تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1403 - 12:17
کد خبر : 170289

مردم گوشی وارداتی را ترجیح می دهند

مردم گوشی وارداتی را ترجیح می دهند

حجم زیادی از موبایل‌های دکمه‌ای تولید داخل است. فعالان بازار موبایل معتقدند کیفیت موبایل دکمه‌ای مونتاژ شده با موبایل وارداتی متفاوت است. به گفته فروشندگان، با وجود اختلاف قیمت قابل توجه، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند گوشی وارداتی تهیه کنند. اما موبایل‌های ایرانی به دلیل وجود گارانتی، متقاضیان خودش را دارد. چند سالی است که از مطرح

حجم زیادی از موبایل‌های دکمه‌ای تولید داخل است. فعالان بازار موبایل معتقدند کیفیت موبایل دکمه‌ای مونتاژ شده با موبایل وارداتی متفاوت است. به گفته فروشندگان، با وجود اختلاف قیمت قابل توجه، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند گوشی وارداتی تهیه کنند. اما موبایل‌های ایرانی به دلیل وجود گارانتی، متقاضیان خودش را دارد.

چند سالی است که از مطرح شدن موضوع تولید گوشی ایرانی می‌گذرد و پیش از آن تنها یک شرکت به عنوان تولیدکننده محدود گوشی شناخته می‌شد؛ تولیدکننده‌ای که البته به‌زعم برخی از کارشناسان این حوزه، بیشتر مونتاژ کننده قطعات وارداتی گوشی بوده تا اینکه بخواهند صفر تا صد گوشی را در داخل کشور تولید کند. درباره مزیت تولید گوشی داخلی گفته شده که با تولید گوشی باکیفیت ایرانی با قیمت مناسب، به قدرت خرید مردم، تحول دیجیتال و اشتغال کمک خواهد شد. اگرچه ویژگی‌ها و خدماتی که برای گوشی داخلی در نظر گرفته شده، هنوز اعلام نشده اما استفاده از سیستم عامل بومی ظاهرا یکی از این ویژگی‌ها است. اگرچه تولید گوشی ایرانی مورد توجه دولت‌های گذشته قرار دارد اما دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع نشان داده چراکه همزمان با آغاز به کار این دولت، وزیر ارتباطات درباره برنامه برای تولید موبایل ایرانی اعلام کرد که ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد اما باید بازار آن در کشور ایجاد شود و مردم به این موبایل‌ها اطمینان کنند. بر این اساس اعلام شد که در ابتدا ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که باید به این مساله توجه کرد، همچنین در ساخت گوشی‌های ایرانی از ظرفیت جوانان که سبب اشتغال‌زایی می‌شود، استفاده خواهد شد؛ علاوه بر آن در مردم و جامعه خود باوری ایجاد می‌کند و نسبت به گوشی‌های خارجی ارزان‌تر است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، در این میان طبق مصوبه جلسه ۱۶۴ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شد که دفتر صنایع لوازم خانگی برنامه‌های آتی در خصوص چگونگی تخصیص ارز و جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌ای و حمایت از واحد‌های تولیدکننده تلفن همراه ارایه کند این در شرایطی است که رییس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران؛ ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای در شرایط فعلی را تکذیب کرده است. ممنوعیت یا محدودیت واردات موبایل دکمه‌ای، شرکت‌ها را به سمت تولید داخل و مونتاژ برد، اما به گفته فعالان بازار موبایل، کیفیت موبایل‌های وارداتی با مونتاژ شده بسیار متفاوت است. داور امان‌پور، فروشنده موبایل درباره موبایل دکمه‌ای به پیوست گفت: موبایل‌ نوکیا دکمه‌ای در بازار چند مدل دارد. برخی از مدل‌ها وارداتی است و بعضی‌ها تولید داخل است. به صورت کلی مشتری ترجیح می‌دهد موبایل باکیفیت بخرد حتی اگر قیمت بیشتری داشته باشد. در همین خصوص متین رمضانی، فروشنده موبایل درباره قیمت موبایل دکمه‌ای توضیح داد: فعلا موبایل‌های وارداتی از قبل در بازار موجود است زیرا الان موبایل دکمه‌ای وارد نمی‌شود و قیمت آن بالا است. مثلا قیمت نوکیا ۱۰۵ وارداتی یک میلیون و ۳۰۰ است اما تولید داخل حدود ۸۰۰ تومان است. اما به دلیل کیفیت بالای وارداتی‌ها استقبال از آنها بیشتر است.

موبایل دکمه‌ای داخلی آمار خرابی بیشتری دارد

طبق گفته فروشندگان موبایل در بازار، موبایل‌های دکمه‌ای تولید داخل سرهم‌بندی شرکت‌های داخلی است و برخی از موبایل‌ها آمار خرابی زیادی دارند اما شرکت‌ها گارانتی خوبی ارایه می‌دهند. در همین خصوص علی اصغر کفشی، درباره فروش موبایل دکمه‌ای داخلی توضیح داد: استقبال از موبایل دکمه‌ای داخلی پایین است. با وجود اینکه قیمت موبایل دکمه‌ای داخلی حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از وارداتی است، اما بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند، موبایل وارداتی بخردند. به گفته کفشی، استقبال مردم از موبایل دکمه‌ای تولید داخل در شهرهای کوچک زیاد نیست. تنها مزیت این موبایل‌ها گارانتی خوب شرکت‌ها است. او درباره شهرهایی که موبایل دکمه‌ای تولید می‌کردند توضیح داد: ما چندبار برند نوکیا را از شرکت‌هایی که در تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز تولید می‌شد خریدیم و به مشکلات زیادی برخوردیم؛ حتی باتری‌ها هم مشکل داشت به همین دلیل با مشتری‌ها چالش زیادی داشتیم. موبایل دکمه‌ای ساده‌ترین نوع موبایل است اما برای فروش همین نوع موبایل به دلیل کیفیت پایین به مشکل برمی‌خوریم.

نوکیای داخلی یا نوکیای تقلبی؟

پوریا حدادی، فروشنده موبایل اعتقاد داشت که موبایل دکمه‌ای در کشور تقلبی است زیرا به اسم موبایل نوکیا به فروش می‌رود اما گوشی با تجهیزات چینی سرهم‌بندی می‌شود؛ حتی دیده‌ شده است که بعضی‌ها در دفترهایشان سرهم می‌کنند. به گفته حدادی، کیفیت موبایل دکمه‌ای داخلی و وارداتی متفاوت است اما مشتری معمولا کیفیت را به قیمت ترجیح می‌دهد. در ادامه محمدرضا بختیاری، فروشنده موبایل گفت: موبایل دکمه‌ای وارد نمی‌شود و موبایل‌های موجود در بازار مونتاژ است و آنهایی که وارداتی است برای قبل از ممنوعیت است. تفاوت قیمت وارداتی و مونتاژ حدود ۴۰۰ هزار تومان است. مشتری طبق منطقه تصمیم می‌گیرد کدام مدل را بخرد. نوکیا اصلی ۲۰ مدل دارد اما نوکیا مونتاژ حدود چهار مدل دارد.

این در حالی است که چندی پیش اعلام شد مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد داده است، تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به عنوان سهم وزارت صمت و ۲۰۰ میلیارد تومانی به عنوان سهم وزارت ارتباطات برای حمایت از تولید موبایل داخلی در نظر گرفته شود. به گزارش پیوست، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بررسی موضوع «حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» پرداخت. از آنجا که حمایت از تولید گوشی تلفن‌همراه هوشمند داخلی بر عهده وزارت صمت و ایجاد سیستم عامل داخلی برای تلفن‌همراه بر عهده وزارت ارتباطات است، تخصیص اعتبار بین این دو وزارتخانه تقسیم شود. در بخشی از این گزارش پیشنهاد شده است که عنوان ردیف ۴۳ از شماره طبقه‌بندی ۵۳۰۰۰۰ در جدول ۹ لایحه (صفحه ۷۸) اصلاح شود. پیشنهاد این است که برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی ۳۰۰۰ میلیارد ریال سهم وزارت صمت و ۲۰۰۰ میلیارد ریال سهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس در دلایل توجیهی این پیشنهاد آورده است که در این ردیف مرجع و متولی هزینه کرد اعتبارات این ردیف مشخص نشده است. همچنین در این گزارش ذکر شده است که طبق بند ۱۹ از ماده پنج سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات (مصوب شورای عالی فضای مجازی سال ۱۴۰۱)، حمایت از تولید گوشی تلفن‌های همراه هوشمند داخلی بر عهده وزارت صمت است؛ اما طبق بند ۱۷ ایجاد سیستم عامل داخلی برای تلفن همراه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بنابراین برای تحقق وظایف دو وزارتخانه مذکور در زمینه حمایت از تولید گوشی تلفن‌های همراه هوشمند داخلی، پیشنهاد می‌شود اعتبارات این ردیف بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات تقسیم شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =