مهمترین موانع تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان در ایران

مهندس عبدالله زمانی تونی کارشناس مدیریت توسعه شهری و عضو شورای سردبیری اقتصاددان طی یادداشتی نوشت:

شرکت‌های دانش‌بنیان کسب‌وکارهایی هستند که با هدف تبدیل دانش به ثروت شکل گرفته‌اند. با وجود توجه زیاد به ایجاد و حمایت از این شرکت‌ها در ایران، هنوز موانع و مشکلات مهمی بر سر راه تجاری‌سازی محصولات آن‌ها وجود دارد. این موانع شامل بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، رقابت با محصولات وارداتی، بی‌اعتمادی بازاریان به افراد دانشگاهی و چالش‌های حفظ مالکیت معنوی ایده‌هاست.علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته جهت حمایت از این نوع شرکت ها ،اما راهکارهای مشخصی برای رفع موانع تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران اراِیه نشده است و به شناسایی و بررسی موانع تجاری‌سازی در این شرکت‌ها کمتر پرداخته شده است.
با این حال بنده معتقدم می‌توان برخی راهکارهای سازنده را جهت توسعه و بهبود شرایط این شرکت ها پیشنهاد داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

ایجاد انگیزه و کاهش ریسک سرمایه گذاران و حتی بیمه سرمایه برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و همچنین
حمایت و تسهیلات ویژه جهت ارایه محصولات این مجموعه ها در راستای رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان با محصولات وارداتی و یا نهادینه کردن فرهنگ اعتماد بازاریان به افراد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تقویت حفاظت از مالکیت معنوی ایده‌ها و فناوری‌های توسعه یافته از راهکارهای پیشنهادی می باشد.البته ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات حمایتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان
برای ارائه راهکارهای جامع‌تر، نیاز به بررسی و تحلیل عمیق‌تر موانع و چالش‌های دیگرموجود می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

پربازدیدترین ها