی می‌شود. دشمن تلاش نموده با ابزارهای مختلف در اختیار به ویژه ابزار رسانه ای و شبکه های اجتماعی، این بی اعتمادی را تقویت نماید و مانع تعامل و همکاری گردد. اخیرا رهبر انقلاب نیز به برخی پیام های سایبری هدایت شده و منتشرشده با اهداف خاص و جهت تشدید تنش و اختلاف در کشور اشاره نمودند که امیدواریم مورد توجه گروه ها و جریانات سیاسی قرار گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نه =