تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 22:06
کد خبر : 170936

«شی» تاکید بر نگارش فصل جدید مناسبات دوجانبه

«شی» تاکید بر نگارش فصل جدید مناسبات دوجانبه

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دوم جولای (۱۲ تیر) طی سفر رسمی خود به آستانه پایتخت قزاقستان مقاله‌ای را تحت عنوان «همکاری برای نگارش فصلی جدید در مناسبات چین-قزاقستان» در روزنامه دولتی «قزاقستان پروادا» و «خبرگزاری بین‌المللی قزاق» منتشر کرد. آقای شی در این مقاله نوشت: بیش از دو هزار سال قبل «جانگ چیان»

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دوم جولای (۱۲ تیر) طی سفر رسمی خود به آستانه پایتخت قزاقستان مقاله‌ای را تحت عنوان «همکاری برای نگارش فصلی جدید در مناسبات چین-قزاقستان» در روزنامه دولتی «قزاقستان پروادا» و «خبرگزاری بین‌المللی قزاق» منتشر کرد.

آقای شی در این مقاله نوشت: بیش از دو هزار سال قبل «جانگ چیان» به عنوان فرستاده به «مناطق غربی» اعزام شد تا در تبادلات دوستانه میان چین و آسیای مرکزی را بگشاید. «جاده ابریشم» باستانی تبادلات دوستان و یادگیری متقابل میان دو ملت بزرگ ما را ارتقاء بخشید. چین ۳۲ سال قبل یکی از نخستین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت و روابط میان دو کشور سفری دوباره را آغاز کرد.

رهبر چین افزود: ۱۱ سال قبل من ابتکار «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» را در قزاقستان پیشنهاد کردم که با پاسخ مثبت همه اقشار جامعه در قزاقستان روبرو شد.

تصویر بزرگ دو کشور در ساخت مشترک «کمربند و جاده» آغاز شده و توسعه روابط چین-قزاقستان وارد مرحله‌ای تازه شده است.

وی در این مقاله تصریح کرد: ما از همدیگر حمایت می‌کنیم و برای گشودن سطحی جدید از اعتماد متقابل سیاسی همکاری می‌کنیم. مناسبات چین-قزاقستان از سطح شرکای راهبردی جامع به شرکای راهبردی جامع دائمی جهش یافته و به چشم انداز ایجاد جامعه چین و قزاقستان با سرنوشتی مشترک با دوستی همیشگی، اعتماد متقابل بالا و به شریک شادی و غم بودن هم رسیده است.

این اعتماد و حمایت فناناپذیر بشدت ارزشمند است و به بزرگترین تضمین سیاسی برای همکاری چین-قزاقستان تبدیل شده است.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: ما به دستاوردهایی جدید در همکاری عملگرایانه از طریق سود متقابل، همکاری برد-برد و توسعه هماهنگ، دست یافته‌ایم. تجارت دوجانبه چین-قزاقستان سال گذشته رکورد بالای ۴۱ میلیارد دلار را به ثبت رساند. چین به بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین مقصد صادراتی قزاقستان تبدیل شده است.

وی افزود: ما به یکدیگر کمک کرده‌ایم، از همدیگر یاد گرفته‌ایم و موجی نو در تبادلات فرهنگی را آغاز کرده‌ایم. چین و قزاقستان توافقی برای راه اندازی مراکز فرهنگی در کشورهای یکدیگر به امضاء رسانده‌اند و برای نخستین بار یک فیلم مشترک با نام «موسیقیدان» را تولید کرده‌اند. پروژه‌های همکاری علوم انسانی مانند شعبه‌های دانشگاه‌های چین در قزاقستان، «کارگاه لوبان» و «مرکز طب سنتی چین» از صفر شروع شده و بهبود یافته است. معافیت ویزای متقابل به مردم دو کشور این فرصت را می‌دهد تا هر چند وقت یکبار اقوام و خویشان خود را ملاقات کنند.

رئیس جمهور چین تاکید کرد: ما با هم برای مقابله با چالش‌ها متحد شده و همکاری کرده‌ایم و به نتایجی جدید در همکاری بین‌المللی دست یافته‌ایم. چین و قزاقستان مشترکا سازوکار چین-آسیای مرکزی را راه اندازی کرده‌اند، در چارچوب سازمان‌های چندجانبه مانند «سازمان ملل»، «سازمان همکاری شانگهای» و «کنفرانس تعامل» و «کنفرانس اقدامات اعتمادساز در آسیا» هماهنگ و همکاری نزدیکی داشته، فعالانه از ابتکارات همکاری سازنده بین‌المللی یکدیگر پشتیبانی کردند و قاطعانه از راهبرد مشترک، امنیتی و منافع توسعه طرفین دفاع کرده‌اند.

شی جین پینگ در این مقاله افزود: قزاقستان از زمان تصدی ریاست چرخشی سازمان همکاری شانهای اقدامات مفید فراوانی انجام داده و نفوذ این سازمان را گسترش داده که چین بسیار از آن تقدیر می‌کند. این باور وجود دارد که با تلاش‌های مشترک تمام طرف‌ها، «نشست آستانه» قطعا یک موفقیت کامل خواهد بود، بیش از پیش خانواده سازمان همکاری شانگهای را متحد خواهد کرد و وضعیتی جدید برای همکاری سازمانی خواهد گشود.

رهبر چین در ادامه می‌نویسد: یک ضرب المثل باستانی چین می‌گوید «کسانی که تمایل مشابهی دارند برنده می‌شوند و کسانی که همکاری می‌کنند پیروز می‌شوند.» مردم قزاق می‌گویند «پنج انگشت، یک مُشت را می‌سازد و مردم یکپارچه هستند.»

آقای شی در بخش پایانی مقاله خود تاکید کرد: چین خواستار همکاری با قزاقستان در سفر تحقق رفاه و احیای ملی و حرکت دوشادوش به جلو است تا طرحی جدید برای همکاری بین دو کشور ترسیم کند و فصلی نو در دوستی چین و قزاقستان به نگارش در آورد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 18 =